chceauto.pl
x
10 powodów, by kupić auto elektryczne

10 powodów, by kupić auto elektryczne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-10-12
Ostatnie lata w motoryzacji stoją pod znakiem elektrycznej rewolucji, na jej czele niewątpliwie stoi koncern Volkswagena, który systematycznie wprowadza do sprzedaży kolejne modele zasilane prądem. Już dziś gama aut elektrycznych koncernu obejmuje wszystkie najważniejsze segmenty: od miejskiej Skody Citigo iV, przez kompaktowego Volkswagena ID.3, po sportowe Porsche Taycan i dostawczego Volkswagena e-Crafter.

A to nie koniec, bo oferta obejmuje lub zaraz obejmie jeszcze SUV-y - Skodę Enyaq, Volkswagena ID.4 i Audi e-tron Sportback.

Do 2023 roku niemiecki koncern zainwestuje w rozwój elektromobilności 33 miliardy euro, co ma pozwolić rocznie sprzedawać 3 miliony samochodów elektrycznych. Kolejny krok to dalsze rozszerzanie oferty - w ciągu dziewięciu lat ma pojawić się nawet 75 nowych modeli!

Żadne nakłady i nowe modele nie pozwolą osiągnąć założonych poziomów sprzedaży, jeśli zakup samochodu elektrycznego nie będzie niósł korzyści dla kupujących. Przytoczmy więc 10 powodów, dla których warto kupić auto na prąd.

1. Korzyści dla środowiska


Taycan uznany został za najbardziej innowacyjny samochód świata
Taycan uznany został za najbardziej innowacyjny samochód świata
Wbrew powszechnej opinii, jazda samochodem elektrycznym jest ekologiczna również w Polsce, gdzie zdecydowana większość energii elektrycznej pochodzi z węgla.

Stosowane badanie przeprowadziła organizacja Transport & Enviroment. "Wzięliśmy pod uwagę wszystkie możliwe kryteria, takie jak ilość CO2 emitowanego podczas produkcji energii elektrycznej, czy spalania paliwa, a także ślad węglowy powstający podczas wydobycia pierwiastków potrzebnych do produkcji akumulatorów. Z badań wynika, że samochody elektryczne w Europie emitują średnio prawie 3 razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane benzyną i olejem napędowym. W najgorszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem produkowanym w Chinach i użytkowany w Polsce nadal emituje 22% mniej CO2 niż auto zasilane olejem napędowym i 28% mniej niż samochód benzynowy. W najlepszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w Szwecji może emitować 80% mniej CO2 niż samochód z silnikiem Diesla i 81% mniej niż benzynowy. Przewidujemy także, że samochody elektryczne
zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie do 2030 r., dzięki rosnącemu udziałowi energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.” - brzmi podsumowanie raportu.

2. Koszty


Skoda Citigo iV
Skoda Citigo iV
Ten argument niewątpliwie trafi do wielu osób. Koszt przejechania 100 km Volkswagenem ID.3 to około 9 zł, a Audi e-tron - 12 zł. To mniej więcej 30 procent kwoty, którą należałoby zapłacić za paliwo, podróżując samochodem spalinowym.

I o ile nie mamy wpływu na ceny paliw, to koszty ładowania akumulatorów w domu możemy obniżyć np. poprzez montaż paneli fotowoltaicznych. Przeciętna instalacja o mocy 6 kWp produkuje latem w miesiąc tyle energii, że umożliwi ona przejechania nawet 6 tys. kilometrów

Trzeba też pamiętać o mniejszych kosztach serwisowania. W samochodzie elektrycznym nie wymienia się oleju silnikowego (bo go nie ma), a tarcze i klocki hamulcowe, dzięki systemom rekuperacji energii, zużywają się znacznie wolniej.

3. Czas


Nie da się ukryć - każdy prywatny samochód więcej stoi niż jeździ. A jeśli stoi, to może się wówczas ładować - badania potwierdzają, że użytkownicy samochodów elektrycznych najczęściej ładują swoje pojazdy nocą w domu i w dzień - podczas pobytu w pracy.

4. Infrastruktura


Porsche Taycan to pierwszy elektryczny model tego producenta
Porsche Taycan to pierwszy elektryczny model tego producenta
W Polsce systematycznie rozbudowywana jest sieć szybkich ładowarek. Według „Licznika Elektromobilności” opracowanego przez PSPA oraz PZPM, w Polsce na koniec lipca 2020 roku było dostępnych 1224 stacji ładowania, co przekłada się na 2319 ogólnodostępnych punktów ładowania. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat ta liczba zostanie co najmniej podwojona.

Szybkie ładowarki znacząco skracają czas ładowania - już po 30 minutach zasięg samochodu rośnie o 300 km. W tym czasie można np. zjeść obiad lub wypić kawę.

5. Zasięg


Każdy, kto miał do czynienia z samochodem elektrycznym wie, że obawy o zasięg to już przeszłość. Dziś nawet Skoda Citigo e iV na jednym ładowaniu może przejechać do 260 km, a jest przecież samochodem miejskim. Większe auta mają większe baterie i zapewniają większą autonomiczność. Przykładowo Volkswagen ID.3 w zależności od wersji ma zasięg od 330 do 550 kilometrów.

6. Komfort


Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf
Jazdy autem elektrycznym nie można porównać z jazdą autem spalinowym. Przede wszystkim zaskakuje absolutna cisza. Przy niskich prędkościach jest tak cicho, że w autach instaluje się specjalne emitery dźwięku, by nie zaskakiwać pieszych. Przy wyższych prędkościach słychać tylko szum wiatru.

Samochody na prąd zaskakują również obszernym wnętrzem. Baterie instalowane są w podłodze, auta otrzymują duży rozstaw osi, a ponieważ układ napędowy zajmuje mało miejsca (silniki elektryczne są mniejsze niż spalinowe, wymagają również znacznie mniej osprzętu) - czasem mają nawet dwa bagażniki.

7. Przyjemność z jazdy


Porsche Taycan
Porsche Taycan
Trakcyjne silniki elektryczne oferują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów, przez co samochody na prąd subiektywnie wydają się znacznie bardziej dynamiczne niż spalinowe. Widoczne jest to szczególnie podczas ruszania, np. Citigo e iV przyśpiesza do 50 km/h jak... spalinowy Golf GTI!

Co więcej, nic nie stoi również na przeszkodzie, by w samochodzie elektrycznym zamontować naprawdę mocne silniki. Np. Porsche Taycan Turbo S dysponuje mocą 761 KM, a do "setki" rozpędza się w 2,8 s! Ile aut spalinowych może się pochwalić takimi osiągami?

8. Przywileje


Właściciele samochodów elektrycznych mogą cieszyć się z szeregu benefitów. W Polsce np. autami na prąd wolno jeździć po buspasach i omijać korki, a także za darmo parkować w centrach miast.

9. Bezpieczeństwo


Testy zderzeniowe przeprowadzone przez Euro NCAP wykazały, że samochody elektryczne w niczym nie ustępują autom spalinowym. Co więcej, dzięki umieszczonym w podłodze bateriom cechują się nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na właściwości jezdne. Do tego wyposażone są w szereg systemów - asystentów kierowcy, co znakomicie wpływa na komfort i bezpieczeństwo.

10. Szeroki wybór


Dziś oferta samochodów elektrycznych jest już całkiem szeroka. Sam koncern Volkswagena oferuje auta miejskie (VW e-up!, Skoda Citigo e iV), kompaktowe (e-Golfa, ID.3), SUV-y (Audi e-tron i e-tron Sportback, VW ID.4, Skoda Enyaq), sportowe (Porsche Taycan) i dostawcze (VW e-Crafter i VW e-Transporter).



10 powodów, by kupić auto elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne10 powodów, by kupić auto elektryczne

Zobacz także

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback 2024-03-22

Born to pierwszy elektryczny model marki Cupra, który na rynku zadebiutował w 2021 roku. Jest to naprawdę wyjątkowy samochód, bo przeciera szlaki w nowym segmencie – elektrycznych hot hatchy. To zbitek słów, który dla wielu osób już na początku...
Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie?

Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie? 2024-03-02

[b]Maxus to chiński producent samochodów, który od niedawna stara się zaistnieć na europejskim rynku. O ile jego modele osobowe sprzedają się nie najlepiej, tak elektryczny e-Deliver 3 odniósł już pierwszy poważny sukces i między innymi został...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie?

Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie? 2024-01-29

W ostatnim czasie w Europie lawinowo wzrasta liczba samochodowych marek z Chin, które planują zbudować tu swoją pozycję na rynku. Przykładem tego jest Maxus, który do Polski wszedł z całkiem rozbudowaną ofertą, nastawioną przede wszystkim na auta...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...
Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną

Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną 2023-10-18

Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS