Skoda może dołączyć do producentów, którzy wracają do historycznych nazw i wykorzystując sentyment, próbują sprzedawać samochody elektryczne. Celuje w tym Renault, które zaoferowało modele 5 i 4, ale również Nissan, który po kilku latach wraca do Micry, czy Fiat, który reaktywuje Pandę (z dopiskiem Grande w nazwie).
- Skoda Favorit z roku 1987
- Jaka jest nowa Skoda Favorit?
- Czy nowa Skoda Favorit trafi do produkcji?
Skoda Favorit z roku 1987
Modelem, który być wkrótce reaktywuje Skoda może być Favorit. Model ten został opracowany przez czeską firmę jeszcze przed przejęciem przez Volkswagena. Prace nad nim rozpoczęły się w pierwszej połowie lat 80. ubiegłego wieku, a samochód został zaprezentowany w 1987 roku.
Na tle ówczesnej konkurencji, FSO 125p czy Polonezów, Skoda Favorit była pojazdem z innej epoki. Samochód otrzymał umieszczony poprzecznie czterocylindrowy silnik 1.3 o mocy od 54 do 68 KM, który za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni napędzał koła przednie. Jak na swoje czasy, samochód również świetnie wyglądał - za jego stylizację odpowiadała włoska pracowanie projektowa Bertone.

Skoda Favorit
Przednie zawieszenie oparto na kolumnach McPhersona, a tylne to rozwiązanie wykorzystujące belkę skrętną.
Kto wie, czy to właśnie nie opracowana własnymi siłami nowoczesna na swoje czasy Favoritka, nie spowodowała, że Skodą zainteresował się Volkswagen, który w 1991 roku przejął czeską markę. Sama Skoda Favorit została wówczas zmodernizowana (m.in. zwiększono poziom wyposażenia, silnik wyposażono we wtrysk paliwa) i przetrwała w produkcji do 1994 roku, będą ostatnim modelem opracowanym przez Skodę bez niemieckiego wsparcia.

Skoda Favorit
Jaka jest nowa Skoda Favorit?
A jaka będzie nowa Skoda Favorit? Na razie Czesi zaprezentowali projekt komputerowy, nie ma powstała nawet makieta tego pojazdu. Za wygląd nowego modelu odpowiadał stylista Skody Ljudmil Slavov, który chciał stworzyć nową interpretację pierwotnego modelu.
Oczywiście samochód jest crossoverem, a nie klasycznym hatchbackiem, do tego ma napęd elektryczny. Stylizacją utrzymano zgodnie z obecnymi trendami, a więc wykorzystano język projektowania Modern Solid, typowy dla nowych elektrycznych modeli Skody.

Skoda Favorit
W samochodzie nie ma jednak Tech-Deck Face, czyli panelu za którym ukryte są czujniki systemów bezpieczeństwa, natomiast nie zabrakło dużych powierzchni blaszanych, na których nie ma żadnych przetłoczeń. Przednie światła są niewielkie i ledowe, ale całość przetłoczeń nawiązuje do reflektorów pierwszej Skody Favorit.

Skoda Favorit
Czy nowa Skoda Favorit trafi do produkcji?
Skoda na razie nie wypowiada się o szansach na uruchomienie seryjnej produkcji elektrycznego modelu Favorit. Zapewne dużo będzie zależeć od odbioru projektu. Czy osoby darzące popularną Favoritkę sentymentem są gotowe na zakup auta elektrycznego? A może obecni kupujący auta na prąd nie dbają o historyczne modele Skody? Od odpowiedzi na te pytania może zależeć przyszłość nowej Skody Favorit.