chceauto.pl
x
Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?

Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-01-25
Toyota we wszystkich swoich hybrydowych SUV-ach montuje inteligentny napęd na cztery koła AWD-i. Czym ten system różni się od klasycznego napędu 4x4 i jakie zalety ma napęd AWD-i Toyoty?

Od miejskiego SUV-a segmentu B, czyli Toyoty Yaris Cross, która stała się hitem zanim trafiła do pierwszych klientów, po ogromną, 7-osobową Toyotę Highlander japoński producent stosuje napęd wszystkich kół, który wykorzystuje potencjał układu hybrydowego, poprawia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. A AWD-i można zamówić także RAV4 Hybrid oraz RAV4 Plug-in Hybrid. Będzie on też dostępny w Corolli Cross, która zadebiutuje na rynku w 2022 roku.

Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?
Toyota przez lata wyrobiła sobie renomę eksperta w dziedzinie napędów 4x4. Wystarczy wspomnieć o legendarnych terenówkach - Toyotach Hilux i Land Cruiser. Japoński koncern to także przedsiębiorstwo bardzo innowacyjne i odważne we wprowadzaniu nowinek. W końcu hybrydy Toyoty dostępne są na rynku od trzech dekad. W drugiej dekadzie połączono ekspercką wiedzę z tych dwóch dziedzin, by jej SUV-y zachowały wszechstronność i podążały z duchem czasu.

Czym AWD-i różni się od klasycznego 4x4?


AWD-i to nic innego jak rozbudowany układ hybrydowy, który sterowany jest przez komputer. Tylna oś napędzana jest przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. Oznacza to, że nie ma absolutnie żadnego mechanicznego połączenia między osiami. O wale napędowym czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem też należy zapomnieć.

Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?
Jak więc działa napęd AWD-i Toyoty? Układ hybrydowy napędzający przednią oś samochodów z napędem AWD-i składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest trzecim silnikiem elektrycznym w takich samochodach. Pracą wszystkich z nich zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Silnik napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po nawierzchni o niskiej przyczepności, w zakrętach czy na miękkim podłożu. To gwarantuje większą przyczepność i stabilność oraz łatwiejsze prowadzenie w trudnych warunkach. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60.

Zalety napędu AWD-i Toyoty


Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?
Dzięki zastosowaniu odpowiedniej przekładni hybrydowej i konwertera Toyota może stosować mocne silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. A tym samym, Toyoty z napędem AWD-i mogą poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym z naprawdę sporymi prędkościami.

Co więcej, brak stałego połączenia między osiami, a także kompaktowe rozmiary całego rozwiązania sprawiają, że auta z napędem AWD-i zachowują pokaźnych rozmiarów bagażniki. Ponadto, z racji swoich wymiarów rozwiązanie może być z łatwością dostosowane do niemal wszystkich aut z napędem hybrydowym.

Największą przewagę AWD-i nad klasycznym układem 4x4 widać przy dystrybutorze. Hybrydowe Toyoty z AWD-i zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem wyłącznie na przód. A to dlatego, że przez większość czasu auto korzysta z napędu na przód. Tylna oś dołączana jest tylko w razie potrzeby. Kompaktowe wymiary i niewielka masa też pomagają w utrzymaniu niskiego apetytu na paliwo.


Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty? - GALERIA ZDJĘĆ

Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?Napęd 4x4. Jak działa napęd AWD-i Toyoty?

Zobacz także

Toyota Sport Crossover Concept

Toyota Sport Crossover Concept 2023-12-09

Toyota w najbliższych latach zamierza wprowadzić do sprzedaży kilka modeli elektrycznych. Wśród znajdzie się duży crossover, który będzie oparty na pokazanym na specjalnej konferencji prasowej w Brukseli modelu Sport Crossover Concept. Wersja...
Prawie milion km na liczniku Toyoty Avensis

Prawie milion km na liczniku Toyoty Avensis 2022-12-16

Klub Rekordowych Przebiegów to zorganizowana przez Toyotę oficjalna społeczność właścicieli długowiecznych samochodów marki. W ciągu czterech miesięcy istnienia Klubu dołączyło do niego 4 025 aut, które pokonały przynajmniej 200 000 km....
Toyota obejmie gwarancją nawet... 10-letnie samochody

Toyota obejmie gwarancją nawet... 10-letnie samochody 2022-10-24

Gwarancja Toyota Relax to program gwarancyjny, z którego mogą skorzystać zarówno pierwsi właściciele samochodu Toyoty po wygaśnięciu podstawowej 3-letniej gwarancji producenta, jak i nabywcy używanego auta marki, pochodzącego z Polski lub z...
Klub Rekordowych Przebiegów Toyoty

Klub Rekordowych Przebiegów Toyoty 2022-08-04

Toyota zaprasza właścicieli samochodów marki do podzielenia się niezrównaną trwałością swoich samochodów w Klubie Rekordowych Przebiegów. Posiadacze samochodów Toyoty z przebiegiem powyżej 200 000 km mogą dołączyć do Klubu, podzielić się...
Gigantyczna dominacja Toyoty. Też kupiłeś japońskie auto?

Gigantyczna dominacja Toyoty. Też kupiłeś japońskie auto? 2022-06-06

W maju marka dostarczyła klientom 6 447 samochodów, prawie dwa razy więcej niż druga najpopularniejsza marka w kraju - Volkswagen. Od początku roku do kierowców trafiły 33 234 samochody Toyoty, co zapewniło jej udział w rynku 16,7 proc. Najchętniej...
Stellantis będzie produkował dużego vana dla Toyoty

Stellantis będzie produkował dużego vana dla Toyoty 2022-05-30

Stellantis i Toyota ogłosiły rozszerzenie współpracy o nowe duże auto użytkowe, dostępne zarówno z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym. Tym samym Toyota wkroczy do największego i najbardziej lukratywnego segmentu samochodów dostawczych....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS