chceauto.pl
x
Porsche Macan II. Już tylko elektryczne

Porsche Macan II. Już tylko elektryczne

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2024-01-27

Porsche zaprezentowało Macana II generacji. Ten niezwykle chętnie kupowany model będzie dostępny wyłącznie jako auto elektryczne, co jest ze strony Porsche odważnym, ale i bardzo ryzykowanym krokiem.

  1. Porsche Macan II. Wersje napędowe i osiągi
  2. Porsche Macan II. Czas i moc ładowania
  3. Porsche Macan II. Nadwozie
  4. Porsche Macan II. Aerodynamika
  5. Porsche Macan II. Wnętrze
  6. Porsche Macan II. System infotainment
  7. Porsche Macan II. Zawieszenie i właściwości jezdne
  8. Porsche Macan II. Rynkowa premiera i polskie ceny

Porsche Macan II. Wersje napędowe i osiągi

Oczywiście mocy w nowym Macanie nie zabraknie, ale akurat to w autach elektryczych jest najmniejszym problemem. Zupełnie inną sprawą jest realny zasięg i dostęp do punktów ładowania.

Porsche Macan II będzie napędzane przez dwa silniki elektryczne umieszczone przy osiach. Są silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). W połączeniu z funkcją Launch Control nowy Macan 4 w trybie overboost generuje 408 KM, podczas gdy Macan Turbo dysponuje mocą 639 KM (są to moce chwilowe z włączonym systemem Launch Control). Maksymalny systemowy moment obrotowy wynosi, odpowiednio, 650 oraz 1130 Nm.

Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan 4 przyspiesza do 100 km/h w 5,2 s, a Macan Turbo – w 3,3 s. Ich prędkości maksymalne to, odpowiednio, 220 oraz 260 km/h.

Porsche Macan II. Czas i moc ładowania

Silniki elektryczne czerpią energię z umieszczonego w podwoziu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 100 kWh brutto, z czego aktywnie można wykorzystać do 95 kWh. Wysokonapięciowy akumulator to kluczowy komponent nowo opracowanej platformy Premium Platform Electric (PPE) o architekturze 800 V, zastosowanej przez Porsche po raz pierwszy właśnie w nowym modelu Macan.

Moc ładowania prądem stałym wynosi do 270 kW (w sprzyjających warunkach atmosferycznych i pod warunkiem dostępu do odpowiednio mocnej ładowarki). Zakładając takie ładowanie poziom energii w akumulatorze uzupełnić z 10 do 80% w ciągu około 21 minut.

W przypadku stacji ładowania o napięciu 400 V przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie dzielone – efektywnie dzieli akumulator 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Umożliwia to ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 135 kW. W przypadku domowych wallboxów możliwe jest ładowanie prądem przemiennym z mocą do 11 kW.

Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo
Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskiwać (rekuperować) energię z mocą do 240 kW. Również zintegrowany Power Box (ang. Integrated Power Box, IPB) przyczynia się do zwiększenia efektywności nowego Porsche Macan. Innowacyjny, kompaktowy moduł IPB łączy trzy komponenty – pokładową ładowarkę AC, grzałkę wysokiego napięcia oraz konwerter DC/DC, ograniczając masę i przestrzeń.

Teoretyczny zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynosi do 613 km w przypadku wariantu Macan 4 oraz do 591 km dla wariantu Macan Turbo. Praktyce pokazuje, że realne zasięgi w zależności od pory roku i temperatury są o 100-200 km mniejsze.

Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo

Porsche Macan II. Nadwozie

Porsche Macan II mierzy 4784 mm długości, 1938 mm szerokości i 1622 mm wysokości. Samochód posiada koła o średnicy do 22 cali. Rozstaw osi zwiększony do 2893 mm – o 86 mm większy niż w poprzedniku – równoważą krótkie nawisy z przodu i z tyłu.

Reflektory podzielono na dwie części: spłaszczone górne jednostki świetlne z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej są osadzone w błotnikach i akcentują szerokość samochodu. Nieco niżej umieszczono główny moduł oświetlenia z opcjonalną matrycową technologią LED.

Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo
Profil formuje typowa boczna linia Porsche – flyline, która tworzy jedną całość z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi szybami w drzwiach oraz charakterystycznymi bocznymi listwami pozwoliło to uzyskać smukły, sportowy design. Muskularny wygląd tylnej partii nadwozia nadają mocno zaakcentowane błotniki. Napis „PORSCHE” znajduje się teraz pośrodku trójwymiarowego pasa świetlnego.

Porsche Macan II. Aerodynamika

Aktywna aerodynamika Porsche (ang. Porsche Active Aerodynamics, PAA) z elementami aktywnymi i pasywnymi oraz współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,25 sprawiają, że nowy Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku – w aucie elektrycznym to niezbędne.

Porsche Macan 4
Porsche Macan 4
System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy przednich wlotów powietrza oraz elastyczne osłony całkowicie uszczelnionego podwozia. Przepływ powietrza optymalizują kurtyny powietrzne pod modułami reflektorów i nisko zawieszony przód. Z tyłu efektywność aerodynamiczną zapewniają specjalne boczne krawędzie, odpowiedzialne za kontrolowane odrywanie strumienia powietrza, oraz żebrowany dyfuzor.

Porsche Macan II. Wnętrze

Elektryfikacja pozwoliła na zwiększenie przestrzeni bagażowej. W zależności od wariantu i wyposażenia pojemność tylnego bagażnika wynosi do 540 litrów (w trybie cargo). Dodatkowo pod przednią pokrywą kryje się tzw. frunk, czyli drugi bagażnik o pojemności 84 litrów. Łącznie daje to o 136 litrów więcej niż w poprzedniku.

Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo
Po całkowitym złożeniu oparcia kanapy pojemność tylnego bagażnika wzrasta do 1348 litrów. Zestaw niezwykle praktycznych cech nowego Porsche Macan kompletuje maksymalny uciąg wynoszący 2000 kg.

W zależności od wariantu i wyposażenia pozycja kierowcy i pasażera z przodu została obniżona względem poprzedniego modelu nawet o 28 mm, natomiast podróżujący z tyłu siedzą nawet o 15 mm niżej i mają większą przestrzeń na nogi.

Wnętrze to bez wątpienia Porsche: zintegrowany czarny panel podkreśla szerokość kokpitu. Wznosząca się konsola środkowa potęguje wrażenie niskiej, nastawionej na osiągi pozycji siedzącej.

Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów obecne są tu również analogowe elementy sterujące – na przykład do obsługi nawiewów czy klimatyzacji. Z przemyślanymi listwami wykończeniowymi kokpitu i drzwi zintegrowano listwy świetlne LED, które zapewniają zarówno oświetlenie otoczenia, jak i komunikacyjne.

Porsche Macan 4
Porsche Macan 4
W zależności od sytuacji przekazują one informacje lub ostrzeżenia – np. dotyczące powitań, procesu ładowania lub systemów wspomagających kierowcę.

Porsche Macan II. System infotainment

Macan korzysta z najnowszej generacji koncepcji wyświetlania informacji i obsługi, z maksymalnie trzema ekranami. Jest wśród nich wolnostojący zestaw wskaźników o zakrzywionym kształcie i przekątnej 12,6 cala oraz centralny wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala.

Pasażer może przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia systemu inforozrywki czy śledzić przesyłane strumieniowo treści wideo podczas jazdy za pośrednictwem własnego, opcjonalnego ekranu o przekątnej 10,9 cala.

Po raz pierwszy koncepcja Porsche Driver Experience obejmuje także wyświetlacz przezierny (head-up) z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR). Wirtualne elementy, takie jak strzałki nawigacji, są wizualnie harmonijnie zintegrowane ze światem rzeczywistym. Obraz pojawia się w odległości około 10 metrów przed kierowcą, a jego wielkość odpowiada wyświetlaczowi o przekątnej 87 cali.

Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo
System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji bazuje na systemie operacyjnym Android Automotive. Standardowy system Porsche Communication Management (PCM) przenosi moc obliczeniową na nowy poziom. Na przykład asystent głosowy „Hej Porsche” sugeruje trasy, w tym przystanki na ładowanie. W nowym Centrum aplikacji Porsche podróżujący mogą uzyskać bezpośredni dostęp do popularnych aplikacji zewnętrznych dostawców i instalować je bezpośrednio w samochodzie.

Porsche Macan II. Zawieszenie i właściwości jezdne

Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo dysponują napędem na wszystkie koła. Elektronika mocy kontroluje obie jednostki elektryczne niemal w czasie rzeczywistym.

Elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięciokrotnie szybciej niż konwencjonalny układ 4x4 i może zareagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Ponadto o regulacji napędu na wszystkie koła decyduje wybrany program jazdy. W przypadku wariantu Macan Turbo wpływ na przyczepność, stabilność i dynamikę poprzeczną ma również Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) – elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Porsche Macan 4
Porsche Macan 4
Porsche Macan z zawieszeniem pneumatycznym (standard w Turbo) są wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Na życzenie można połączyć ją także z zawieszeniem ze stalowymi sprężynami.

PASM korzysta teraz z amortyzatorów w technice dwuzaworowej.

Po raz pierwszy Macan może być wyposażony w opcjonalną skrętną tylną oś, z maksymalnym kątem skrętu kół wynoszącym 5°. W ruchu miejskim i podczas manewrowania jej zastosowanie owocuje mniejszą średnicą zawracania – 11,1 m, a jednocześnie przekłada się na większą stabilność przy szybszej jeździe.

Porsche Macan II. Rynkowa premiera i polskie ceny

Od 2014 r. Porsche dostarczyło na całym świecie ponad 800 tysięcy egzemplarzy Macana. Nowa generacja będzie produkowana w zakładzie w Lispku, a pierwsze samochody trafią do salonów w drugiej połowie 2024 roku.

Ceny rozpoczynają się od 386 tys. zł za Porsche Macan 4 oraz od 526 tys. zł za wariant Macan Turbo. Modele są już dostępne w konfiguratorze Porsche. Dla porównania, ceny pierwszej generacji Macana zaczynają się od 279 tys. zł. Szanse, że nowy model powtórzy sukces poprzednika są więc niewielkie.

Porsche Macan II. Już tylko elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektrycznePorsche Macan II. Już tylko elektryczne

Zobacz także

Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce

Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce 2022-07-29

Rok 2021 był najlepszym w historii dla Porsche w Polsce. Wszystko wskazuje jednak na to, że kolejny rekord sprzedaży padnie już w tym roku - w pierwszych sześciu miesiącach Porsche sprzedało w naszym kraju blisko 40 proc. więcej samochodów niż w...
Porsche Macan T. Jedyny taki SUV

Porsche Macan T. Jedyny taki SUV 2022-02-17

Do popularnej linii modelowej Porsche dołącza Macan T – pierwszy SUV, który będzie nosił specjalne oznaczenie zarezerwowane dotąd dla linii 911 i 718. Litera T już od lat 60. reprezentuje w Porsche unikalną formułę dynamicznej jazdy. Kryjące się...
Porsche Macan po kolejnej modernizacji

Porsche Macan po kolejnej modernizacji 2021-07-20

Porsche po raz drugi już odświeża Macana. Model ten trafił na rynek w 2014 roku, a w 2018 roku został poddany modernizacji. Tym razem samochód poddano znacznie mniejszym zmianom.Zmiany stylistyczne są bardzo drobne i sprowadzają się do zmodyfikowanych...
Elektryczne Porsche Macan coraz bliżej

Elektryczne Porsche Macan coraz bliżej 2021-05-10

Porsche przygotowuje się do prowadzenia Macana nowej generacji. Model ten będzie autem elektrycznym.Po wstępnych testach na terenie centrum rozwoju w Weissach zakamuflowane prototypy nowego Macana po raz pierwszy wyruszają poza bazę Porsche. Zanim w...
Porsche Macan GTS

Porsche Macan GTS 2019-12-17

Porsche uzupełnia serię modelową Macan o jeszcze bardziej sportowy wariant - Macan GTS. To oczywiście skrót od słów Gran Turismo Sport. Charakterystyczny wygląd nadaje autu standardowy pakiet Sport Design z nowym wykończeniem przedniej i tylnej partii...
Porsche popularne jak nigdy. W Polsce!

Porsche popularne jak nigdy. W Polsce! 2019-08-01

Porsche umocniło swoją pozycję na polskim rynku: od stycznia do czerwca 2019 roku w naszym kraju zarejestrowano 1049 nowych aut niemieckiej marki. To aż o 18,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie minionego roku! Najchętniej wybieraną linią...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS