chceauto.pl
x

Renault Espace

Oceny użytkowników3.8537/5. Głosy: 82
Ocena: 3.85/5
Głosy: 82.

Wybierz rocznik

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

Renault Espace III (1996-2003)

Trzecia generacja Espace trafiła do salonów w 1996 roku, z niewielkimi zmianami pojazd pozostał w ofercie Renault do 2002 roku. W samochodzie wykorzystano wiele elementów z pierwszej generacji Laguny (m.in. silniki i skrzynie biegów), co znacząco wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.

Espace standardowo wyposażony był w pięć osobnych foteli, za dopłatą producent dokładał jeszcze kolejne dwa. Te ostatnie były standardowym wyposażeniem przedłużonej wersji Grand, której zaletą jest również zdecydowanie większa przestrzeń bagażowa.

Do charakteru auta najbardziej pasuje niewysilone benzynowe V6 o mocy 190 KM, które charakteryzuje się dużą trwałością, świetnym przebiegiem momentu obrotowego i... dużym apetytem na paliwo. Dobrym rozwiązaniem może okazać się montaż instalacji gazowej, jednak przestrzeń bagażowa będzie mocno ograniczona (jeżeli mamy zamiar wykorzystywać wszystkie 7 miejsc).

Do typowych bolączek należą usterki instalacji elektrycznej. Podobnie jak w poprzedniku szwankować lubi dmuchawa, centralny zamek czy podnośniki szyb. Czasami przestają też działać ciekłokrystaliczne wskaźniki na desce rozdzielczej, częstym awariom ulegają również przełączniki zespolone świateł, przepalają się żaróweczki w desce rozdzielczej. Wiele egzemplarzy miewa też problemy ze sztywnością (plastikowej) karoserii - często słyszy się o opuszczających się na zawiasach drzwiach przednich. Pozytywie należy za to ocenić zawieszenie. Mimo fatalnego stanu polskich dróg potrafi ono wytrzymać nawet 100 tys km. Po tym przebiegu najczęściej poddają się łączniki stabilizatorów i drążki kierownicze. Częstą usterką jest też wybijanie się łożysk górnych mocowań kolumn McPhersona, przy większym przebiegu wymiany wymagają również łożyska kół. Podobnie, jak w poprzednim modelu trwałość elementów układu hamulcowego nie jest najwyższa - z uwagi na dużą masę szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe (głównie przednie). Nadwozie auta, tak jak w przypadku poprzednika wykonane jest z tworzyw sztucznych - niezależnie od rocznika nie ma więc najmniejszych problemów z korozją.

Renault Espace IV (2003-2014)

Renault Espace to z niewielu samochodów, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji.

Pierwsza generacja auta, która zadebiutowała w 1984 zapoczątkowała w Europie modę na rodzinne minivany. Obecnie produkowany, czwarty z kolei, model dostępny jest w sprzedaży od 2002 roku. W 2006 roku samochód poddany został facliftingowi.

Najuboższa wersja nowego Espace kosztuje w salonie 150 tys. zł. Bliźniacze konstrukcyjnie, zadbane auta z początku produkcji kupić już można z 1/10 tej ceny. Najstarsze egzemplarze z silnikami benzynowymi kosztują mniej niż 15 tys. zł. Czy Espace IV generacji okaże się dobrą inwestycją?

Nadwozie Espace mierzy niemal 4,7 m długości. Odmiana Grand o wydłużonym rozstawie osi (2,86 m zamiast 2,8 m) może się pochwalić długością 4,86 m. Mimo swoich rozmiarów, manewrowanie Espace nie powinno sprawiać większych trudności – średnica zawracania to zaledwie 11 metrów, w ocenie odległości na parkingu pomaga również wysoka pozycja za kierownicą.

Chociaż Renault Espace IV generacji nie można narzekać na brak miejsca, pewne rozwiązania konstrukcyjne zdradzają zaawansowany wiek pojazdu. Dla przykładu – dostępu do tylnej części bronią zwykle, otwierane tak jak w samochodach osobowych, drzwi – większość konkurencji oferuje zdecydowanie wygodniejsze w użytkowaniu drzwi przesuwne. Tego rodzaju niedociągnięcia to jednak znikoma cena za ogrom przestrzeni, jaką oferuje kabina pasażerska.

Dzięki zastosowaniu elektronicznych wskaźników, których wyświetlacze umieszczono daleko na podszybiu, w desce rozdzielczej wygospodarowano aż pięć pojemnych schowków. Jeden z nich, zlokalizowany na panelu środkowym, dzięki nawiewowi z układu klimatyzacji, w trasie z powodzeniem pełnić może np. funkcję lodówki. Wygodnym rozwiązaniem jest też przeniesienie paneli sterowania klimatyzacją na parapety drzwi – kierowca i pasażer mogą mają dwa autonomiczne panele sterujące, w bogatszych wersjach podobne – dające możliwość regulacji temperatury – zamontowano też w tylnych drzwiach. Rodzinom, które mają zamiar wykorzystywać auto jako mobilne centrum rozrywki spodoba się też system audio wyposażony w pilota. Dzięki niemu, nagłośnieniem sterować można z zewnątrz pojazdu, ucztując przy grillu czy korzystając z relaksu na świeżym powietrzu.

Niezależnie, czy zdecydujemy się na pojazd w konfiguracji pięcio czy siedmioosobowej, żaden z pasażerów nie powinien czuć się poszkodowany. Wszystkie fotele są obszerne, wygodne i mają duży zakres regulacji. W razie potrzeby można je również wymontować (niestety, nie składają się w podłogę, więc wyjęcie ich z auta wymaga krzepy) przekształcając Espace w małą ciężarówkę.

Samochód polubią na pewno kierowcy ceniący głównie wysoki komfort podróżowania. Nastawy zawieszenia przypominają reprezentacyjne limuzyny – układ perfekcyjnie filtruje większość nierówności. Do charakteru pojazdu pasuje również lekko działający układ kierowniczy – nie zapewnia wprawdzie dużej precyzji, ale nikt o zdrowych zmysłach nie będzie przecież wykorzystywał Espace’a do ofensywnej jazdy po zakrętach.

Dalekim podróżom w rodzinnym gronie sprzyja również bogate wyposażenie: wiele egzemplarzy ma na pokładzie panoramiczny dach (o powierzchni przeszło dwóch metrów kwadratowych), ksenonowe reflektory, czujniki deszczu i ciśnienia w oponach, czy – niestety anglojęzyczną – nawigację. Gdzie tkwi haczyk?

Espace nigdy nie mógł pochwalić się opinią samochodu bezawaryjnego i jego ostatnia generacja nie jest tu – niestety – wyjątkiem. Elektroniczne gadżety z wiekiem coraz częściej szwankują, wiele egzemplarzy cierpi również z powodu usterek mechanicznych.

Piętą achillesową modelu jest np. zapożyczona z II generacji Renault Laguny elektroniczna karta, pełniąca rolę stacyjki – jej awaria to jedynie kwestia czasu (naprawa to koszt ok. 400 zł) – jeśli spotka nas w czasie wakacyjnych wojaży po Europie, możemy zapomnieć o urlopowym wypoczynku. Problemy rodzi też rozbudowana (szyna CAN) instalacja elektryczna – komputer często informuje kierowcę o błędach różnych podzespołów – by oszczędzić na mechanikach lepiej od razu zaopatrzyć się w tester diagnostyczny i samodzielnie czyścić błędy (wiele usterek ma jedynie charakter wirtualny). Oprócz tego trzeba się przygotować na inne drobne lecz irytujące usterki, takie jak falujące wyświetlacze, „głupiejące” rolety panoramicznego dachu (komputery „trać pamięć” i roleta nie chce się odsuwać – pomaga wypięcie przekaźników i ponowne „douczenie” komputera), psujące się siłowniki centralnego zamka, czujniki położenia lewarka zmiany biegów (problemy z odpalaniem – auto uruchomić można jedynie przy wciśniętych pedałach hamulca i sprzęgła), „wariują” czujniki ciśnienia powietrza w oponach, itd...

Osobnym problemem jest wybór odpowiedniej jednostki napędowej. Silniki benzynowe cieszą się dość dobrą opinią, ale zużywają dużo paliwa i – poza V6 – zapewniają raczej kiepskie osiągi. Próba zminimalizowania kosztów instalacją gazową często rodzi problemy (skomplikowana elektronika) i – zwłaszcza w „krótkiej” wersji mocno ogranicza przestrzeń bagażową.

Z tego względu idealnym rozwiązaniem wydają się być silniki wysokoprężne. Problem w tym, że – chociaż wybór na rynku wtórnym jest ogromny – zakup Espace’a z Dieslem to prawdziwa loteria. Silniki cierpią na kilka poważnych dolegliwości (m.in. awarie turbosprężarek, wtryskiwaczy, zaworów EGR) ale ich największą bolączką są nietrwałe, tzw. ”bezzamkowe” panewki. Do ich obrócenia dochodzi dość często, usterka skutkuje zatarciem jednostki napędowej. Z tego względu, w wielu ogłoszeniach dotyczących sprzedaży Espace’a można spotkać się z opisem, w którym sprzedawca informuje, że samochód ma zamontowany drugi silnik, mimo że przebieg często nie przekracza nawet 200 tys. km.

Faktycznym problemem jednostek serii DCi nie są jednak wady materiałowe czy konstrukcyjne (bo te – de facto – nie występują) ale błędna polityka serwisowa producenta. Aż do 2006 roku interwał wymiany oleju wynosił 30 tys. km. Silniki przez długi czas korzystały więc z przepracowanego środka smarnego, co – zarówno w Espace jak i Lagunie II generacji – rodziło problemy z obracającymi się panewkami i zacierającymi się turbosprężarkami. Co zaskakujące – większość tych problemów dotyczyła głównie pojazdów serwisowanych w Autoryzowanych Stacjach Obsługi – użytkownicy, którzy rezygnowali z usług ASO i na „własną rękę” wymieniali olej co 10 czy 15 tys. km zazwyczaj wypowiadają się o silnikach DCi w samych superlatywach – przebiegi rzędu 350-400 tys. km nie stanowią wówczas większego problemu.

Problem w tym, że zweryfikowanie historii serwisowej konkretnego auta przed zakupem jest w zasadzie niewykonalne – dlatego właśnie – z czystym sumieniem polecić możemy jedynie auta wyprodukowane po 2006 roku, gdy producent skrócił interwał wymiany oleju. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy wymieniać go co 10 tys. km.

Renault Espace V (2015-2016)

V generacja Espace zadebiutowała na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Pierwszy w Europie Van zupełnie zmienił swoje oblicze. Nowe Espace jest rodzinnym crossoverem, auto zachowało jednak jednobryłowe nadwozie. W stosunku do poprzednika o 16 mm zwiększono rozstaw osi. Mierzy on dokładnie 2,88 m, czyli tyle, ile w przeciętnym samochodzie segmentu D. Karoseria ma 4,85 m długości, 1,87 m szerokości i 1,68 m wysokości. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi równe 0,30.

Espace oferowane jest klientom w dwóch wersjach - pięcio lub siedmiosobowej. Zrezygnowano z typowej dla vanów zabudowy - pasażerów przednich foteli dzieli szeroka, przechodząca w tunel środkowy, konsola.

Wszystkie jednostki napędowe mają pojemność 1,6 l, trubodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Najsłabsza - 1,6 l DCi - rozwija moc 130 KM i legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm dostępnym od 1750 obr/min. Jej wzmocniona odmiana może się pochwalić mocą 160 KM i maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm. Zwolennicy silników o zapłonie iskrowym mają do wyboru motor 1,6 l TCe, który rozwija aż 200 KM i 260 Nm.

Nie ma jednak, co liczyć na "crossoverowe" dodatki. Nowe Espace ma napęd na przednią oś i ręczną, sześciostopniową skrzynię biegów.

Przykładowe samochody

Renault Espace

Renault Espace V 1.6 dCi 130 KM

2015, VAN
napęd: przedni
skrzynia: automat
cena: 52 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynkuOceny4.25/5. Głosy: 8
Renault Espace

Renault Espace IV 2.2 dCi 150 KM

2004, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 10 000,00 zł
DostępnośćWybór ogłoszeń jest przeciętny, ale można znaleźć dobrą ofertęOceny2.00/5. Głosy: 1
Renault Espace

Renault Espace III 2.0 115 KM

1996, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 3 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty

Zobacz także

Renault Espace po liftingu

Renault Espace po liftingu 2019-11-26

Aż trudno uwierzyć, że obecne wcielenie Renault Espace dostępne jest w salonach już od pięciu lat. Nie dziwi więc, że Francuzi zafundowali mu właśnie kurację odmładzającą. Co się zmieniło?Zmiany są skromne i na pierwszy rzut oka można ich nie...
Nowe Renault jak ciepłe bułeczki!

Nowe Renault jak ciepłe bułeczki! 2016-08-10

Miłośnicy francuskiej motoryzacji mają powody do radości. Przedstawiciele producenta pojazdów z rombem na masce ogłosili, że firma stała się właśnie drugą siłą na europejskim rynku!Ambitne plany zakładały, że w 2017 roku Renault stanie się...
Renault Scenic

Renault Scenic 2016-03-01

Na salonie genewskim zaprezentowano właśnie czwartą generację Renult Scenic. Auto zbudowano w oparciu o modułową platformę CMF, która była też bazą dla nowych Renault Megane, Renault Espace i – flagowego – Renault Talisman. W stosunku do...
Kobiecy Samochód Roku 2015

Kobiecy Samochód Roku 2015 2015-11-02

Volvo XC90 zdobyło kolejne wyróżnienie. Tym razem swoje uznanie wyraziła kapituła konkursu Women’s World Car of the Year, która poddała drobiazgowej ocenie samochody z wielu rynków. Zwycięzcą w najbardziej prestiżowej kategorii - Kobiecego...
Euro NCAP rozbiło kolejne auta

Euro NCAP rozbiło kolejne auta 2015-04-22

Specjaliści z Euro NCAP sprawdzili kolejne pojazdy, które debiutują właśnie w europejskich salonach. Tym razem testom zderzeniowym poddano: Fiata 500X, Mazdę2, Renault Espace i Suzuki Vitarę. Czy obyło się bez niespodzianek?Zdecydowanym zwycięzcą...
Nowe Renault Espace. Ceny

Nowe Renault Espace. Ceny 2015-01-25

Wiemy już, ile będzie kosztowało nowe Renault Espace. Właścicielem tego pojazdu będzie można zostać wykładając przynajmniej 119 tys. zł.Nowe Renault Espace dostępne będzie w trzech wersjach silnikowych. Klienci będą się mogli zdecydować na dwa...
Nowe Espace oficjalnie!

Nowe Espace oficjalnie! 2014-10-03

Znamy już szczegóły dotyczące nowego Renault Espace, które zadebiutowało właśnie na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Poprzednia generacja w ostatnim czasie radziła sobie na rynku coraz gorzej. Europejscy klienci szukający dużego auta rodzinnego...
Nowe Renault Espace!

Nowe Renault Espace! 2014-09-25

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na salonie w Paryżu na początku października Renault zaprezentuje nową generację modelu Espace.Renault Espace to pierwszy w historii samochód segmentu van. Model ten debiutował już 30 lat temu i stanowił...
Koniec Peugeota 807. Definitywny...

Koniec Peugeota 807. Definitywny... 2014-06-26

Mamy złe wiadomości dla miłośników rodzinnego Vana spod znaku Peugeota. Rzecznik prasowy francuskiej marki poinformował właśnie, że firma kończy produkcję modelu 807, pozostawiając go bez rynkowego następcy.Decyzja o zakończeniu produkcji auta,...
30 lat Renault Espace

30 lat Renault Espace 2014-06-04

Renault świętuje 30. rocznicę wprowadzenia na rynek modelu Espace.
To już koniec Renault Espace

To już koniec Renault Espace 2013-08-01

Ojciec europejskich vanów odchodzi właśnie do lamusa. Na zbliżającym się wielkimi krokami salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie Renault zaprezentuje następcę modelu, który zapoczątkował na Starym Kontynencie modę na rodzinne furgonetki. Samochód,...
25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec!

25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec! 2013-02-22

Przez lata szczytem marzeń polskich kierowców był samochód z Niemiec. Całe pokolenia marzyły o Oplach i Volkswagenach - wyznacznikiem prestiżu i bezawaryjności były Audi, BMW i Mercedesy. W ostatnim czasie sporo się jednak zmieniło. Czy samochody...
Renault Espace po liftingu

Renault Espace po liftingu 2012-06-26

Po wakacjach w salonach Renault pojawi się Espace po liftingu. Zmiany stylistyczne są minimalne, samochód ma jednak zużywać mniej paliwa, a tym samym emitować mniej spalin, czytaj: w krajach Europy Zachodniej być obłożony mniejszymi podatkami.Espace...
Taka jest nowa Alpine. Wraca francuska legenda

Taka jest nowa Alpine. Wraca francuska legenda 2012-05-26

Dealerzy Renault nie mają ostatnio łatwego życia.W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedaż pojazdów francuskiej marki na rynku europejskim spadła o 1/5. Pod koniec stycznia – z powodu dramatycznie niskiej sprzedaży - z powodu dramatycznie niskiej...
Renault Espace. Rosyjska ruletka po francusku...

Renault Espace. Rosyjska ruletka po francusku... 2012-05-23

Renault Espace to z niewielu samochodów, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Pierwsza generacja auta, która zadebiutowała w 1984 zapoczątkowała w Europie modę na rodzinne minivany. Obecnie produkowany, czwarty z kolei, model dostępny...
Renault odświeża Espace

Renault odświeża Espace 2012-05-15

Renaul Espace – przynajmniej teoretycznie – powinno odnieść marketingowy sukces na miano Volkswagena Golfa. Podobnie jak niemiecki model, również ten samochód zrewolucjonizował europejski rynek zarażając Stary Kontynent modą na popularne w Stanach...
VW Sharan. Duży i wygodny, ale...

VW Sharan. Duży i wygodny, ale... 2012-03-29

W połowie lat dziewięćdziesiątych w Europie zapanowała moda na rodzinne vany. Chociaż pierwszym tego typu autem było Renault Espace, prawdziwy boom na takie pojazdy rozpoczął się w 1995 roku, gdy Volkswagen zaprezentował model o nazwie Sharan. Auto...
Najbezpieczniejsze auta za 10 tys. zł

Najbezpieczniejsze auta za 10 tys. zł 2011-08-30

Kupując samochód z rynku wtórnego kierujemy się przeważnie ceną, rocznikiem i kosztami eksploatacji. Wielu kierowców zapomina jednak o bardzo ważnej kwestii, jaką jest bezpieczeństwo. Często – mylnie – wychodzimy z założenia, że odpowiedni...
Jazda vanem nie musi być droga. Zobacz, które się nie psują!

Jazda vanem nie musi być droga. Zobacz, które się nie psują! 2011-08-25

W supermarketach zaroiło się już od zeszytów, plecaków i piórników a to znak, że wakacje dobiegają końca. Niestety, wielu z nas niezbyt dobrze wspomina swoje samochodowe eskapady na drugi koniec Polski czy Europy. Parkingowe drzemki w ciasnych...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.