W USA kończy się program dopłat do samochodów elektrycznych, przez co Tesla obawia się załamania sprzedaży. By go uniknąć firma opracowała zubożone wersji Modelu Y i Modeli 3, obie o nazwie Standard. W USA są one około 5 tys. dolarów tańsze niż wcześniejsze wersje bazowe, co ma zrekompensować likwidację dopłat.
- Tesla Model 3 Standard. Wyposażenie
- Tesla Model 3 Standard. Układ napędowy
- Tesla Model 3 Standard. Polskie ceny
Tesla Model 3 Standard. Wyposażenie
Tesla Model Y Standard jest produkowana w Gigafactory pod Berlinem i jest już dostępna w Polsce. Natomiast na wprowadzenie Tesli Model 3 trzeba będzie jeszcze poczekać, ale już wiemy, czym wyróżnia się ten model.

Tesla Model 3 Standard
Z zewnątrz Model 3 Standard nie różni się od Modelu 3 Premium (czyli do tej pory oferowanego samochodu). W nowej odmianie zrezygnowano jednak z części wyposażenia. Np. w aucie nie znajdziemy już oświetlenia ambientowego, a także 8-calowego ekranu z tyłu, co wymusiło zmianę sterowania klimatyzacją. Nie robi się tego już ekranem (bo go nie ma), tylko klasycznie, fizycznymi przyciskami.
Fotele i kierownica mają regulację ręczną, a nie elektryczną, a pokładowy system audio nie ma subwoofera i składa się tylko z siedmiu głośników. Tapicerka foteli jest materiałowa, a nie skórzana. Przednie fotele pozbawiono wentylacji, a tylne - ogrzewania. Światła drogowe są automatyczne, ale już nie adaptacyjne. Ponadto zmniejszono wielkość szklanego dachu.

Tesla Model 3 Standard
Tesla Model 3 Standard. Układ napędowy
Tesla Model 3 Standard ma również o około 10 proc. mniejszą baterię (o pojemności 69,5 kWh), a więc o tyle samo mniejszy zasięg. Gorsze mają być również osiągi. Samochód będzie się rozpędzał do 100 km/h w 5,8 a nie 4,9 s.

Tesla Model 3 Standard
Tesla Model 3 Standard. Polskie ceny
Tesla Model 3 Standard oficjalnie nie jest jeszcze dostępna w Polsce, stąd nie znamy jeszcze cen tego samochodu. Wiadomo natomiast, że Model Y Standard kosztuje obecnie 185 tys. zł, czyli o 35 tys. zł mniej niż Model Y Premium. Tyle, że Tesla zastosowała pewien trick, usunęła bowiem z gamy Model Y RWD Standard Range, który kosztował 205 tys. zł. Obniżka ceny wynosi więc de facto 20 tys. zł.
Jeśli podobnie ma wyglądać sprawa w przypadku Modelu 3, to wersja Standard powinna kosztować około 165 tys. zł, bo obecne ceny Modelu 3 Premium zaczynają się od 185 tys. zł. A warto pamiętać, że wciąż działa program NaszEauto, dzięki któremu ceny można obniżyć o kolejne 30-40 tys. zł.