Toyota bZ4X to elektryczny SUV klasy średniej, bliźniaczy model Subaru Solterra, blisko spokrewniony z Lexusem RZ. Samochód został zaprezentowany w 2021 roku, do europejskich salonów trafił wiosną 2022 roku, ale nigdy nie okazał się sprzedażowym hitem.
- Toyota bZ4X Touring. Nadwozie
- Toyota bZ4X Touring. Wnętrze
- Toyota bZ4X Touring. Napęd
- Toyota bZ4X Touring. Gwarancja i premiera rynkowa
Toyota bZ4X Touring. Nadwozie
Na początku obecnego, 2025 roku, Toyota bZ4X została poddana modernizacji, a teraz Japończycy zaprezentowali nową wersję nadwoziową tego modelu. Toyota bZ4X to po prostu SUV z klasycznym nadwoziem, a więc typu kombi. To już czwarty elektryczny model Toyoty po Urban Cruiserze i C-HR+.

Toyota bZ4X Touring
Toyota bZ4X Touring powstała dzięki powiększeniu sylwetki modelu bZ4X. Nowa wersja nadwoziowa jest o 14 cm dłuższa (ma 483 cm długości) i 2 cm wyższa (167 cm wysokości), co przełożyło się na powiększenie pojemności bagażnika o dodatkowe 148 litrów, czyli o ponad jedną trzecią. W efekcie do Touringa możemy zapakować nawet 600 litrów bagażu.

Toyota bZ4X Touring
Toyota bZ4X Touring. Wnętrze
W kabinie niespodzianek nie ma, wygląda ona identycznie jak w bZ4X po liftingu. Centralne miejsce w kokpicie zajmuje 14-calowy ekran dotykowy, który stanowi wyposażenie standardowe.

Toyota bZ4X Touring
Toyota bZ4X Touring. Napęd
Gama napędowa Toyoty bZ4X Touring będzie wyglądała nieco inaczej niż bZ4X. O ile wersja z opadającym dachem po liftingu jest oferowana z napędem na przednie koła (204 KM) lub obie osie (218 KM) i z bateriami o pojemności 57,7 kWh i 73,1 kWh brutto, to Touring jako samochód większy otrzyma akumulator o pojemności 74,7 kWh brutto.
Inne są również dostępne moce silników elektrycznych. Toyota bZ4X Touring z napędem na przednie koła osiąga moc 224 KM, zaś wariant dwusilnikowy (z napędem na wszystkie koła) dysponuje mocą 380 KM, co czyni ten pojazd najmocniejszym autem w ofercie marki.

Toyota bZ4X Touring
Toyota chwali się również, że autem można pociągnąć przyczepę o masie do 1500 kg, ale umówmy się, że chodzi o wyłącznie krótkie dystanse - zasięg elektrycznego auta z takim obciążeniem będzie raczej symboliczny.
A skoro przy akumulatorze jesteśmy - bZ4X Touring będzie wyposażone w pokładową ładowarkę o mocy 11 lub 22 kW, która umożliwi ładowanie prądem przemiennym. Natomiast na stacji ładowania prądem stałym teoretycznie samochód przyjmie prąd o mocy 150 kW.

Toyota bZ4X Touring
Toyota bZ4X Touring. Gwarancja i premiera rynkowa
Co ciekawe, akumulator będzie można objąć programem przedłużonej gwarancji - do 10 lat lub miliona kilometrów. Warunkiem jest wykonywanie corocznej kontroli stanu baterii. Gwarancja zakłada, że przez ten czas (lub dystans) pojemność baterii nie spadnie poniżej 70 proc. pojemności nominalnej.
Natomiast standardowa gwarancja na akumulator wynosi 8 lat, ale jest limitowana przebiegiem 160 tys. km.
Wprowadzenie Toyoty bZ4X Touring do sprzedaży w Europie jest planowane na wiosnę 2026 roku. Ceny nie są jeszcze znane.