Jeszcze w tym roku w salonach zadebiutuje nowa odmiana najpopularniejszego auta świata - Toyota Corolla z przydomkiem plus. W aucie zadebiutuje piąta generacja hybrydowego układu napędowego.
![Toyota Corolla Cross](https://img.chceauto.pl/arts/5253/toyota-corolla-cross-z-nowym-napedem-40214_v3.webp)
Toyota Corolla Cross
Wszystkie generacje Toyoty Corolli przez 55 lat produkcji znalazły do tej pory ponad 50 mln nabywców na całym świecie. Najnowsza generacja hitowego kompaktu dostępna jest w Polsce od 2019 roku w trzech odmianach nadwoziowych - hatchback, sedan i TS Kombi. Wszystkie wersje dostępne są z nowoczesnymi napędami hybrydowymi, które stanowią ponad połowę sprzedaży modelu, a Corolla jest najchętniej wybieranym nowym autem przez Polaków. W 2022 roku zadebiutuje czwarta wersja nadwoziowa – Corolla Cross, która pozwoli umocnić rynkową pozycję Toyoty w segmencie C.
Wraz z premierą Corolli Cross zadebiutuje piąta już generacja napędu hybrydowego Toyoty. Będzie to pierwszy globalny model marki z najnowszą hybrydą. Napęd ten jest bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu niż jego poprzednik.
![Toyota Corolla Cross](https://img.chceauto.pl/arts/5253/toyota-corolla-cross-z-nowym-napedem-40216_v3.webp)
Toyota Corolla Cross
Czym różni się nowy układ napędowy od swoich poprzedników? Toyota z każdą kolejną generacją udoskonala swoje hybrydowe napędy. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w czwartej generacji. Mniejsze rozmiary oznaczają też o wiele niższą masę podzespołów. Ponadto przeprojektowano układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
![Toyota Corolla Cross](https://img.chceauto.pl/arts/5253/toyota-corolla-cross-z-nowym-napedem-40215_v3.webp)
Toyota Corolla Cross
Nowa generacja układu hybrydowego oznacza dla kierowcy przede wszystkim niższe zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.
Hybrydowa Corolla Cross także z napędem AWD-i
W Corolli Cross zastosowany będzie napęd hybrydowy z silnikiem 2.0. Łączna moc zestawu wynosi 197 KM (146 kW), co jest wzrostem aż o osiem procent w stosunku do układu czwartej generacji. Najnowsza hybryda pozwoli rozpędzić Corollę Cross od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Dokładne dane dotyczące emisji CO2 oraz zużycia paliwa zostaną podane w późniejszym terminie.
![Toyota Corolla Cross](https://img.chceauto.pl/arts/5253/toyota-corolla-cross-z-nowym-napedem-40217_v3.webp)
Toyota Corolla Cross
Corolla Cross będzie też pierwszą Corollą, w której będzie dostępny napęd AWD-i, sprawdzony już w innych SUV-ach Toyoty. Dodatkowy elektryczny silnik montowany przy tylnej osi osiąga imponującą moc 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.
Toyota z dumą chwali się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami w dziedzinie elektromobilności. Dział rozwoju zelektryfikowanych samochodów w koncernie powstał w 1992 roku, a w 1997 roku zadebiutowało pierwsze auto z napędem hybrydowym – Toyota Prius. Obecnie producent oferuje na całym świecie ponad 40 modeli hybrydowych. Po 25 latach obecności hybryd Toyoty na rynku ich łączna sprzedaż sięga prawie 20 milionów egzemplarzy.