chceauto.pl
x
Motoryzacja zwalnia. Ludzi też...

Motoryzacja zwalnia. Ludzi też...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-10-14 Opinie
Korekty planów sprzedażowych, wstrzymywanie produkcji a nawet grupowe zwolnienia.

Tak właśnie wygląda dzisiejsza rzeczywistość w większości koncernów motoryzacyjnych oferujących swoje pojazdy na rynkach Starego Kontynentu. Czy sytuacja rynkowa faktycznie jest aż tak zła, jak przedstawiają to niektóre koncerny? Niestety, wszystko wskazuje na to, że tak...

Z najnowszego raportu Stowarzyszenia Producentów Przemysłu Motoryzacyjnego – ACEA – wynika, że po chudym roku 2011, w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku średnia sprzedaż wszystkich producentów w Europie zmniejszyła się o 7 procent. Jakby tego było mało jedynie dwóm, z siedemnastu największych koncernów motoryzacyjnych oferujących swoje samochody na Starym Kontynencie, udało się poprawić zeszłoroczną sprzedaż!

Największy europejski gracz – koncern Volkswagen – zanotował spadek sprzedaży na poziomie 1,6 procent. Rekordowy spadek (-16 procent) dotknął Seata. Z marek zrzeszonych w koncernie zeszłoroczny wynik (o 5,3 procenta) poprawiło jedynie Audi.

Drugi co do wielkości producent aut w Europie – Koncern PSA – zanotował spadek sprzedaży o 13,7 procenta. O 15,3 procenta spadło zainteresowanie Peugeotem, o 11,8 procenta zmniejszyła się klientela Citroena.

Jeszcze większy spadek zanotowała – trzecia na europejskim rynku – Grupa Renault. Francuzi sprzedali aż o 16,5 procenta mniej pojazdów niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku. Dacia zanotowała stosunkowo niewielki spadek (-2,2 procenta), dotkliwy cios przyjęło za to Renault (-19,4 procenta).

Czwarty na liście największych dostawców samochodów do Europy – koncern General Motors – sprzedał o 11,8 procenta mniej samochodów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Należący do koncernu Opel zanotował spadek sprzedaży wynoszący 15 procent, o 8 procent wzrosło za to zainteresowanie marką Chevrolet.

Piąty na liście największych graczy Starego Kontynentu – Ford – również nie ma powodów do radości. Sprzedaż skurczyła się w tym przypadku o 10,6 procenta.

Twardy orzech do zgryzienia mają Włosi. Koncern Fiat stracił 16,8 procent klientów. Z marek należących do włoskiego giganta lepszy wynik niż przed rokiem (+27,5 procent) zanotował jedynie Jeep. Prawdziwy dramat dotyczy jednak pozostałych marek. Fiat sprzedał o 17,1 procenta mniej aut niż przed rokiem, o rekordowe 31,6 procent spadła sprzedaż Alfy Romeo.

Mniej aut niż przed rokiem dostarczyły swoim klientom niemieckie marki premium. Siódma pod względem sprzedaży w Europie Grupa BMW sprzedała o 1,9 procenta mniej pojazdów niż przed rokiem. Niemal identyczny wynik (-1,8 procenta) zanotował też – ósmy w Europie – Daimler.

Kryzys – jak na razie – zdaje się omijać dziewiątą na Starym Kontynencie Toyotę. Japończycy dostarczyli europejskim klientom o 0,4 procent pojazdów mniej niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku.

Z niewielką stratą (-4,1 procenta) w stosunku do wyniku sprzed roku, pierwszą dziesiątkę europejskich potentatów zamyka inny producent z Kraju Kwitnącej Wiśni – Nissan.

Jedynie dwóm koncernom spośród czołowej siedemnastki największych graczy na Starym Kontynencie udało się poprawić ubiegłoroczny wynik. Rekordowy wzrost sprzedaży – ponad 26 procent – zanotowała Kia, o 10,9 procenta poprawił się też wynik siostrzanej firmy Hyundai. Sprzedaż poprawiły również – należące obecnie do hinduskiego koncernu Tata – marki Land Rover (+ 44,9 procenta) i Jaguar (+7,2 procenta).

Czy czołowym producentom uda się przełamać złą passę i pokonać kryzys?

Wstrzymanie produkcji kluczowych modeli zapowiedziały już Fiat i PSA. W związku z malejącym popytem Włosi, na trzy tygodnie, zatrzymają linię montażową nowej Pandy (włoska fabryka Pomigliano), Francuzi, na podobny okres wstrzymają produkcję nowego Peugeota 208 i Citroena C3 Picasso (auta produkowane są na Słowacji). Francuzi poinformowali ponadto, że planują też całkowicie zamknąć swoją fabrykę w Aulnay nieopodal Paryża. Podobne plany ma też General Motors. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach Opel zamknie fabrykę swoich pojazdów w niemieckim Bochum.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Rekordowy rok Volkswagena

Rekordowy rok Volkswagena 2019-01-11

Volkswagen ustanowił w 2018 roku rekord sprzedaży - na całym świecie niemiecki koncern dostarczył 6,24 miliona samochodów, czyli o 0,2 procent więcej niż w 2017 roku.Dzięki dobrym wynikom w Ameryce Południowej (+13,1%), w USA (+4,2%) oraz w Europie...
Volvo z rekordem sprzedaży

Volvo z rekordem sprzedaży 2018-10-31

Szwedzi podsumowali właśnie pierwsze trzy kwartały bieżącego roku. Firma może mieć powody do zadowolenia! W trzecim kwartale 2018 roku Volvo Cars sprzedało 154 914 samochodów, czyli o 14 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2017 roku. Wyższa...
Dealerzy kupili więcej aut niż „Kowalscy”!

Dealerzy kupili więcej aut niż „Kowalscy”! 2018-09-04

Sierpień był ostatnim miesiącem „wolnej” sprzedaży nowych samochodów homologowanych w myśl starego testu zużycia paliwa NEDC. Chociaż w oficjalnych wypowiedziach importerzy starali się marginalizować – sztucznie pompujące rynek - zjawisko...
UE na minuisie. Polska zieloną wyspą!

UE na minuisie. Polska zieloną wyspą! 2018-04-20

W marcu rynek samochodów osobowych w Unii Europejksiej zmniejszył się po raz pierwszy w tym roku. W skali całej Wspólnoty zanotowano spadek o 5,3 roku. Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła 1 779 599 sztuk. To pierwszy spadek w marcu od zanotowany...
Rekordowa sprzedaż VW. Ale nie w Europie

Rekordowa sprzedaż VW. Ale nie w Europie 2018-01-14

W 2017 roku z salonów Volkswagena na całym świecie wyjechało 6,23 mln samochodów. To najlepszy wynik w całej historii marki.W minionym roku zmagający się ze skutkami afery spalinowej Volkswagen, w ramach strategii "Transform 2025+", rozpoczął...
Mercedes wrócił na szczyt. Co na to BMW i Audi?

Mercedes wrócił na szczyt. Co na to BMW i Audi? 2017-07-13

Producenci podsumowują właśnie pierwsze półrocze bieżącego roku. Ciekawie prezentuje się zwłaszcza rynkowy pojedynek największych graczy segmentu premium – Audi, BMW i Mercedesa. Która z marek notuje w tym roku lepsze wyniki sprzedaży?Swój...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.