Volvo EX30 debiutowało w czerwcu 2023 roku. Był to najmniejszy model w gamie Volvo, ma tylko 423 cm długości, a więc należy do segmentu B, czyli samochodów miejskich. Krótsze od EX30 było tylko nieprodukowane już od ponad dekady Volvo C30. Teraz debiutuje EX30 Cross Country, czyli delikatnie uterenowiona wersja. Od EX30 wersja Cross Country nie różni się nawet innymi zderzakami. Tak naprawdę różnice stylistyczne sprowadzają się do czarnej wstawki na pasie przednim (w EX30 ma kolor nadwozia) i czarnej dolnej części pokrywy bagażnika. Większe są również czarne fartuchy na dolnych częściach drzwi. Nowością są czarne, plastikowe wstawki na błotnikach.
- Volvo EX30 Cross Country. Nadwozie
- Volvo EX30 Cross Country. Napęd
- Volvo EX30 Cross Country. Ceny i premiera rynkowa
Volvo EX30 Cross Country. Nadwozie
Od EX30 wersja Cross Country nie różni się nawet innymi zderzakami. Tak naprawdę różnice stylistyczne sprowadzają się do czarnej wstawki na pasie przednim (w EX30 ma kolor nadwozia) i czarnej dolnej części pokrywy bagażnika. Większe są również czarne fartuchy na dolnych częściach drzwi. Nowością są czarne, plastikowe wstawki na błotnikach.
Ponadto samochód zyskał nieco podniesione zawieszenie, a więc zwiększony prześwit, jednak producent nie zdradził o ile, oraz większe koła. Opcjonalnie auto można wyposażyć w opony terenowe.

Volvo EX30 Cross Country
Volvo EX30 Cross Country. Napęd
Volvo EX30 jest oferowane w dwóch wersjach napędowych. Bazowa wersja ma jeden silnik elektryczny o mocy 272 KM, umieszczony przy tylnej osi, którzy czerpie energię z baterii o pojemności 51 kWh. Zasięg wg WLTP to 344 km, czyli realny to jakieś 250 km. Na szczęście silnik ten można połączyć również z baterią o pojemności 69 kWh, która zapewnia 480 km zasięgu wg WLTP, czyli realnie około 350 km.

Volvo EX30 Cross Country
Gamę zamyka dwusilnikowa wersja Twin Motor Performance o mocy 428 KM. Wyposażony w akumulator 69 kWh samochód rozpędza się do 100 km/h w 3,6 s, stając się najszybszym Volvo w historii. Zasięg tej wersji wg WLTP ma wynosić do 460 km. Prędkość maksymalna, niezależnie od napędu, jest ograniczona do 180 km/h.
Producent nie ujawnił gamy wersji napędowej EX30 Cross Country, a przynajmniej nie zrobił tego wprost. Zdradził bowiem, że auto będzie miało napęd wszystkich kół, co oznacza, że dostępna będzie wyłącznie wersja dwusilnikowa o mocy 428 KM. Być może w późniejszym okresie pojawią się również wersje tylnonapędowe.
Baterię o pojemności 69 kWh można ładować prądem o mocy do 153 kW, wówczas przy sprzyjających warunkach atmosferycznych czas ładowania od 10 do 80 proc. powinien wynosić 25-30 minut. Oczywiście konieczny jest dostęp do odpowiednio mocnej ładowarki DC, o co w naszym kraju jest trudno.

Volvo EX30 Cross Country
Volvo EX30 Cross Country. Ceny i premiera rynkowa
Podobnie jak w przypadku EX30, również w wersji Cross Country pokładowy system integruje usługi Google. I uwaga - w kabinie znajdziemy tylko jeden centralny ekran, żadnego ekran nie ma przed kierowcą, co z pewnością nie każdemu się spodoba.
Ceny Volvo EX30 Cross Country nie są jeszcze znane. Cennik powinniśmy poznać niedługo, bo rynkowa premiera ma się odbyć już wiosną 2025 roku.