chceauto.pl
x
25 lat Skody i Volkswagena

25 lat Skody i Volkswagena

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-03-29 Opinie
Jeden z najbardziej udanych mariaży w historii przemysłu motoryzacyjnego właśnie świętuje swoje ćwierćwiecze: 28 marca 1991 roku Czesi i Niemcy podpisali kontrakt, w ramach którego „ŠKODA automobilová akciová společnost” stała się częścią Grupy Volkswagen. Przez kolejne 25 lat czeska marka przeszła transformację z regionalnego przedsiębiorstwa państwowego w dynamicznie rozwijającego się gracza o globalnym zasięgu.

Umowa przejęcia ŠKODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.

Wcielenie ŠKODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj ŠKODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.

25 lat Skody i Volkswagena
Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.

Czeski rząd podjął decyzję o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Volkswagenem 9 grudnia 1990 roku. Grupa zakupiła początkowo 31% udziałów marki za cenę 620 milionów marek niemieckich. Stopniowo niemiecki inwestor zwiększał swój udział, by w końcu zostać jej wyłącznym właścicielem 30 maja 2000 roku.

25 lat Skody i Volkswagena
Między marcem 1991 a marcem 2016 ŠKODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. ŠKODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.

Dziś ŠKODA jest jednym z filarów czeskiej gospodarki: w 2014 roku marka sama wygenerowała 4,5% produktu krajowego brutto i 8% całego czeskiego eksportu. Posiadając około 28 500 pracowników, ŠKODA należy także do największych pracodawców w kraju i regularnie zajmuje czołowe miejsca w plebiscytach na najlepszego pracodawcę.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

25 lat Skody i Volkswagena - GALERIA ZDJĘĆ

25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena

Zobacz także

Skoda Fabia Combi ma już 20 lat

Skoda Fabia Combi ma już 20 lat 2020-09-26

Skoda Fabia Combi obchodzi dwudzieste urodziny. Kariera tego modelu rozpoczęła się w 2000 roku na paryskich targach motoryzacyjnych. Zaledwie kilka miesięcy później pojazd został obwołany w Czechach „Samochodem Roku 2001”. Jego największą siłą...
Skoda Octavia IV. Najbardziej zaawansowana w historii

Skoda Octavia IV. Najbardziej zaawansowana w historii 2020-08-06

Pierwsza generacja współczesnego wcielenia Octavii trafiła na drogi w latach 90-tych. Teraz rozpoczyna się sprzedaż IV generacji, która jak nigdy dotąd naszpikowana jest nowoczesnymi technologiami.Nowa Octavia jest większa i szersza niż jej...
Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz

Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz 2020-07-20

Nowa Skoda Octavia, która właśnie wchodzi do sprzedaży, dostępna będzie na rynku polskim z aż czterema różnymi rodzajami napędów. Poza udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi bestseller Skody jest drugim autem tej marki oferowanym w...
Trzy miliony nowoczesnych silników Skody

Trzy miliony nowoczesnych silników Skody 2020-06-29

19 czerwca 2020 w fabryce Mladá Boleslav został wyprodukowany trzymilionowy silnik z rodziny EA211. Fabryki Skody wytwarzają te jednostki napędowe dla wielu marek z Grupy Volkswagen. Warto przypomnieć, że pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej...
Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś!

Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś! 2020-06-23

Skoda Octavia została zaprezentowana po raz pierwszy w 1959 roku i była ósmym z kolei autem w portfolio marki, produkowanym po II wojnie światowej. Pierwsza współczesna generacja modelu została zaprezentowana w 1996 roku. Octavia szybko stała się...
Nowa broń policji: uwaga na Superby Kombi....

Nowa broń policji: uwaga na Superby Kombi.... 2020-06-21

Nowe Skody Superb zasiliły na początku czerwca flotę pojazdów policyjnej grupy SPEED. Samochody wyposażone są w silnik 2.0 TSI o mocy 272 KM, napęd 4x4 oraz nowoczesne systemy asystujące, zwiększające bezpieczeństwo kierowcy. Auta przyspieszają do...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.