Japończycy łączą siły, by stać się potentatem w dziedzinie budowy samochodów elektrycznych. Toyota, Mazda i producent części – firma Denso – utworzyły spółkę joint-venture, która pracować ma nad pojazdami nowej generacji.
Umowa obejmuje prace nad całą paletą nowych modeli: od pojazdów małolitrażowych po samochody osobowe, SUV-y oraz lekkie pojazdy dostawcze.
EV C.A Spirit Co. Ltd – bo tak właśnie brzmi pełna nazwa nowego podmiotu, aż w 90 proc. powstała ze środków Toyoty. Pozostałe 10 proc. inwestycji pokryły Mazda i Denso. (po 5 proc.). Nowy podmiot to wynik zacieśnienia współpracy japońskich producentów. W ostatnim czasie Toyota stała się posiadaczem 5 proc. udziałów Mazdy. W zamian do Mazdy trafiło 0,25 proc. udziałów w Toyocie.
Jeszcze w tym roku na rozwój nowej spółki przeznaczone zostanie 10 mld dolarów. Blisko 90 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu operacyjnego Toyoty. Firmy planują nawet uruchomienie wspólnej fabryki Mazdy i Toyoty. Wg wstępnych ustaleń nowy zakład produkcyjne, który – najprawdopodobniej zlokalizowany będzie w Japonii – ruszyć ma w 2021 roku. Zdolność produkcyjna szacowana jest na 300 tys. pojazdów rocznie.
Nowa spółka rozpoczęła swoją działalność 1 października. Jej prezesem został rekomendowany przez Toyotę Shigeki Terashi. Obecnie forma zatrudnia 40 pracowników. Ich głównym zadaniem jest „unowocześnienie procesu rozwoju, przez połączenie mocnych stron każdej ze spółek”.
Informacje o stworzeniu wspólnej fabryki oznaczają, że nowe generacje elektrycznych pojazdów Toyoty i Mazdy wykorzystywać będą nie tylko ta samą, dostarczaną przez Denso, elektronikę, ale też bazować będą na wspólnych płytach podłogowych.