chceauto.pl
x
Skoda Forman ma 25 lat!

Skoda Forman ma 25 lat!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-13
Przed ćwierćwieczem do pierwszych klientów trafiła absolutna nowość w ofercie Skody – model Forman. Bazując na pokazanej światu w roku 1987, przednionapędowej Skodzie Favorit, Forman poszerzał gamę o odmianę oferującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej. Dziś zarówno Forman, jak Favorit należą do przeszłości i w zasadzie nie sposób spotkać ich na drodze.

Forman był jednym z najbardziej wyczekiwanych modeli Skody. Po zakończeniu produkcji Octavii Combi w sezonie 1971, przez dwie dekady brakowało w ofercie marki konstrukcji o przeznaczeniu uniwersalnym, łączącej komfort z istotnymi walorami użytkowymi. Forman wpisywał się doskonale w okres ustrojowych przemian dokonujących się w Czechosłowacji, skutkujących odrodzeniem indywidualnej działalności gospodarczej i turystyki zagranicznej.

Skoda Forman
Skoda Forman
Wytwarzana w Vrchlabí Skdoa Forman otrzymała wewnętrzne oznaczenie Typ 785 i z technicznego punktu widzenia stała się swego rodzaju światowym unikatem. Wykorzystano w nim bowiem kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback (Favorit) – drzwi bagażnika i lampy tylne w obu modelach były identyczne!

Cały zabieg powiódł się ponadto pod względem estetycznym – proporcje nadwozia modelu Forman były często oceniane nawet wyżej od pojazdu bazowego. Pojazd oferował 400-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej (w wersji LS – także asymetrycznie dzielonej). W razie potrzebny kanapę tylną można było rónież w łatwy sposób zdemontować.

Ilość pomysłowych rozwiązań wnętrza i przestrzeni bagażowej upoważnia konstrukcję do miana prekursora filozofii ‘Simply Clever’, tak nierozerwalnie związanej dziś z marką.

Model pozycjonowany pomiędzy segmentem B i C, pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Wkrótce okazało się, że nie ma się również czego wstydzić w dziedzinach trwałości i parametrów eksploatacyjnych – zagraniczne rynki eksportowe przyjęły go bardzo ciepło.

Skoda Forman
Skoda Forman
W pierwszej serii samochód oferowano z silnikiem 1.3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM – z katalizatorem) oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS. Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej. W stosunku do modelu Favorit, Forman oferował dodatkowe 35 cm długości wycenione na 35 tysięcy koron ekstra.

W styczniu 1993 roku, pod okiem nowego partnera strategicznego z Wolfsburga, rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację, skupioną głównie na rozwiązaniach technicznych. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną. Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX.

Nieustannie ulepszany silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic, dysponując mocą 54 KM lub 68 KM, wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe.

Wraz z modernizacją zaprezentowano nowe logo marki, wykorzystywane przez nią aż do roku 2011. Macierzysty zakład modelu – Vrchlabí – kompletował także liczne edycje specjalne (np. Komfort, Excellent, Prima, Marathon i niezliczone edycje …Line), kierowane głównie do odbiorców zagranicznych. Wyposażano je często w okno dachowe, aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich czy też centralny zamek – era ABS-u i poduszek bezpieczeństwa nastała dopiero wraz z następcą, modelem Felicia.

Co ciekawe, prototyp modelu Forman był testowany na ulicach Pragi już w ostatnich tygodniach 1987 roku, zatem jeszcze przed rozpoczęciem regularnych dostaw egzemplarzy Favorit. Następnie wszelki rozgłos o pracach rozwojowych wyciszono na tyle, że premiera pojazdu w 1990 roku stanowiła prawdziwą niespodziankę.

Niewielka seria aut powstała w tym roku trafiła wyłącznie do odbiorców instytucjonalnych. Ostatnie egzemplarze Formanów zbudowano w 1995 roku, zatem już po oficjalnej prezentacji modelu Felicia hatchback. Łączna produkcja typoszeregu Favorit/Forman/Pick-Up przekroczyła 1 mln egzemplarzy – o tym imponującym wyniku przypominała specjalna krótka seria modelu Forman, nazwana Million Edition.

Skoda Forman ma 25 lat! - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Forman ma 25 lat!Skoda Forman ma 25 lat!Skoda Forman ma 25 lat!

Zobacz także

Skoda Scala. Tak brzmi nazwa nowego modelu!

Skoda Scala. Tak brzmi nazwa nowego modelu! 2018-10-15

Po prezentacji pierwszych szkiców projektowych, Skoda ujawnia nazwę swojego nowego kompaktowego modelu. Nazwa Scala, wywodząca się z łacińskiego słowa "scala" symbolizuje kolejny etap rozwoju marki na płaszczyznach nowoczesnego designu i technologii....
25 lat Skody i Volkswagena

25 lat Skody i Volkswagena 2016-03-29

Jeden z najbardziej udanych mariaży w historii przemysłu motoryzacyjnego właśnie świętuje swoje ćwierćwiecze: 28 marca 1991 roku Czesi i Niemcy podpisali kontrakt, w ramach którego „ŠKODA automobilová akciová společnost” stała się częścią...
20 lat Skody Felicii

20 lat Skody Felicii 2014-09-10

Przed dwudziestoma laty, 5 września 1994 roku, linię montażową macierzystej fabryki w Mladá Boleslav opuściła pierwsza, seryjna Skoda Felicia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później, na praskim Moście Karola, gdzie...
Czesi potrafili, my - niestety - nie...

Czesi potrafili, my - niestety - nie... 2011-05-26

28 marca minęło równe dwadzieścia lat od momentu, gdy czeska Skoda zawarła strategiczny sojusz z koncernem Volkswagena.Rozmowy prowadzono równolegle z przedstawicielami General Motors, FIAT-a, Renault, koncernu VW, BMW oraz kilkoma delegacjami firm...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS