Toyota Aygo zadebiutowała na europejskim rynku w 2005 roku. 20 lat później tego modelu nie znajdziemy już gamie Toyoty. Samochód został zastąpiony crossoverem Aygo X. Od rozpoczęcia sprzedaży z salonów wyjechało 1,737 mln egzemplarzy dwóch generacji Aygo oraz najnowszej odsłony, czyli crossovera Aygo X. Na wielu rynkach najmniejsza Toyota absolutnie zdominowała segment A. W Polsce po pierwszym półroczu 2025 roku Aygo X ma aż 49,3% udziału w swojej klasie.
- Skąd się wzięła Toyota Aygo?
- Toyota Aygo drugiej generacji
- Toyota Aygo X. Pora na crossovera
- Aygo X Hybrid wkrótce będzie hybrydą
Skąd się wzięła Toyota Aygo?
Gdy w 1999 roku Toyotę Starlet zastąpiła większa Toyota Yaris, w gamie pojawiło się miejsce na jeszcze mniejszy samochód, o miejskim przeznaczeniu. W efekcie Toyota Motor Corporation i PSA Peugeot Citroen opracowały wspólnie prototyp o kryptonimie “Projekt B0”. Toyota była odpowiedzialna za rozwój techniczny, natomiast każda z marek opracowała własny design - tak powstały Toyota Aygo, Citroen C1 oraz Peugeot 107, które zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2005 roku, a produkowano w zakładzie Toyoty w czeskim Kolinie.
Aygo pierwszej generacji miało 3,40 m długości, 1,61 m, szerokości i 1,46 m. wysokości, a średnica zawracania wynosiła zaledwie 9,5 m. Samochód był dostępny w wersji 3- i 5-drzwiowej, a kabinie mogły podróżować cztery osoby.

Toyota Aygo
Do napędu służył 3-cylindrowy, wolnossący silnik VVT-i o mocy 68 KM. Jednostka występowała z 5-biegową manualną skrzynią oraz zautomatyzowaną, bezsprzęgłową przekładnią MultiMode. Dostępny był również 1,4-litrowy silnik Diesla o mocy 54 KM.
Przeprowadzano w sumie dwa face-liftingi (w 2008 i 2012 roku), które sprawiały, że samochód przetrwał w produkcji niemal 10 lat - do 2014 roku.

Toyota Aygo
Toyota Aygo drugiej generacji
Druga odsłona miejskiego hitu Toyoty została zaprezentowana w 2014 roku. Model wciąż był 3- lub 5-drzwiowym hatchbackiem, ale z kompletnie odmienioną stylistyką. Krągłości ustąpiły miejsca ostrym liniom inspirowanym mangą i anime, a w oczy rzucał się motyw „X“ z przodu. Nawiązania do japońskiej kultury widać było też we wnętrzu.

Toyota Aygo II generacji
Toyota Aygo drugiej generacji miała pojemniejszą kabinę i większy o 29 l bagażnik. Była o 2,5 cm dłuższa od poprzednika, linię dachu poprowadzono o 5 mm niżej, a mimo to przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie zwiększyła się o 7 mm, a długość wnętrza o niemal centymetr.
Pod maską pracował zmodernizowany silnik 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, który mógł być wyposażony w system Stop & Start. Do wyboru byłs manualna skrzynia biegów lub automatyczna przekładnia X-shift. Wraz z face-liftingiem w 2018 roku moc silnika wzrosła do 72 KM. Produkcję zakończono w 2022 roku.

Toyota Aygo II generacji
Toyota Aygo X. Pora na crossovera
W 2021 roku Toyota zapowiedziała, że klasyczne małe Aygo zostanie zastąpione nowym modelem. Prototypowy model Aygo X prologue opracowany przez francuskie studio Toyota ED2 zapowiadał sylwetkę miejskiego crossovera, a zaprezentowana kilka miesięcy później wersja produkcyjna nie odbiegała stylistycznie od konceptu.

Toyota Aygo X Prologue
Aygo X było już samodzielną konstrukcją Toyoty, nie korzystano z francuskiego wsparcia. Dzięki platformie GA-B, stosowanej także w Yarisie i Yaris Cross, wnętrze zyskało przestronności. Długość auta wzrosła o 23,5 cm, rozstaw osi o 9 cm, co poprawiło komfort pasażerów w środku, a pojemność bagażnika to teraz 231 l, czyli aż 63 l więcej od poprzednika.
Mimo większych wymiarów Aygo X zachowało miejską zwinność – średnica zawracania wynosi 9,4 m, a większe 17- i 18-calowe felgi oraz podniesiony prześwit lepiej radzą sobie z krawężnikami.
Standardem w Aygo X jest także bogate wyposażenie, w tym systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, a w wyższych wersjach dostępny jest system multimedialny Toyota Smart Connect z nawigacją online, system audio JBL o mocy 300 W, elektrycznie otwierany miękki dach.

Toyota Aygo X
Aygo X napędza ten sam trzycylindrowy silnik o pojemności 1,0 l i mocy 72 KM, który cały czas produkowany jest w Polsce, w Wałbrzychu. Dostępna jest skrzynia manualna lub automatyczna. Aygo X to obecnie najtańszy model Toyoty. Samochody z 2025 roku produkcji objęte są rabatem w wysokości do 6000 zł i kosztują od 65 900 zł.

Toyota Aygo X
Aygo X Hybrid wkrótce będzie hybrydą
2025 rok to kolejny przełom dla najmniejszego samochodu Toyoty w Europie. Ze względu na coraz ostrzejsze normy emisji spalin, W Aygo X zadebiutuje napęd hybrydowy. Produkowany w Polsce napęd generuje 116 KM i pozwala na rozpędzenie auta od do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund. Niestety, wycofany zostanie silnik 1.0, a to oznacza znaczny wzrost ceny.

Toyota Aygo X
Aygo X Hybrid otrzyma nowy design. Samochód ma przeprojektowaną maskę, nowe reflektory i grill. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudowy lusterek, a czarne wykończenie nadkoli skrywa 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe. Poprawiono wyciszenie kabiny, odświeżono wnętrze, a przed kierowcą umieszczono cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali. Zastosowanie hybrydy nie wpłynęło też na pojemność bagażnika, która nadal wynosi 231 l.