chceauto.pl
x
Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-12-22 Opinie
Wytworzenie momentu napędowego to dopiero połowa sukcesu samochodu – moment ten trzeba jeszcze przenieść na koła. By odbywało się to efektywnie i komfortowo opracowano szeroką ofertę układów napędowych oraz skrzyń biegów ręcznych i automatycznych. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem w tym zakresie jest obecnie preselekcyjna skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów
Co do zasady, mechanizm przeniesienia napędu umożliwiający zmianę przełożeń jest dużo starszy niż sam samochód: od wieków znane są urządzenia, które za pomocą kół zębatych o różnej średnicy potrafiły zmieniać wyjściową prędkość obrotową przy zachowaniu tej samej wejściowej prędkości obrotowej. Dokładnie taką funkcję spełnia we współczesnym samochodzie skrzynia biegów, jednak przy dzisiejszych wysokich wymaganiach Klientów, cały układ przeniesienia napędu musi poradzić sobie także z kolejnymi wyzwaniami.

Pomimo coraz większego udziału skrzyń automatycznych w nowo sprzedawanych samochodach, tradycyjne przekładnie dalej utrzymują dominujący udział. To stosunkowo proste rozwiązanie techniczne jest nieustannie rozwijane, by móc osiągać jeszcze mniejsze zużycie paliwa i polepszać komfort jazdy.

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów
Ręczna skrzynia biegów ma zwykle dwa wałki: sprzęgłowy i wyjściowy. Wałki te są połączone z sobą kołami zębatymi różnej średnicy w taki sposób, że gdy jedna z par jest sprzęgnięta dla przekazania napędu, pozostałe są odłączone. Każdy z tych zespołów tworzy oddzielny bieg o innej wartości przełożenia. Współczesne ręczne skrzynie biegów wyposażone są w synchronizatory, które samoczynnie wyrównują prędkość obrotową łączonych par kół zębatych (biegów). Kiedyś było to zadaniem kierowcy, który przy każdej zmianie biegów musiał wyłączyć bieg, czyli powrócić do biegu neutralnego, i dopiero wtedy załączyć kolejne przełożenie.

Do automatycznych skrzyń biegów przylgnął szkodliwy stereotyp spowodowany wolniejszą zmianą biegów i stratami mocy. Dzisiaj jest on jednak całkowicie nieaktualny, ponieważ stosowane obecnie rozwiązania nie mają nic wspólnego z poprzednimi.

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów
Na przestrzeni lat rozwinięto wiele typów automatycznych skrzyń biegów. Przykładowo najpopularniejszy producent na polskim rynku – Skoda - korzysta obecnie ze najnowocześniejszego i najbardziej wyrafinowanego z nich: preselekcyjnej skrzyni biegów DSG z podwójnym sprzęgłem (ang. Direct Shift Gearbox). To stosunkowo niedawno zaprezentowane rozwiązanie, które debiutowało na rynku samochodów osobowych dopiero w 2003 roku.

Jak sama nazwa wskazuje, rewolucja tego rozwiązania polega na umieszczeniu dwóch klasycznych, ręcznych skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu oddzielnego sprzęgła dla każdej z nich – jedna obsługuje biegi parzyste, a druga nieparzyste. Za zmiany biegów odpowiedzialny jest sterownik mechaniczno-hydrauliczno-elektroniczny, zwany też sterownikiem mechatronicznym. Gdy włączony jest jeden bieg, drugi już czeka w gotowości i przełączany jest bezzwłocznie. To wręcz idealne rozwiązanie, łączące niespotykaną nigdy wcześniej szybkość działania z pracą tak gładką, że właściwie niezauważalną dla kierowcy. Zapewnia to komfort zarówno przy spokojnej, jak i dynamicznej jeździe.

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów
Czeska marka w modelach Fabia, Rapid, Octavia, Roomster, Yeti i Superb oferuje skrzynie DSG o sześciu lub siedmiu przełożeniach, optymalnie dostosowanych do charakterystyki mocy i momentu obrotowego silników. Odpowiednia liczba przełożeń pozwala wykorzystać maksimum potencjału silnika, zapewniając z jednej strony bardzo elastyczną i dynamiczną pracę, a z drugiej bardzo małe zużycie paliwa.

Współczesne samochody mają dużą liczbę przełożeń nie tylko dla zapewnienia elastyczności, ale także i po to, by silnik zawsze pracował w przedziale najbardziej optymalnych dla siebie obrotów – wtedy, kiedy jest najbardziej wydajny i najmniej się zużywa.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów - GALERIA ZDJĘĆ

Technika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegówTechnika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegówTechnika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegówTechnika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegówTechnika: Co musisz wiedzieć o skrzyniach biegów

Zobacz także

Ta skrzynia zmieniła wszystko. Ma już 15 lat!

Ta skrzynia zmieniła wszystko. Ma już 15 lat! 2018-12-06

Trudno uwierzyć, że mija właśnie 15 lat od debiutu pierwszej dwusprzęgłowej przekładni DSG. Rozwiązanie, które wywróciło do góry nogami postrzeganie „automatycznych” skrzyń biegów pojawiło się po raz pierwszy jesienią 2003 roku. Pierwszym...
Wiesz jak działają skrzynie biegów?

Wiesz jak działają skrzynie biegów? 2016-03-01

Wytworzenie momentu napędowego to dopiero połowa sukcesu samochodu – ten trzeba jeszcze przenieść na koła. By odbywało się to efektywnie i komfortowo, Skoda opracowała szeroką ofertę układów napędowych oraz skrzyń biegów włącznie z...
Jak sprawdzić automatyczną skrzynię biegów

Jak sprawdzić automatyczną skrzynię biegów 2015-10-18

Na rynku wtórnym pojawia się coraz więcej samochodów z automatyczną skrzynię biegów. Ten typ przekładni od dawna cieszył się dużym powodzeniem w Ameryce, ale w ostatnich latach coraz chętniej wybierany jest również przez europejskich...
Skoda Yeti i szersza oferta skrzyń DSG

Skoda Yeti i szersza oferta skrzyń DSG 2013-03-26

Skoda wprowadza do sprzedaży Yeti z silnikiem 1.4 TSI oraz 7-stopniową skrzynią biegów DSG.122-konny silnik 1.4 TSI coraz chętniej jest wybierany przez kupujących Yeti. Z tego względu Skoda zdecydowała się poszerzyć ofertę o wersję ze...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.