chceauto.pl
x
Używane: Mazda 3 I generacji (BK)

Używane: Mazda 3 I generacji (BK)

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-03-12 Opinie
Mazda 3 I generacji to jeden z bardziej godnych polecenia używanych samochodów kompaktowych. Nie jest to jednak model pozbawiony słabych stron.

Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3 I debiutowała w 2003 roku, zastępując model 323, produkcja rozpoczęła się w 2004 roku. Auto, noszące oznaczenie kodowe BK, przetrwało w produkcji do 2009, gdy zaprezentowano drugą generację tego modelu.

Od początku w ofercie dostępny był pięciodrzwiowy hatchback, po roku oferta została poszerzona o sedana. Kombi i wersji trzydrzwiowej w ofercie nie było. Nawet sportowa odmiana oznaczona MPS była sprzedawana jako pięciodrzwiowy hatchback. W 2006 roku samochód poddano niewielkiej kuracji odmładzającej, poprawiono wówczas nieco zabezpieczenie antykorozyjne, a oferta została poszerzona o wysokoprężny silnik o pojemności 2.0.

Mazda 3
Mazda 3
Mazdę 3 BK zbudowano na płycie podłogowej Forda Focusa II (płytę tę stosowano również w Volvo S40), z tego modelu japończyk przejął również zawieszenie i niektóre silniki. Mazda imponuje gabarytami. Nadwozie wersji pięciodrzwiowej mierzy 442 cm, sedan jest o 12 cm dłuższy. Do plusów trzeba zaliczyć również spory rozstaw osi (264 cm). Niestety, styliści chyba te centymetry nieco zmarnowali. Owszem design jest dość dynamiczny i ponadczasowy, ale we wnętrzu ilość miejsca jest przeciętna, natomiast pojemność bagażnika mocno rozczarowuje - w hatchbacku jest to zaledwie 300 litrów, w sedanie - 416 litrów. Na szczęście auto względnie niedużo waży.

Mazda 3
Mazda 3
Jak już wspomnieliśmy, zawieszenie Mazdy 3 I pochodzi z Focusa II. To oznacza jedno - świetne prowadzenie. Zawieszenie (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - układ wielowahaczowy) zapewnia sportowe wrażenia z jazdy i dużą przyjemność z pokonywania zakrętów, przy czym nie jest przesadnie twarde, dzięki czemu nie cierpi komfort. Słabe natomiast jest wygłuszenie, hałas generowany przez zawieszenie łatwo przedostaje się do kabiny.

Wybór jednostek napędowych jest szeroki, ale nie wszystkie godne są polecenia. Oferta obejmowała benzynowe silniki 1.4, 1.6 i 2.0 (produkcji japońskiej, aczkolwiek były one montowane w Focusach, stąd spotyka się informacje, że były to silniki Forda), a także wolnossący 2.3 (sprzedawany głównie w Ameryce) i 2.3 DISI (turbo, 260 KM, montowany w sportowej wersji MPS).

Mazda 3
Mazda 3
Najlepszym wyborem do codziennej eksploatacji wydaje się jednostka 1.6. Silnik 1.4 rzadko jest spotykany na rynku, powodem są słabe osiągi (ponad 14 s do 100 km/h). Z kolei jednostka 2.0 zużywa zauważalnie więcej paliwa, chociaż oczywiście gwarantuje o wiele bardziej dynamiczną jazdę. Cierpi jednak na usterki kolektora o zmiennej długości. W kolektorze zużywają się klapki sterujące, co objawia się stukami. Nie ma na szczęście ryzyka ich urwania, co skończyło by się uszkodzeniem silnika. Gorzej, że to element nienaprawialny, przez co usunięcie usterki wiąże się z zakupem nowego kolektora (koszt to ok. 3 tys. zł).

Mazda 3
Mazda 3
Wybór jednostek wysokoprężnych ogranicza się do konstrukcji PSA (Peugeot-Citroen) o pojemności 1.6 l i silnika Mazdy o pojemności 2.0. Silnik 1.6 dostępny jest w wersjach o mocach 90 i 109 KM. Ta pierwsza pozbawiona jest filtra cząstek stałych, natomiast mocniejsza posiada układ wymagający napełnienia substancją katalityczną (filtr ten znajdziemy w zdecydowanej większości egzemplarzy, nie ma w go autach z początku produkcji). Wtryskiwacze obu wersji pochodzą od Boscha i można je regenerować. Po stronie plusów - niskie zużycie paliwa. Typowe usterki dotyczą przepływomierza i zaworu recyrkulacji spalin (EGR).

Mazda 3
Mazda 3
Raczej nie polecamy jednostki dwulitrowej. Ten sam silnik montowany był m.in. w Mazdzie 6 i słynie z zatykania smoka pompy olejowej, co prowadzi do zatarcia silnika. Wszystkie egzemplarze z dieslem 2.0 posiadają filtr cząstek stałych, który w warunkach miejskiej eksploatacji ulega zatkaniu. Mazda nie zastosowała rozwiązania z dodawaniem katalizatora, więc by dopalić sadzę konieczna jest jazda ze względnie wysoką, stałą prędkością, co nie jest możliwe w warunkach miejskiej eksploatacji.

Poza tym wszystkie silniki wysokoprężne z dużymi przebiegami narażone są na usterki wtryskiwaczy, turbosprężarki czy koła dwumasowwego. W silnikach 1.6 zdarzają się również usterki uszczelniaczy wtryskiwaczy (czuć zapach paliwa w kabinie).

Mazda 3
Mazda 3
Największym problemem Mazdy 3 pierwszej generacji jest jednak korozja, która atakuje błotniki i progi oraz podłogę samochodu. W "zdrowych" egzemplarzach warto zrobić zabezpieczenie antykorozyjne, w już zaatakowanych pomoże tylko blacharz.

Ceny części zamiennych do Mazdy 3 nie są wygórowane, jest sporo zamienników, ponadto wiele elementów jest wspólnych z Fordem Focusem (m.in. cały układ zawieszenia i hamulcowy), co pozwala obniżyć koszt serwisu.

Warto pamiętać, że oficjalny dystrybutor Mazdy w Polsce pojawił się dopiero w 2008 roku. Z tego względu zdecydowana większość dostępnych na rynku samochodów pochodzi z prywatnego importu. Lepiej unikać samochodów z USA, w zdecydowanej większości mają za sobą poważne wypadki, wymagają również dostosowania do europejskich przepisów.

Na tle konkurencji z podobnych roczników ceny Mazdy 3 są dość wygórowane. Powodem jest generalnie niski poziom awaryjności. Największy problem to rdza, pozostałe kłopoty - z małymi wymienionymi wyżej wyjątkami - dotyczą elementów eksploatacyjnych.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Mazda 3 I generacji (BK) - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)Używane: Mazda 3 I generacji (BK)

Zobacz także

Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Nowa Mazda 3 już w polskich salonach

Nowa Mazda 3 już w polskich salonach 2019-03-03

Trzy miesiące po światowej premierze na salonie w Los Angeles, Mazda 3 nowej generacji trafiła do salonów w całej Polsce. W pierwszej kolejności w salonach pojawiło się auto w wersji hatchback z nowym silnikiem benzynowym 2.0 Skyactiv-G o mocy 122 KM,...
Rekordowy rok Mazdy w Polsce

Rekordowy rok Mazdy w Polsce 2019-01-12

Jubileuszowy dla Mazdy Polska rok 2018, w którym firma świętowała 10-lecie działalności na polskim rynku, zakończył się doskonałymi wynikami sprzedażowymi. 11,08 proc. wzrostu oznacza, że w ręce polskich kierowców trafiło 12 574 egzemplarzy...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.