chceauto.pl
x
Toyota bZ4X już w Europie

Toyota bZ4X już w Europie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-12-02 Opinie
To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) bezemisyjnych samochodów zaprojektowanych w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Elektryczny SUV bZ4X trafi do sprzedaży w Europie w 2022 roku.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X to SUV z nowym - opcjonalnym - napędem na cztery koła. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Jest to pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia, które mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.

Toyota bZ4x - kształty wydłużą zasięg?

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Nadwozie Toyoty bZ4X to minimalistyczna bryła o wyrazistym charakterze SUV-a, z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi, która odzwierciedla nisko położony środek ciężkości. Duże koła (do 20 cali średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.

Nadwozie zawiera elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

W kabinie Toyoty na baterie

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną i wygodną, pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.

Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi – odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

Toyota bZ4X oferowana będzie również z napędem na przednie koła. W takim przypadku za osiągi odpowiada silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy "przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Rekordowa gwarancja na akumulatory

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota skorzystała z ponad 25-letniego doświadczenia w rozwoju technologii baterii do zelektryfikowanych pojazdów, aby zapewnić wiodącą na świecie jakość, trwałość i niezawodność nowej baterii litowo-jonowej, która zasila model bZ4X. Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością produkowanych przez siebie akumulatorów trakcyjnych, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym. Aby móc zagwarantować klientom tak wysoką jakość, Toyota tak długo doskonaliła baterię do bZ4X, aż osiągnęła trwałość na poziomie 90% pojemności po 10 latach lub 240 000 km przebiegu.

Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Wydajny system ogrzewania zapewnia utrzymanie dobrych osiągów i zasięgu także w zimnym klimacie. Model bZ4X otrzymał pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania.

Toyota bZ4X ogrzeje cię promiennikiem IR!

Toyota bZ4X wnętrze
Toyota bZ4X wnętrze
Dodatkowo temperaturę we wnętrzu reguluje ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu, które pozwala rozgrzać się w około minutę, znacznie szybciej niż tradycyjne systemy. Źródło promieniowania IR jest umocowane pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Bateria może zostać szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, który sprawia, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.

System jest wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Kierownica bez połączenia z kołami

Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip, który w Europie zostanie wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjna kierownica została zastąpiona wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, i pozwala uniknąć przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Zasięg bZ4X na jednym ładowaniu można zwiększyć za pomocą opcjonalnego dachu z panelem fotowoltaicznym, który przetwarza energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że panel jest w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Model bZ4X wykorzystuje najnowszy, bardziej wydajny system multimedialny Toyoty z intuicyjnym 8-calowym lub nawet 12-calowym ekranem dotykowym oraz nawigację w chmurze z funkcją planowania podróży, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym i miejscach do parkowania. System ma również funkcje specyficzne dla pojazdów BEV, takie jak wskaźnik zasięgu, wsparcie podczas jazdy i szczegóły dotyczące stacji ładowania.

Za pośrednictwem nowych multimediów kierowca może wchodzić w interakcje z samochodem za pomocą wzroku, dotyku i głosu. Udoskonalony system rozpoznawania głosu daje możliwość korzystania z nowego asystenta pokładowego, który pozwala głosowo sterować klimatyzacją, otwierać i zamykać okna czy korzystać z multimediów takich jak audio i nawigacja.

Toyota bZ4X: leasing zamiast kupna?

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Wraz z premierą nowego elektrycznego SUV-a bZ4X Toyota wprowadza zupełnie nowy program leasingu, który reprezentuje nowe podejście do zakupu samochodu oraz stawia na wyższy poziom doświadczeń klienta związanych z posiadaniem auta.

Jego celem jest, aby większość sprzedaży Toyoty w Europie odbywała się za pośrednictwem nowej, kompleksowej umowy leasingowej, obejmującej finansowanie pojazdu, konserwację i serwis, dostarczanie ładowarek ściennych i dostęp do usług internetowych, w tym do jednej z największych sieci ładowarek w Europie. Na życzenie klienta oferta leasingu będzie mogła zostać poszerzona o ubezpieczenie samochodu, pomoc drogową oraz finansowanie akcesoriów do samochodu.

Toyota będzie współpracować z dystrybutorami i sieciami salonów marki w całej Europie, aby zapewnić klientom najlepsze rozwiązania dostosowane do ich wymagań, oferując produkty finansowe, które uwzględnią różne poziomy przystosowania lokalnych rynków do sprzedaży i obsługi samochodów elektrycznych na baterie.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Toyota bZ4X już w Europie - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w EuropieToyota bZ4X już w Europie

Zobacz także

Toyota GR GT3 Concept i GRMN Yaris

Toyota GR GT3 Concept i GRMN Yaris 2022-01-16

Na salonie w Tokio Toyota Gazoo Racing, czyli dział sportu japońskiego koncernu, pokazała kilka ciekawych pojazdów.Z myślą o kierowcach startujących w wyścigach w kategorii GT3 – na najwyższym poziomie rywalizacji dla zespołów prywatnych – TGR...
Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2021 roku. Toyota rządzi!

Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2021 roku. Toyota rządzi! 2021-12-29

Mimo dramatycznej drugiej połowy, mijający rok 2021 przyniósł w Polsce 445 tys. rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wynik jest o ok. 4 proc. lepszy niż w – zdruzgotanym pandemią koronawirusa – roku 2020. Instytut...
Wałbrzych. Nowa linia produkcyjna Toyoty już działa

Wałbrzych. Nowa linia produkcyjna Toyoty już działa 2021-12-18

17 grudnia Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z...
Elektryczna ofensywa Toyoty

Elektryczna ofensywa Toyoty 2021-12-14

Toyota przedstawiła szczegóły swojej strategii bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) podczas specjalnej konferencji prasowej.Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, zapowiedział, że do 2030 roku gama BEV Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30...
Toyota: „Elektryczne auta będą tańsze i łatwiej dostępne”

Toyota: „Elektryczne auta będą tańsze i łatwiej dostępne” 2021-12-10

Toyota spodziewa się, że do 2030 roku udział samochodów o napędzie elektrycznym w Europie Zachodniej wyniesie co najmniej 50% lub nawet więcej, jeśli popyt ze strony klientów okaże się jeszcze wyższy. To konkluzja konferencji Toyota Motor Europe,...
Klastry wodorowe Toyoty już od stycznia

Klastry wodorowe Toyoty już od stycznia 2021-12-09

Nowe zestawy ogniw paliwowych są mniejsze i lżejsze, a przy tym zapewniają większą gęstość mocy niż te stosowane w pierwszym modelu sedana Mirai. Moduły są dostępne w dwóch rodzajach obudowy – w formie kostki oraz płaskiego prostopadłościanu,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.