chceauto.pl
x
Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-09-21
Na kilka tygodni przed rozpoczęciem salonu we Frankfurcie Volvo zafundowało lifting niemal całej swojej gamie modelowej.

Okazuje się jednak, że nowości jest o wiele więcej, niż wydaje się to na pierwszy rzut oka. Najważniejsze kryją się bowiem pod maską.

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...
Samochody otrzymały zupełnie nowe, zaprojektowane od podstaw, jednostki napędowe, które – docelowo – zastąpić mają wszystkie silniki, jakie można dziś spotkać w cennikach szwedzkiego producenta. Jak nowe motory radzą sobie w modelach S60 i V60 sprawdzaliśmy na drogach w okolicach Nicei. Co nowego przygotowali dla swoich klientów szwedzcy inżynierowie?

Dla ortodoksyjnych fanów marki nie mamy dobrych wiadomości. Debiut nowych jednostek oznacza dla Volvo koniec ery silników pięciocylindrowych. Schedę po nich przejmują teraz motory czterocylindrowe, które – niezależnie czy mamy do czynienia z jednostką benzynową czy wysokoprężną – mają pojemność dwóch litrów.

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...
Chociaż konstrukcje silnika benzynowego i wysokoprężnego różnią się dość istotnie, Szwedom udało się zachować niemal identyczną architekturę. Dzięki dużej unifikacji części obniży się koszt produkcji, a przyszli nabywcy nie będą mieć w przyszłości problemów z dostępem do części zamiennych.

Warto podkreślić, że nowe jednostki napędowe to całkowicie szwedzkie konstrukcje. Wszystkie wykonane są z aluminium, mają szesnastozaworowe głowice i wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie (w przypadku najmocniejszej odmiany T6 – również kompresor). W przypadku jednostek benzynowych nowością jest np. zastosowanie elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, która włącza się dopiero wówczas, gdy silnik uzyska odpowiednią temperaturę (pozwala to na szybkie rozgrzanie jednostki). W dieslach zastosowano za to dostarczane przez Denso wtryskiwacze, z których każdy wyposażono we własny czujnik ciśnienia (dotychczas montowano tyko jeden czujnik w szynie common rail). Dzięki temu można jeszcze precyzyjniej sterować dawką paliwa.

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...
Nowe jednostki mogą pochwalić się imponującymi osiągami. Benzynowy model oznaczony symbolem T5 legitymuje się mocą 245 KM (przy 5500 obr./min) i rozwija maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1500 do 4800 obr./min. Jeszcze większe wrażenie – biorąc pod uwagę pojemności 2,0 l – robi model T6. W tej konfiguracji wspomagany kompresorem i sprężarką silnik dostarcza aż 306 KM (przy 5700 obr./min) i zapewnia maksymalny moment obrotowy 400 Nm (między 2100 a 4500 obr./min).

Wraz z nowymi silnikami w ofercie Volvo debiutują również nowe, automatyczne, ośmiostopniowe skrzynie biegów, które mogą być obsługiwane za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy. W takiej konfiguracji S60 w wersji T5 przyspiesza do 100 km w 6,4 s – model T6 potrzebuje na to zaledwie 5,9 s. W obu przypadkach prędkość maksymalna to 230 km/h. Producent deklaruje, że w obu przypadkach średnie zużycie paliwa nie przekracza 7 l/100 km. Nam, na krętych górskich drogach w okolicach Nicei auta zużywały o ok. 4 l paliwa więcej.

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...
Na osiągi nie mogą też narzekać zwolennicy silników Diesla. Nowa dwulitrowa jednostka oferuje moc 181 KM dostępną przy 4250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi aż 400 Nm dostępnych w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Niezależnie od zastosowanej skrzyni biegów (ręcznej czy automatycznej) S60 z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 7,6 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 225 km/h. W czasie naszych jazd testowych zużycie paliwa – w przypadku krętych i stromych okolic Nicei – wahało się okolicach 8 l/100 km.

W przypadku zmniejszania pojemności przy jednoczesnym podnoszeniu osiągów zawsze pojawiają się pytania dotyczące trwałości nowych jednostek. Specjaliści z Volvo uspokajają, że nowe motory bez trudu pokonać powinny dystans 400 tys. km. W czasie testów wiele jednostek przebyło po 170 tys. km. w ekstremalnych warunkach – prototypy silników pracowały bowiem pod maskami egzemplarzy przygotowywanych przez firmę Polestar do wyścigów samochodów turystycznych. Warto dodać, że nowe jednostki serii VEP (benzynowe) i VED (wysokoprężne) docelowo zastąpić mają w ofercie Volvo aż osiem obecnie oferowanych konstrukcji!


Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki... - GALERIA ZDJĘĆ

Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...Szwedzka rewolucja. Nastał koniec pewnej epoki...

Zobacz także

Zmiany w modelach Volvo plug-in

Zmiany w modelach Volvo plug-in 2022-01-27

Volvo zmodernizowało swoje modele z napędem typu plug-in. Samochody tego typu stanowią 44% udziału w sprzedaży marki w Europie. Teraz firma dokonała głębokiej modernizacji technologicznej tych aut. Wszystkie modele PHEV serii 60 i 90 otrzymały...
Prawie co drugie nowe Volvo w UE ma wtycznkę!

Prawie co drugie nowe Volvo w UE ma wtycznkę! 2021-05-04

W kwietniu bieżącego roku Volvo Cars sprzedało na świecie łącznie 62 724 samochody. Dla porównania w kwietniu 2020, ze względu na koronawirusa, sprzedaż wyniosła jedynie 31 760 aut. Pomijając "odmrożenie" gospodarcze, głównym motorem tegorocznego...
Volvo XC60 po modernizacji

Volvo XC60 po modernizacji 2021-03-11

Volvo zmodernizowało model XC60. Przede wszystkim wprowadzono nowy pokładowy system operacyjny, zawierający wbudowane usługi i aplikacje Google, oparty na systemie Android Automotive OS. Najważniejsze elementy tego pakietu to obecność Asystenta Google,...
Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku

Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku 2019-05-14

Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku. Powody do radości może mieć np. Volvo. W kwietniu bieżącego roku sprzedaż szwedzkiej marki była wyższa o 7,4 proc. niż w kwietniu 2018. Sprzedaż w okresie styczeń-kwiecień 2019...
Volvo S60 First Edition. Polskie ceny

Volvo S60 First Edition. Polskie ceny 2019-03-18

Volvo stworzyło ofertę First Edition, która ma pomóc nowemu modelowi S60 w zdobyciu polskiego rynku. Cennik otwiera wersja S60 T4 190 KM R-Design dostępna od 165 000 zł. Klienci mogą wybrać także mocniejszą odmianę T5 250 KM z napędem na przednią...
Dobry rok Volvo w Polsce

Dobry rok Volvo w Polsce 2019-02-11

W ubiegłym roku firma Volvo, szósty raz z rzędu, pobiło swój rekord sprzedaży w Polsce. W 2018 roku zarejestrowano w naszym kraju szwedzkich aut 10 447 aut, co oznacza 15 proc. wzrost w porównaniu do wyników z roku 2017 roku. Najchętniej wybieranym...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS