Jeep Compass to kompaktowy SUV, którego pierwsza generacja debiutowała w 2006 roku i była produkowana przez 10 lat. Od 2016 roku w salonach dostępna jest druga generacja Compassa, która już wkrótce zostanie zastąpiona przez nowy, właśnie zaprezentowany model trzeciej generacji. W sumie do tej pory sprzedano 2,5 mln egzemplarzy Compassa.
- Jeep Compass. Nadwozie
- Jeep Compass. Możliwości terenowe
- Jeep Compass. Silniki
- Jeep Compass. Ceny i premiera rynkowa
Jeep Compass. Nadwozie
Jeep Compass trzeciej generacji został zbudowany na bazie platformy STLA Medium koncernu Stellantis, na której oparto już Peugeota 3008 i 5008, Opla Grandland i Citroena C5 Aircross. Umożliwia ona produkowanie sedanów, crossoverów i SUV-ów w segmentach C i D, zarówno z napędami spalinowymi, jak i elektrycznymi.
Nowy Compass ma 4,55 długości. Pojemność bagażnika wynosi do 550 litrów (wersje nie plug-in), czyli o 45 litrów więcej niż w poprzedniej generacji. Wnętrze również ma być bardziej obszerne.

Jeep Compass
Stylistycznie Compass nawiązuje wyraźnie do Avengera, chociaż oczywiście jest od niego sporo większy. Stylizacja jest jednak podobna, nie brakuje ostrych krawędzi i wyraźnie narysowanych błotników. Pas przedni również jest podobny, chociaż Compass zarówno z przodu, jak i z tyłu otrzymał pasy świetlne biegnące w poprzek nadwozia i łączące światła.
W kabinie znajdziemy dwa ekrany: 10-calowy cyfrowych zegarów oraz 16-calowy, dotykowy, systemu infotainment. Uzupełni je opcjonalny system HUD.

Jeep Compass
Jeep Compass. Możliwości terenowe
W zależności od wersji nowy Compass będzie miał napęd na przednie lub wszystkie koła. Prześwit wynosi do 20 cm, samochód z napędem na przód ma 20-stopniowy kąt natarcia, 15-stopniowy kąt rampowy oraz 26-stopniowy kąt zejścia. Głębokość brodzenia wynosi do 47 cm. System zarządzania trakcją Selec-Terrain, będzie standardowym wyposażeniem wszystkich wersji, również tych przednionapędowych.
Wersje 4x4 otrzymają podniesione zawieszenie i podcięte zderzaki, dzięki czemu kąt natarcia wynosi 27 stopni, rampowy - 16 stopni, a zejścia - 31 stopni.

Jeep Compass
Jeep Compass. Silniki
W gamie nowego Jeepa Compass znajdują się: wersja mikrohybrydowa z technologią 48V o mocy 145 KM oparta o trzycylindrowy silnik 1.2 turbo, wersja Hybrid Plug-in o mocy 195 KM (czterocylindrowy silnik 1.6 turbo o mocy 150 KM, silnik elektryczny o mocy 125 KM, akumulator 21 kWh), oraz aż trzy wersje bateryjne, w tym samochód z napędem na przednie koła o mocy 213 lub 231 KM oraz z napędem na wszystkie koła, w którym dwa silniki generują 375 KM.

Jeep Compass
Nowy opracowany dla Jeep tylny silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 49 kW (66 KM) mocy szczytowej i do 232 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Taka konfiguracja umożliwia pokonywanie nachylenia rzędu 20 proc nawet przy zerowej przyczepności przednich kół.
Układy napędowe, poza tym o mocy 375 KM, znajdziemy już w innych modelach grupy Stellantis.
Jeep nie zdradził oficjalnie pojemności baterii, ale zapewne będą takie same, jak w pokazanym niedawno Citroenie C5 Aircross. To oznacza, że bazowa wersja otrzyma akumulator 73 kWh o realnym zasięgu 350 KM, za wersja 231-konna - baterię o pojemności 97 kWh, która być może umożliwi przejechanie nawet 500 km. Ta sama bateria trafi do wersji 4x4.

Jeep Compass
Ładowanie akumulatora jest możliwe prądem stałym o mocy 160 kW, w sprzyjających warunkach naładowanie z 20 do 80 proc. (później ładowanie zwalnia) powinno trwać pół godziny.
Jeep Compass. Ceny i premiera rynkowa
Nowa generacja Jeepa Compass będzie produkowana we Włoszech w fabryce w Melfi. Cena wyjściowa edycji specjalnej First Edition, którą już teraz można zamawiać na polskim rynku, a która cechuje się nieco bogatszym wyposażeniem, zaczyna się od 161 tys. zł za wariant z napędem e-Hybrid oraz 214 700 zł za bazowy wariant elektryczny.
Dostawy nowego Compassa rozpoczną się w czwartym kwartale 2025 r.