Raz do roku firma analityczna Millward Brown publikuje ranking marek o największej wartości.
Ranking obejmuje równe 100 firm z wszelkich możliwych branż. Warto przyjrzeć się zestawieniu pod kątem motoryzacyjnym, bowiem wbrew pozorom, najwyższa wartość marki wcale nie oznacza najwyższej rocznej sprzedaży.
Od kilku już lat w czołówce zestawienia motoryzacyjnych marek o najwyższej wartości znajdują się BMW i Toyota. Japończycy tryumfowali w latach 2006-2009, w 2010 roku mogli cieszyć się Niemcy, a w zeszłym roku ponownie najbardziej wartością marką okazała się Toyota.
Na tegorocznym zestawieniu swoje piętno odcisnęły zeszłoroczne klęski naturalne, jakie dotknęły Japonię. Trzęsienie ziemi, wywołana nim fala tsunami oraz atomowa katastrofa w Fukuszimie spowodowały potężne perturbacje w produkcji wszystkich japońskich firm.
Z tego względu Toyota straciła swoją zeszłoroczną pozycję. Oczywiście osłabienie japońskiej marki ma charakter przejściowy, a analitycy podkreślają, że Toyota jest wciąż wartościową firmą i producentem niezawodnych samochodów, do których klienci mają duże zaufanie. O spadku z pierwszej pozycji zadecydowały w tym wypadku wyłącznie problemy finansowe wywołane wstrzymaniem produkcji.
![Toyota po kłopotach spowodowanym trzęsieniem ziemi spadła na drugie miejsce](https://img.chceauto.pl/arts/ktora-marka-jest-warta-najwiecej-427-2544_v3.jpg)
Toyota po kłopotach spowodowanym trzęsieniem ziemi spadła na drugie miejsce
Na problemach Toyoty skorzystało BMW. Niemiecka firma ma ugruntowaną pozycję na rynku, a na dalsze jej umocnienie wpłynęła mocna ofensywana na rynkach azjatyckich, z chińskim na czele. A trzeba pamiętać, że w państwie Środka sprzedaje się obecnie więcej samochodów niż w całej Europie.
Chiński kierunek ogólnie okazał się dobrym krokiem. Dzięki coraz większej sprzedaży notowanej przez Mercedesa, Volkswagena i Audi również te marki zanotowały wzrosty w zestawieniu najbardziej wartościowych marek.
Po raz pierwszy wśród 10 najwięcej wartych marek motoryzacyjnych znalazł się Hyundai, który jest jednocześnie pierwszą koreańską firmą, która może cieszyć się z takiego sukcesu. Na pozycję Hyundaia wpłynęła rosnąca sprzedaż, co osiągnięto dzięki nowym modelom, które są ładne, niezawodne, a do tego wyceniane niżej niż samochody konkurencji.
![Na najniższym stopniu podium znalazł się Mercedes](https://img.chceauto.pl/arts/ktora-marka-jest-warta-najwiecej-427-2545_v3.jpg)
Na najniższym stopniu podium znalazł się Mercedes
Oprócz Toyoty wśród firm, które nie mogą mieć powodu do zadowolenia znalazły się inne marki japońskie. Honda, Nissan i Lexus doświadczyły podobnych problemów co Toyota, co zaowocowało niższą wyceną i spadkiem w rankingu.
Warto zauważyć, że ranking najbardziej wartościowych marek został kolejny rok zdominowany przez gigantów informatycznych, którym firmy motoryzacyjne nie mają szans zagrozić. Zwycięzcą tegorocznego rankingu okazało się Apple. Producent Ipadów, Iphonów i Ipodów został wyceniony na 189,2 mld dolarów i wyprzedził... nie, nie Google'a (107,9 mld), ale IBM-a (116 mld). To oznacza drugi z rzędu sukces Apple'a oraz zamianę na pozycjach 2. i 3.
W porównaniu z tymi amerykańskimi komputerowymi potęgami osiągnięcia firm motoryzacyjnych wydają się mizerne. Najbardziej wartościowa samochodowa marka, czyli BMW w tegorocznym rankingu została wyceniona na 24,6 mld dolarów, co oznacza 23. miejsce w zestawieniu marek wszystkich branż... Druga Toyota została wyceniona na 21,8 mld dolarów i w ogólnym rankingu zajmuje 28 miejsce.
W zestawieniu 100 najbardziej wartościowych marek znalazło się miejsce jedynie dla sześciu firm motoryzacyjnych... Znak czasów?
Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne:1. BMW - 24.6 mld $ (wzrost wartości 10 proc)
2. Toyota - 21.8 mld $ (spadek o 10 proc)
3. Mercedes - 16.1 mld $ (+5 proc)
4. Honda - 12.7 mld $ (-11 proc)
5. Nissan - 9.9 mld $ (-2 proc)
6. VW - 8.5 mld $ (+15 proc)
7. Ford - 7.0 mld $ (-5 proc)
8. Audi - 4.7 mld $ (+23 proc)
9. Hyundai - 3.6 mld $ (debiut w zestawieniu)
10. Lexus - 3.4 mld $ (-7 proc)