Jeep wprowadza na rynek Compassa trzeciej generacji. Jaki jest ten nowy model?
- Jeep Compass. Nadwozie i wnętrze
- Jeep Compass. Możliwości terenowe
- Jeep Compass. Układy napędowe
- Jeep Compass. Ceny
Jeep Compass. Nadwozie i wnętrze
Jeep Compass trzeciej generacji został zbudowany na bazie platformy STLA Medium koncernu Stellantis, na której oparto już Peugeota 3008 i 5008, Opla Grandland i Citroena C5 Aircross. Umożliwia ona produkowanie sedanów, crossoverów i SUV-ów w segmentach C i D, zarówno z napędami spalinowymi, jak i elektrycznymi. Nowy Compass ma 4,55 długośc i 2,8 m rozstawu osi (odpowiednio +15 i +16 cm względem poprzedniej generacji). Pojemność bagażnika wynosi do 550 litrów (wersje nie plug-in), czyli o 45 litrów więcej niż w poprzedniej generacji.

Jeep Compass
Stylistycznie Compass nawiązuje wyraźnie do Avengera, chociaż oczywiście jest od niego sporo większy. Stylizacja jest jednak podobna, nie brakuje ostrych krawędzi i wyraźnie narysowanych błotników. Pas przedni również jest podobny, chociaż Compass zarówno z przodu, jak i z tyłu otrzymał pasy świetlne biegnące w poprzek nadwozia i łączące światła.
W kabinie znajdziemy dwa ekrany: 10-calowy cyfrowych zegarów oraz aż 16-calowy, dotykowy, systemu infotainment. Uzupełni je opcjonalny system HUD.

Jeep Compass
Jeep Compass. Możliwości terenowe
W zależności od wersji nowy Compass będzie miał napęd na przednie lub wszystkie koła. Prześwit wynosi do 20 cm, samochód z napędem na przód ma 20-stopniowy kąt natarcia, 15-stopniowy kąt rampowy oraz 26-stopniowy kąt zejścia.
Wersje 4x4 otrzymają podniesione zawieszenie i podcięte zderzaki, dzięki czemu kąt natarcia wynosi 27 stopni, rampowy - 16 stopni, a zejścia - 31 stopni. Głębokość brodzenia wynosi 47 cm.

Jeep Compass
System zarządzania trakcją Selec-Terrain, będzie standardowym wyposażeniem wszystkich wersji, również tych przednionapędowych. Kierowca może wybierać spośród pięciu trybów jazdy: Auto, Sport, Snow (Śnieg), Sand/Mud (Piasek/Błoto) oraz Electric (ten ostatni dostępny wyłącznie w wersji e-Hybrid Plug-in).
Nowością jest wprowadzenie w standardzie autonomicznej jazdy poziomu 2. Predykcyjny adaptacyjny tempomat (P-ACC) zachowuje cechy tradycyjnego systemu ACC Stop&Go, ale dodatkowo pozwala dostosowywać prędkość do rodzaju drogi, ograniczeń prędkości oraz zbliżających się zakrętów czy rond. System automatycznie zwalnia samochód przed zakrętem i przyspiesza gdy droga się prostuje.

Jeep Compass
Jeep Compass. Układy napędowe
Gama jednostek napędowych nowego Jeepa Compass ma być szeroka. Na początek w sprzedaży się odmiana mikrohybrydowa 1.2 e-Hybrid. Jesto to doskonale znany z różnych modeli Stellantisa napęd, który łączy trzycylindrowy silnik 1.2 turbo o mocy 136 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 28,5 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 145 KM. Chociaż jest to układ mild-hybrid, to takim samochodem możemy manewrować na parkingu w trybie elektrycznym.
Ponadto Compass jest już dostępny w wersji elektrycznej z silnikiem o mocy 213 KM i akumulatorem o pojemności 74 kWh. Obie odmiany mają napęd tylko na przód.

Jeep Compass
Gama silnikowa nowego Compassa zostanie jeszcze rozszerzona o wersję hybrydową typu plug-in o mocy systemowej 195 KM (czterocylindrowy silnik 1.6 turbo o mocy 150 KM, silnik elektryczny o mocy 125 KM, akumulator 21 kWh) oraz dwie wersje bateryjne: przednionapędowy samochód o mocy 231 KM oraz z napędem na wszystkie koła, w którym dwa silniki generują 375 KM.
W tej ostatniej odmianie zadebiutuje opracowany dla Jeepa tylny silnik elektryczny, który generuje 66 KM i 232 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Taka konfiguracja umożliwia pokonywanie nachylenia rzędu 20 proc., nawet przy zerowej przyczepności przednich kół.

Jeep Compass
W obu przyszłych odmianach bateryjnych zastosowany zostanie duży akumulator o pojemności 96 kWh.
Jeep Compass. Ceny
Ceny wersji e-Hybrid zaczynają się od 151 500 zł, natomiast za samochód z napędem elektrycznym trzeba zapłacić sporo, bo aż 206 200 zł.