chceauto.pl
x
10 powodów, by kupić auto elektryczne

10 powodów, by kupić auto elektryczne

Porady i rynek
Volkswagen Polska 2020-10-12 Opinie
Ostatnie lata w motoryzacji stoją pod znakiem elektrycznej rewolucji, na jej czele niewątpliwie stoi koncern Volkswagena, który systematycznie wprowadza do sprzedaży kolejne modele zasilane prądem. Już dziś gama aut elektrycznych koncernu obejmuje wszystkie najważniejsze segmenty: od miejskiej Skody Citigo iV, przez kompaktowego Volkswagena ID.3, po sportowe Porsche Taycan i dostawczego Volkswagena e-Crafter.

A to nie koniec, bo oferta obejmuje lub zaraz obejmie jeszcze SUV-y - Skodę Enyaq, Volkswagena ID.4 i Audi e-tron Sportback.

Do 2023 roku niemiecki koncern zainwestuje w rozwój elektromobilności 33 miliardy euro, co ma pozwolić rocznie sprzedawać 3 miliony samochodów elektrycznych. Kolejny krok to dalsze rozszerzanie oferty - w ciągu dziewięciu lat ma pojawić się nawet 75 nowych modeli!

Żadne nakłady i nowe modele nie pozwolą osiągnąć założonych poziomów sprzedaży, jeśli zakup samochodu elektrycznego nie będzie niósł korzyści dla kupujących. Przytoczmy więc 10 powodów, dla których warto kupić auto na prąd.

1. Korzyści dla środowiska


Taycan uznany został za najbardziej innowacyjny samochód świata
Taycan uznany został za najbardziej innowacyjny samochód świata
Wbrew powszechnej opinii, jazda samochodem elektrycznym jest ekologiczna również w Polsce, gdzie zdecydowana większość energii elektrycznej pochodzi z węgla.

Stosowane badanie przeprowadziła organizacja Transport & Enviroment. "Wzięliśmy pod uwagę wszystkie możliwe kryteria, takie jak ilość CO2 emitowanego podczas produkcji energii elektrycznej, czy spalania paliwa, a także ślad węglowy powstający podczas wydobycia pierwiastków potrzebnych do produkcji akumulatorów. Z badań wynika, że samochody elektryczne w Europie emitują średnio prawie 3 razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane benzyną i olejem napędowym. W najgorszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem produkowanym w Chinach i użytkowany w Polsce nadal emituje 22% mniej CO2 niż auto zasilane olejem napędowym i 28% mniej niż samochód benzynowy. W najlepszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w Szwecji może emitować 80% mniej CO2 niż samochód z silnikiem Diesla i 81% mniej niż benzynowy. Przewidujemy także, że samochody elektryczne
zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie do 2030 r., dzięki rosnącemu udziałowi energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.” - brzmi podsumowanie raportu.

2. Koszty


Skoda Citigo iV
Skoda Citigo iV
Ten argument niewątpliwie trafi do wielu osób. Koszt przejechania 100 km Volkswagenem ID.3 to około 9 zł, a Audi e-tron - 12 zł. To mniej więcej 30 procent kwoty, którą należałoby zapłacić za paliwo, podróżując samochodem spalinowym.

I o ile nie mamy wpływu na ceny paliw, to koszty ładowania akumulatorów w domu możemy obniżyć np. poprzez montaż paneli fotowoltaicznych. Przeciętna instalacja o mocy 6 kWp produkuje latem w miesiąc tyle energii, że umożliwi ona przejechania nawet 6 tys. kilometrów

Trzeba też pamiętać o mniejszych kosztach serwisowania. W samochodzie elektrycznym nie wymienia się oleju silnikowego (bo go nie ma), a tarcze i klocki hamulcowe, dzięki systemom rekuperacji energii, zużywają się znacznie wolniej.

3. Czas


Nie da się ukryć - każdy prywatny samochód więcej stoi niż jeździ. A jeśli stoi, to może się wówczas ładować - badania potwierdzają, że użytkownicy samochodów elektrycznych najczęściej ładują swoje pojazdy nocą w domu i w dzień - podczas pobytu w pracy.

4. Infrastruktura


Porsche Taycan to pierwszy elektryczny model tego producenta
Porsche Taycan to pierwszy elektryczny model tego producenta
W Polsce systematycznie rozbudowywana jest sieć szybkich ładowarek. Według „Licznika Elektromobilności” opracowanego przez PSPA oraz PZPM, w Polsce na koniec lipca 2020 roku było dostępnych 1224 stacji ładowania, co przekłada się na 2319 ogólnodostępnych punktów ładowania. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat ta liczba zostanie co najmniej podwojona.

Szybkie ładowarki znacząco skracają czas ładowania - już po 30 minutach zasięg samochodu rośnie o 300 km. W tym czasie można np. zjeść obiad lub wypić kawę.

5. Zasięg


Każdy, kto miał do czynienia z samochodem elektrycznym wie, że obawy o zasięg to już przeszłość. Dziś nawet Skoda Citigo e iV na jednym ładowaniu może przejechać do 260 km, a jest przecież samochodem miejskim. Większe auta mają większe baterie i zapewniają większą autonomiczność. Przykładowo Volkswagen ID.3 w zależności od wersji ma zasięg od 330 do 550 kilometrów.

6. Komfort


Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf
Jazdy autem elektrycznym nie można porównać z jazdą autem spalinowym. Przede wszystkim zaskakuje absolutna cisza. Przy niskich prędkościach jest tak cicho, że w autach instaluje się specjalne emitery dźwięku, by nie zaskakiwać pieszych. Przy wyższych prędkościach słychać tylko szum wiatru.

Samochody na prąd zaskakują również obszernym wnętrzem. Baterie instalowane są w podłodze, auta otrzymują duży rozstaw osi, a ponieważ układ napędowy zajmuje mało miejsca (silniki elektryczne są mniejsze niż spalinowe, wymagają również znacznie mniej osprzętu) - czasem mają nawet dwa bagażniki.

7. Przyjemność z jazdy


Porsche Taycan
Porsche Taycan
Trakcyjne silniki elektryczne oferują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów, przez co samochody na prąd subiektywnie wydają się znacznie bardziej dynamiczne niż spalinowe. Widoczne jest to szczególnie podczas ruszania, np. Citigo e iV przyśpiesza do 50 km/h jak... spalinowy Golf GTI!

Co więcej, nic nie stoi również na przeszkodzie, by w samochodzie elektrycznym zamontować naprawdę mocne silniki. Np. Porsche Taycan Turbo S dysponuje mocą 761 KM, a do "setki" rozpędza się w 2,8 s! Ile aut spalinowych może się pochwalić takimi osiągami?

8. Przywileje


Właściciele samochodów elektrycznych mogą cieszyć się z szeregu benefitów. W Polsce np. autami na prąd wolno jeździć po buspasach i omijać korki, a także za darmo parkować w centrach miast.

9. Bezpieczeństwo


Testy zderzeniowe przeprowadzone przez Euro NCAP wykazały, że samochody elektryczne w niczym nie ustępują autom spalinowym. Co więcej, dzięki umieszczonym w podłodze bateriom cechują się nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na właściwości jezdne. Do tego wyposażone są w szereg systemów - asystentów kierowcy, co znakomicie wpływa na komfort i bezpieczeństwo.

10. Szeroki wybór


Dziś oferta samochodów elektrycznych jest już całkiem szeroka. Sam koncern Volkswagena oferuje auta miejskie (VW e-up!, Skoda Citigo e iV), kompaktowe (e-Golfa, ID.3), SUV-y (Audi e-tron i e-tron Sportback, VW ID.4, Skoda Enyaq), sportowe (Porsche Taycan) i dostawcze (VW e-Crafter i VW e-Transporter).



Opinie i komentarze na temat artykułu

10 powodów, by kupić auto elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne

Zobacz także

Wywiad z Piotrem Zarembą - Prezesem ElectroMobility Poland

Wywiad z Piotrem Zarembą - Prezesem ElectroMobility Poland 2022-11-18

Na konferencji prasowej przedstawiciele ElectroMobility Poland zaprezentowali partnera technologicznego, odpowiedzialnego za dostarczenie platformy dla samochodów Izera. Po konferencji rozmawialiśmy z Piotrem Zarembą - Prezesem Zarządu EMP, którego...
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin 2022-11-17

Przedstawiciele ElectroMobility Poland na konferencji prasowej ogłosili, jaka firma będzie odpowiedzialna za technologiczne wsparcie przy konstrukcji samochodu Izera. Mowa o Geely Holding – największej prywatnej grupie motoryzacyjnej w Chinach. To...
Audi e-tron to teraz Q8 e-tron. I ma większą barerię

Audi e-tron to teraz Q8 e-tron. I ma większą barerię 2022-11-13

Rodzina modeli Audi e-tron wkrótce mocno się powiększy. Dlatego niemiecki koncern został zmuszony do zmiany nazwy swoich pierwszych modeli z tej serii, czyli Audi e-tron i Sportback e-tron. Przy okazji liftingu ich nazwa została zmieniona na Q8 e-tron i...
Volvo EX90. Elektryczne i najbezpieczniejsze w historii

Volvo EX90. Elektryczne i najbezpieczniejsze w historii 2022-11-09

Volvo EX90 to elektryczny następca XC90. Szwedzi zaprezentowali właśnie ten model.EX90 to duży, pięciometrowy SUV. Samochód zbudowano na całkowicie nowej modułowej platformie dla samochodów elektrycznych o nazwie SPA2. Podobnie jak XC90, EX90 będzie...
Citroen e-C4 - coś więcej niż styl?

Citroen e-C4 - coś więcej niż styl? 2022-11-07

Koncern Stellantis posiada w swojej gamie wiele samochodów elektrycznych, które zbudowane są na współdzielonych podzespołach. Polityka konstruowania aut w oparciu o te same rozwiązania techniczne niesie za sobą wiele korzyści ekonomicznych i...
Mercedes EQE SUV. Elektryczna nowość

Mercedes EQE SUV. Elektryczna nowość 2022-10-18

Mercedes zaprezentował w Paryżu model EQE SUV. To czwarty samochód zbudowany na nowej platformie dla elektrycznych Mercedesów. Warianty Mercedes-EQ będą rozwijać moc od 292 do 408 KM i zapewnią zasięg WLTP do 590 km. Równocześnie w ofercie...