chceauto.pl
x
Zwróć uwagę na opony

Zwróć uwagę na opony

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-01 Opinie
W Europie sezon wakacyjny w pełni, wiele rodzin rozpoczęło już wypoczynek. Większość urlopowiczów wyrusza w trasę samochodem, ale co trzeci kierowca zaczyna wakacje bez wcześniejszego sprawdzenia stanu opon. To niepokojące, gdyż badania wykazują,
że nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną co szóstego wypadku
w miesiącach wakacyjnych2.

- Kierowcy często zapominają, że tylko odpowiednio napompowane opony właściwie spełniają swoje zadanie, zapewniając należyte prowadzenie pojazdu. Nasze kompleksowe testy opon wykazały, że zarówno niedostateczne, jak i nadmierne ciśnienie
w oponach, może istotnie oddziaływać na ogólne właściwości jezdne samochodu i drogę hamowania. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo samochodu, lecz także na żywotność opon i zużycie paliwa – powiedział Emmanuel Robinet, szef działu badań opon Goodyear w Ośrodku Badań, Rozwoju i testów w Luksemburgu.

- Kierowcy często popełniają klasyczne błędy: nie sprawdzają ciśnienia w oponach przed wyjazdem lub sprawdzają je, gdy opona jest rozgrzana, co skutkuje błędnym odczytem, ewentualnie pompują powietrze do określonego poziomu nie biorąc pod uwagę masy samochodu. Tymczasem jest duża różnica między pustym, a w pełni obciążonym pojazdem – dodał E.Robinet.

Właściwe ciśnienie to lepsza stabilność prowadzenia

Właściwe ciśnienie w oponach jest niezbędne, by móc optymalnie prowadzić samochód, szczególnie na zakrętach. Wiele problemów ma swoje źródło w stopniowej, nieodczuwalnej utracie ciśnienia.

- Gdy opona jest niedostatecznie napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony, zamiast rozkładać się równomiernie na całej szerokości. Podczas jazdy ściany boczne nagrzewają się bardziej niż powinny, co ma wpływ na prowadzenie auta i bezpieczeństwo. Niedostateczne ciśnienie to mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię. To także mniejsza powierzchnia styku bieżnika z drogą, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności i może rzutować na prowadzenie auta, szczególnie przy dużym obciążeniu. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie, co może prowadzić do pogorszenia kontroli nad pojazdem. Nasze opony to produkty o wysokich parametrach, wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Aby w pełni wykorzystać ich możliwości, należy zadbać o odpowiednie ciśnienie powietrza – wyjaśnił E. Robinet.

Nie sprawdzaj opon kopniakiem – zrób to jak należy

Ciśnienie w oponie może zmniejszyć się samoistnie o 0,2 atmosfery przez okres trzech miesięcy, wyłącznie na skutek ciągłego procesu dyfuzji.

- Zbyt wielu kierowców popełnia błąd sądząc, że kopnięcie w oponę lub kontrola wizualna pozwolą stwierdzić, czy ciśnienie powietrza jest prawidłowe. Oglądając oponę nie wykryjemy ubytku ciśnienia o 0,2 atmosfery. Badania przeprowadzone w Unii Europejskiej wykazały, że ponad 64% wszystkich samochodów jeździ na niedostatecznie napompowanych oponach. Większość kierowców po prostu nie sprawdza ciśnienia w oponach tak często jak potrzeba, co może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu – powiedział E.Robinet.

Dobry stan opon jest ważny

Oprócz sprawdzenia ciśnienia, kierowcy przed wyjazdem powinni upewnić się, że opona jest w dobrym stanie.

- Przed wyjazdem sprawdź stan bieżnika. Czy jego głębokość jest wystarczająca? To szczególnie ważne dla prowadzenia się pojazdu na mokrej drodze. Czy bieżnik jest zużyty równomiernie? Należy również sprawdzić, czy nie są uszkodzone ściany boczne – radzi E.Robinet.

Pod dużym obciążeniem

Wyjazd na wakacje zwykle oznacza, że w samochodzie podróżuje cała rodzina i mnóstwo bagaży. Duży ciężar lub obecność przyczepy
za samochodem nie tylko utrudniają manewrowanie, lecz także zwiększają obciążenie pojazdu i opon. Jeżeli pojazd ma podróżować z kompletem pasażerów i bagażu, należy zwiększyć ciśnienie w oponach zgodnie z instrukcją obsługi samochodu.

Wysoka temperatura

Gorące, letnie powietrze zwiększa ciśnienie powietrza w oponach. Ciśnienie należy sprawdzać gdy opony są zimne, ponieważ rośnie ono wraz ze wzrostem temperatury. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w nowoczesne opony umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia (RunOnFlat), należy sprawdzić również powietrze w kole zapasowym.

Niedostateczne ciśnienie w oponach to wyższe koszty

Niedostatecznie lub nadmiernie napompowane opony nierównomiernie wykorzystują powierzchnię bieżnika. Zbyt małe ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie krawędzi bieżnika, natomiast nadmierne zwiększa zużycie środkowej części bieżnika. Ma to negatywny wpływ na żywotność opony: bieżnik zużywa się szybciej i nierówno. Niedostatecznie napompowane opony wymagają więcej energii by się obracać, co zwiększa zużycie paliwa.

- Kierowcy powinni dbać o opony tak samo jak o wszelkie inne elementy samochodu związane z bezpieczeństwem. Należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach – co najmniej raz w miesiącu, lecz szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę, kiedy panują wysokie, letnie temperatury, i gdy samochód jest w pełni obciążony – radzi ekspert Goodyeara.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Bartek
10 sierpnia 2011
ja mam opony napełnione azotem... płacę nieco więcej ale mam spokój bo felgi nie rdzewieją, azot nie nagrzewa się jak powietrze i nie "ucieka" samoistnie...
comments powered by Disqus

Zobacz także

40 lat ABSu!

40 lat ABSu! 2018-08-30

Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był...
Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP!

Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP! 2017-09-06

Tym razem próbom zderzeniowym poddano Forda Fiestę, Jeepa Compasa, Mazdę CX-5, Mercedesa klasy S w wersji z otwartym nadwoziem, Opla Amperę-e, Opla Grandlanda X, Renault Koleosa oraz dwa modele Kii – Picanto i Rio. Samochody spod znaku Kii przetestowano...
Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut

Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut 2017-03-01

Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa rozbili kolejne auta. Tym razem z testami zderzeniowymi Euro NCAP zmierzyło się sześć pojazdów. Pod lupę wzięto nowe: Audi Q5, Citroena C3, Land Rovera Discovery, Forda KA+, Toyotę C-HR i – nieznacznie...
9 aut w teście Euro NCAP

9 aut w teście Euro NCAP 2016-12-01

Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej...
Czy Fiat Tipo jest bezpieczny? Wyniki NCAP

Czy Fiat Tipo jest bezpieczny? Wyniki NCAP 2016-10-26

EuroNCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych nowego Fiata Tipo w wersji hatchback. Co ciekawe, eksperci od poziomu bezpieczeństwa pojazdów przetestowali tylko ten model. Próbom zderzeniowym poddano jednak auta różniące się pakietami wyposażenia....
Euro NCAP znów testuje

Euro NCAP znów testuje 2015-10-07

Euro NCAP rozbiła kolejne trzy auta debiutujące na europejskim rynku. Niezależni specjaliści od bezpieczeństwa podjazdów przetestowali tym razem nowego Hundiai Tucsona, Mazdę MX-5 i Opla Karla. Zdecydowanym zwycięzcą tej serii testów okazał się...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.