chceauto.pl
x
25 lat Skody i Volkswagena

25 lat Skody i Volkswagena

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-03-29 Opinie
Jeden z najbardziej udanych mariaży w historii przemysłu motoryzacyjnego właśnie świętuje swoje ćwierćwiecze: 28 marca 1991 roku Czesi i Niemcy podpisali kontrakt, w ramach którego „ŠKODA automobilová akciová společnost” stała się częścią Grupy Volkswagen. Przez kolejne 25 lat czeska marka przeszła transformację z regionalnego przedsiębiorstwa państwowego w dynamicznie rozwijającego się gracza o globalnym zasięgu.

Umowa przejęcia ŠKODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.

Wcielenie ŠKODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj ŠKODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.

25 lat Skody i Volkswagena
Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.

Czeski rząd podjął decyzję o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Volkswagenem 9 grudnia 1990 roku. Grupa zakupiła początkowo 31% udziałów marki za cenę 620 milionów marek niemieckich. Stopniowo niemiecki inwestor zwiększał swój udział, by w końcu zostać jej wyłącznym właścicielem 30 maja 2000 roku.

25 lat Skody i Volkswagena
Między marcem 1991 a marcem 2016 ŠKODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. ŠKODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.

Dziś ŠKODA jest jednym z filarów czeskiej gospodarki: w 2014 roku marka sama wygenerowała 4,5% produktu krajowego brutto i 8% całego czeskiego eksportu. Posiadając około 28 500 pracowników, ŠKODA należy także do największych pracodawców w kraju i regularnie zajmuje czołowe miejsca w plebiscytach na najlepszego pracodawcę.

Opinie i komentarze na temat artykułu

25 lat Skody i Volkswagena - GALERIA ZDJĘĆ

25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena

Zobacz także

Skoda Kodiaq i Skoda Superb nowej generacji

Skoda Kodiaq i Skoda Superb nowej generacji 2023-05-01

Jesienią 2023 roku zadebiutują Skoda Superb i Skoda Kodiaq nowej generacji. Czesi uchylili właśnie rąbka tajemnicy, prezentując zarysy sylwetek obu modeli. ]Skoda Superb to flagowy model czeskiej marki, nazwa ta była używana przez Skodę już w latach...
Skoda Fabia w wersji Monte Carlo

Skoda Fabia w wersji Monte Carlo 2022-02-17

Skoda zaprezentowała Fabię w wersji Monte Carlo. Mimo "rajdowej" nazwy to tylko odmiana stylistyczno-wyposażeniowa, nie ma co liczyć na mocniejsze silniki czy lepsze osiągi.Wariant Monte Carlo pojawił się w Fabii pierwszy raz w 2011 roku. Obecna...
20 lat Skody Superb

20 lat Skody Superb 2021-09-21

Minęło właśnie 20 lat od debiutu "nowożytnej" Skody Superb. Większa siostra Volkswagena Passata okazała się prawdziwym sprzedażowym hitem!11 września 2001 roku 4,80-metrowy sedan z przestronnym wnętrzem debiutował na International Motor Show we...
Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg?

Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg? 2021-08-20

Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Ile pieniędzy przeznaczamy na zakup samochodu, czy jaki jest jego średni wiek? Odpowiedzi na takie pytanie daje ciekawy raport opracowany przez Carvago.com. To największa w Europie platforma sprzedaży samochodów...
Nowa Skoda Fabia już w Polsce. Cennik!

Nowa Skoda Fabia już w Polsce. Cennik! 2021-07-26

Niespełna 60 tys. wystarczy na podstawową odmianę Active z benzynowym silnikiem 1,0 l MPI o mocy 85 KM i pięciostopniową skrzynią biegów. Mocniejsza odmiana - 1,0 l TSI generująca 95 KM - wyceniona została na 66 150 zł (dostępna wyłącznie od...
Ruszyła produkcja Skody Fabii IV

Ruszyła produkcja Skody Fabii IV 2021-07-18

12 lipca pierwsza Fabia nowej generacji opuściła linię produkcyjną głównej fabryki Skody w Mladá Boleslav. Skoda Fabia IV generacji jest montowana na tej samej linii produkcyjnej, co modele Scala i Kamiq. W okresie poprzedzającym uruchomienie produkcji...