Mazda nie spieszyła się z wprowadzeniem CX-5 nowej generacji. O ile pierwsza generacja, która weszła na rynek na początku 2012 roku została zastąpiona drugą bardzo szybko, bo już po 5 latach (samochód zaprezentowano jesienią 2016 roku), to na trzecią generację musieliśmy poczekać aż 9 lat.
- Mazda CX-5. Nadwozie
- Mazda CX-5. Wnętrze
- Mazda CX-5. Silniki
- Mazda CX-5. Ceny i premiera rynkowa
Mazda CX-5. Nadwozie
Mazda należy do firm przywiązanych tradycji i uznaje, że jeśli coś się dobrze sprzedaje, to nie ma potrzebny tego zmieniać. Z tego względu Japończycy nie tylko nie spieszyli się z prezentacją nowej generacji, ale i zachowali bardzo podobną stylistykę. Rewolucji nie ma żadnej. Z przodu zachowano wąskie reflektory i charakterystyczny kształt grilla, z tyłu światła nieco powiększono, w nowym modelu mocniej zachodzą na bagażnik.

Mazda CX-5
Zmieniło się jedno. Trzecia generacja jest znacznie większa od drugiej. Długość i rozstaw osi zwiększono o 11,5 cm, szerokość - 1,5 cm i wysokość - o 3 cm. Nowa Mazda CX-5 ma 469 cm długości, 186 cm szerokości, 170 cm wysokości, a rozstaw osi mierzy 281,5 cm. Bagażnik ma 583 l pojemności, czyli o 61 l więcej niż w poprzedniej generacji.

Mazda CX-5
Mazda CX-5. Wnętrze
Za to w kabinie doszło do prawdziwej rewolucji. Poprzednia generacja, jak na auto mające niemal dekadę na karku przystało, ma w większości analogowe zegary (z malutkim ekranikiem na środku) i 8-calowy centralny wyświetlacz.

Mazda CX-5
Nowa generacja to nowe rozwiązania. Jak we wszystkich nowych modelach zrezygnowano z fizycznych przełączników, zamiast tego używać będziemy centralnego ekranu o przekątnej 12,9 lub 15,6 cala. Co więcej, system pokładowy jest oparty o Android Automotive, dzięki czemu bez łączenia telefonu mamy dostęp do sklepu Play czy szeregu aplikacji z Mapami Google włącznie.
Z kolei przed kierowcą znajduje się 10,25-calowy wyświetlacz, który może być wspomagany opcjonalnym HUD-em. Wyższe wersje wyposażone zostały także w system nagłośnienia Bose z 12 głośnikami.

Mazda CX-5
Mazda CX-5. Silniki
Najważniejsza informacja jest taka, że nowej Maździe CX-5 nie znajdziemy już silników Diesla (w poprzedniej dostępna była jednostka 2.2). Co w zamian?
Pod maską nowej Mazdy CX-5 znajdziemy tylko jeden silnik. Jest to 2.5-litrowa jednostka benzynowa e-Skyactiv G współpracująca z systemem miękkiej hybrydy o napięciu 24V oraz układem hamulcowym typu brake-by-wire. Silnik ten zastępuje stosowaną poprzednio podstawową jednostkę 2.0.

Mazda CX-5
Niestety, moc i osiągi, na silnik o pojemności 2.5 l są rozczarowujące. Jednostka generuje zaledwie 141 KM i 238 Nm, przez co samochód rozpędza się do 100 km/h w 10,5 s w wersji przednionapędowej (dostępna jest również wersja z napędem AWD). Moment obrotowy trafia na koła zawsze za pośrednictwem automatycznej skrzynii biegów o sześciu przełożeniach.
Mazda CX-5. Ceny i premiera rynkowa
Nowa Mazda CX-5 będzie oferowana w czterech wersjach wyposażenia - Prime-Line, Centre-Line, Exclusive-Line i Homura. Wnętrze może być wykończone czarną lub jasnobrązową skórzaną tapicerką (Homura) lub kontrastową tapicerką czarno-białą ze sztucznej skóry i wykończeniem imitującym zamsz (Exclusive-Line).

Mazda CX-5
Nowa Mazda CX-5 dostępna będzie w wybranych europejskich salonach sprzedaży od grudnia 2025 roku. Na razie wiemy, że ceny na rynku niemieckim będą zaczynały się od 35 tys. euro (około 150 tys. zł). A jak będzie wyglądała sytuacja w Polsce?
Polskie ceny nowej Mazdy CX-5 poznamy we wrześniu, gdy ruszy zbieranie zamówień. Pierwsze samochody pojawią się w salonach w naszym kraju w lutym 2026 roku.