chceauto.pl
x
Akumulator czy wodór Technologia przyszłości już teraz Co lepsze: akumulator czy wodór?
Poradnik kupującego: Gaz w aucie

Poradnik kupującego: Gaz w aucie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-02-13 Opinie
Montaż instalacji LPG to najprostszy sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Ile to kosztuje, i na co zwracać uwagę decydując się na konkretny model pojazdu?

Ceny montażu instalacji gazowych różnią się w zależności od ich producenta i miejsca wykonania usługi (w dużych miastach jest przeważnie drożej). Upraszczając rachunki możecie przyjąć, że – w przypadku najpopularniejszych na rynku instalacji wtrysku gazu w fazie lotniej - koszt „zagazowania” jednego cylindra wynosi około 500 zł. Tyle samo trzeba też będzie zapłacić za zbiornik, czyi tzw. butlę. Ta prosta metoda pozwala – z dużą dokładnością – obliczyć cenę instalacji gazowej (uwzględnia montaż).

Lpg to nie tylko niższe koszty, ale nowe problemy!
Lpg to nie tylko niższe koszty, ale nowe problemy!
Dla benzynowego silnika o czterech cylindrach będzie to więc 4x500 zł + 500 zł za zbiornik. W sumie daje to kwotę około 2,5 tys. zł. Analogicznie – w przypadku auta z silnikiem sześciocylindrowym – otrzymamy 6x500 zł + 500 zł, czyli – około 3,5 tys. zł.

Wspomniane ceny dotyczą najpopularniejszych na rynku producentów (BRC i STAG). Proponowane przez nich rozwiązania nadają się do większości popularnych modeli. Wybór pomiędzy konkretnym dostawcą instalacji należy do was. BRC jest odrobinę droższe, ale firma ma więcej punktów serwisowych w krajach Unii Europejskiej. Jeśli jeździcie głównie po Polsce, lepszym rozwiązaniem okaże się STAG (większa liczba autoryzowanych stacji obsługi).

Zanim zdecydujecie się na montaż instalacji gazowej musicie wiedzieć, że nie wszystkie auta tolerują takie rozwiązanie. Problematyczny jest np. montaż gazu do pojazdów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zanim więc wybierzecie konkretny samochód, sprawdźcie sposób zasilania silnika.
Łatwo „gazowalne” są wszystkie jednostki zasilane wtryskiem pośrednim (jedno lub wielopunktowym). Montaż LPG do silnika z bezpośrednim wtryskiem (TSI, HPI, THP itd.) jest w praktyce nieopłacalny. Cena instalacji jest z reguły niemal dwukrotnie wyższa niż normalnie. Informacje o zastosowanym w danym modelu systemie wtrysku znajdziecie w naszym serwisie. Przydatne okażą się też fora zrzeszające miłośników konkretnych marek i modeli.

Gdy już upewnicie się, że interesujące was auto posiada klasyczny, pośredni wtrysk paliwa, warto sprawdzić, czy silnik wyposażono w hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Temperatura spalania mieszanki LPG i powietrza jest wyższa niż w przypadku benzyny. Z czasem skutkuje to wypaleniem gniazd zaworowych i koniecznością remontu głowicy. Jeśli luzy zaworowe regulowane są hydraulicznie (jak np. w volkswagenowskim 1,6 l MPI), nie będziemy musieli pamiętać o ich częstszej regulacji i nie odczujemy spadku osiągów po dłuższej eksploatacji na LPG. W przeciwnym razie do kosztów obsługi trzeba będzie doliczyć usługę regulacji luzów zaworowych (najlepiej raz w roku lub co około 30 tys. km).

Dotyczy to zwłaszcza samochodów japońskich, w których luz zaworowy reguluje się za pomocą specjalnych płytek o konkretnych wymiarach (Honda, Toyota, Mazda). Usługa – poza ASO – kosztować będzie od 300 do 500 zł. W przypadku niektórych nowszych pojazdów (jak np. Mitsubishi Lancer zy Outlander) regulacja luzów zaworowych wymagać może demontażu wałków rozrządu, co wielokrotnie potęguję kwotę usługi (nawet 2-3 tys. zł). Montaż gazu nie zawsze okazuje się więc opłacalną inwestycją!


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Poradnik kupującego: Gaz w aucie - GALERIA ZDJĘĆ

Poradnik kupującego: Gaz w auciePoradnik kupującego: Gaz w aucie

Zobacz także

Ile aut w Polsce jeździ na LPG?

Ile aut w Polsce jeździ na LPG? 2018-09-04

Nowe samochody coraz rzadziej oferowane są z „fabryczną” instalacją gazową. To wynik wprowadzania do motoryzacji nowych rozwiązań technologicznych, jak chociażby mody na downsizing i stosowania wtrysku bezpośredniego. Ile poruszających się po...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Poradnik: używane z salonu. Marki premium

Poradnik: używane z salonu. Marki premium 2017-06-20

Samochody używane wciąż stanowią zdecydowaną większość kupowanych w naszym kraju pojazdów. Rynkowe trendy dostrzegają też dealerzy nowych aut. Co, w dziedzinie pojazdów z drugiej ręki, proponują klientom marki premium?Audi Select Plus Decydując...
Fiat Tipo LPG

Fiat Tipo LPG 2017-03-16

Fiat robi wymowny ukłon w stronę polskich klientów. Do salonów trafia właśnie Tipo wyposażone w fabryczną instalację gazową. Samochód z LPG oferowany jest w dwóch wersjach – jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi (station wagon). Instalację...
Zadbaj o akumulator. Możesz łatwo przedłużyć mu życie!

Zadbaj o akumulator. Możesz łatwo przedłużyć mu życie! 2017-01-18

Zimowe miesiące oznaczają często poważne problemy z porannym rozruchem pojazdu. W większości przypadków odpowiada za nie niesprawny akumulator. Mało kierowców wie, że często samemu przyczynia się do skrócenia jego żywotności. W jaki sposób...
Jaki olej do samochodu?

Jaki olej do samochodu? 2016-07-14

Niezależnie od pory roku każdy samochód do sprawnego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio dobranego oleju silnikowego. Obecnie kierowcy mogą wybierać spośród bogatej oferty środków smarnych. W jaki sposób dobrać odpowiedni olej do naszego silnika,...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.