chceauto.pl
x

Hyundai Sonata

Oceny użytkowników4.0278/5. Głosy: 36
Ocena: 4.03/5
Głosy: 36.

Lata produkcji

Hyundai Sonata III

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Hyundai Sonata IV

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

Hyundai Sonata V

2005 2006 2007 2008 2009 2010

Hyundai Sonata III (1994-2000)

W Hyundaiach Sonata trzeciej generacji uwagi wymaga pasek rozrządu, jego wymiana po zakupie auta jest koniecznością. Zdarzają się usterki skrzyń biegów i zawieszenia. Karoseria nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją, trzeba jednak brać pod uwagę wiek samochodu.

Hyundai Sonata IV (1998-2005)

Do jego budowy wykorzystano płytę podłogową, w oparciu o którą powstawały również takie auta, jak Hyundai Santa Fe i Trajet.

Sonata oferowana była wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan. Auto z powodzeniem pełnić może rolę pojazdu rodzinnego – rozstaw osi to 2,7 metra, nadwozie mierzy 4,7 m długości. Na tle europejskich konkurentów słabo wypada jedynie przestrzeń bagażowa o pojemności niespełna 400 litrów. Sonatę pochwalić należy jednak za stosunkowo niski próg załadunku i zawiasy bagażnika, które nie ograniczają jego kształtów.

Wnętrze auta przypomina samochody japońskie z połowy lat dziewięćdziesiątych. W większość egzemplarzy znajdziemy m.in. takie dodatki jak welurową lub nawet skórzaną tapicerkę ale deska rozdzielcza czy boczki drzwi nie powalają designem. Estetów razić będzie plastikowe drewno czy twarde tworzywo z którego wykonano dźwigienki kierunkowskazów lub konsolę środkową. W tej kategorii auto bliżej do poziomu Daewoo Nubiry niż Opla Vectry czy Volkswagena Passata.

Z drugiej strony trzeba jednak przyznać, że kabina jest przeważnie dobrze wyposażona – do dyspozycji mamy takie dodatki, jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy np. podświetlaną stacyjkę i podgrzewane fotele. Ponieważ wszystkie Sonaty pierwszej serii trafiły do Polski w ramach prywatnego importu z zachodu Europy, można też liczyć na bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, jak np. 6 poduszek powietrznych czy ABS.

Ponieważ auta zaprojektowano głównie z myślą o rynkach azjatyckim i amerykańskim w ofercie nie znajdziemy żadnego silnika wysokoprężnego. Do wyboru są za to benzynowe R4 o pojemności 2,0 l i 2,4 l lub sześciocylindrowe 2,5 l i 2,7 l. Już podstawowy motor o mocy około 130 KM (ta różniła się w zależności od roczników) zapewnia autu dobrą dynamikę i – co ważne – nie należy do awaryjnych. Jednostka napędowa z szesnastozaworową głowicą nie jest konstrukcją Hyundaia – jej dostawcą było japońskie Mitsubishi (pracowała m.in. w Lancerze). Co ważne, wszystkie silniki stosowane w Sonacie dobrze tolerują LPG – w przypadku jednostek czterocylindrowych koszt instalacji gazowej nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

O tym, że samochód opracowano biorąc pod uwagę przyzwyczajenia amerykańskiej klienteli dają znać właściwości jezdne. W przypadku Sonaty priorytetem było uzyskanie jak największego komfortu jazdy, co odbiło się jednak na precyzji prowadzenia. Samochód nie przepada za dynamiczną jazdą po zakrętach, w czasie szybkich manewrów nadwozie mocno się przechyla. Biorąc jednak pod uwagę specyfikę polskich dróg, na zestrojenie podwozia nie można u nas narzekać.

Chociaż w porównaniu z europejskimi samochodami Sonata wypada słabo w takich kategoriach, jak np. pewność prowadzenia czy – w uboższych wersjach – jakość materiałów wykończeniowych, auto może się pochwalić niewielką awaryjnością. Nawet przy 300 tys. km przebiegu większość elementów wyposażenia działa bez zarzutu, dotyczy to również jednostek napędowych i skrzyń biegów. Na usterki – z racji wieku – narażony jest głównie osprzęt (alternatory, rozruszniki, wycieki z układu chłodzenia), na polskich drogach szybko zużywają się elementy zawieszenia. Na szczęście w tym celu nie trzeba np. wymieniać całych wahaczy – zarówno tuleje jak i sworznie wymienia się osobno.

Warto podkreślić, że ceny takich części, jak np. sprzęgło nie odbiegają od samochodów europejskiej konkurencji, przeważnie nie ma też problemu z ich dostępnością.

Jedyną poważną przypadłością Sonaty jest podatność na korozję, która oprócz tylnych nadkoli, atakuje również elementy nośne karoserii. Przed zakupem radzimy wiec dokładnie skontrolować stan podwozia i zabezpieczyć około 500 zł na jego konserwację. Najbardziej narażonym na uszkodzenie elementem są tzw. „sanki” silnika, które bardzo szybko poddają się działaniu rdzy. Naprawa u blacharza kosztować może od 200 do 800 zł, nowy element to wydatek nawet 2 tys. zł. Przed kupnem dokładnie (najlepiej za pomocą młotka) opukajmy ramę pomocniczą zawieszenia silnika – po zakupie najlepiej zakonserwować element środkami antykorozyjnymi.

Hyundai Sonata V (2005-2010)

Sonaty piątej generacji nie zdobyły w naszym kraju zbyt wielkiej popularności.

Przykładowe samochody

Hyundai Sonata

Hyundai Sonata V 2.0 CRDi 151 KM

2010, sedan
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 19 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny4.00/5. Głosy: 1
Hyundai Sonata

Hyundai Sonata IV 2.7 173 KM

2005, sedan
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 10 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty
Hyundai Sonata

Hyundai Sonata III 2.0 105 KM

2000, sedan
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 3 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty

Zobacz także

Hyundai Sonata po liftingu

Hyundai Sonata po liftingu 2023-03-27

Hyundai Sonata obecnej generacji debiutował w kwietniu 2019 roku równocześnie na salonie we Szanghaju i Nowym Jorku. Nie ma w tym nic dziwnego, auto sprzedawane jest głównie w Chinach i Stanach Zjednoczonych, a także oczywiście w Korei Południowej.W...
Znamy kandydatów do WCOTY

Znamy kandydatów do WCOTY 2019-09-10

Na trwającym właśnie salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie jury konkursu na Światowy Samochód Roku 2020 opublikowało wstępną listę kandydatów do tej prestiżowej nagrody. Szanse na tytuł ma obecnie 31 modeli, które debiutują właśnie – lub w...
Hyundai Sonata nowej generacji

Hyundai Sonata nowej generacji 2019-04-24

Hyundai wprowadza na rynek nową Sonatę. To już ósma generacja tego zaliczanego do segmentu D modelu, którego premiera odbyła się niemal równocześnie na salonie w Szanghaju i Nowym Jorku.Nie ma w tym niespodzianki - obecnie Chiny i Stany Zjednoczone to...
30 lat Hyundaia Sonata

30 lat Hyundaia Sonata 2015-05-13

Jeśli uważacie producentów pokroju Hyundaia czy Kii za nowicjuszy w dziedzinie budowy pojazdów musicie zweryfikować swoje poglądy.Mija właśnie równe trzydzieści lat do rynkowego debiutu popularnego również na naszym rynku Hyundaia Sonata. Pierwsza...
Hyundai Sonata Plug-in Hybrid

Hyundai Sonata Plug-in Hybrid 2015-01-17

Coraz większa liczba firm samochodowych szansę w obniżeniu emisji spalin widzi w autach hybrydowych z możliwością ładowania z sieci elektrycznejDo producentów, którzy już wkrótce zaoferują taki pojazd w salonach dołącza właśnie Hyundai.Na...
Całkiem nowy Hyundai Sonata

Całkiem nowy Hyundai Sonata 2014-04-20

W Nowym Jorku Hyundai zaprezentował kolejną, siódmą już, generację modelu Sonata. Samochód od kilku tygodni oferowany jest na rodzimym, koreańskim rynku. Wersja zaprezentowana w Nowym Jorku skonfigurowana została tak, by trafić w gusta amerykańskich...
Używane: Kia Magentis

Używane: Kia Magentis 2013-10-06

Pierwsza generacja Kii Magentis to na polskich drogach bardzo rzadki widok. Mimo tego, od czasu do czasu auta pojawiają się w ogłoszeniach i - ze względu na niewielką popularność - kuszą bardzo atrakcyjnymi cenami. Czy jest się czego...
Używane: Hyundai Sonata

Używane: Hyundai Sonata 2013-08-04

Absolutnym królem segmentu D jest w Polsce Volkswagen Passat B5. Niestety auto nie jest już tak solidne jak poprzednie generacje, nie należy tez do najtańszych w obsłudze. Okazuje się jednak, że za cenę „bepiątki” kupić można rodzinny pojazd...
A może coś na H?

A może coś na H? 2011-05-30

Jeszcze do niedawna samochody marki Hyundai nie były w Europie zbyt popularne. Sytuacja zmieniła zaczęła się jednak zmieniać z początkiem lat dziewięćdziesiątych, kiedy to koreańskie auta stały się nie tylko mniej awaryjne, ale też zdecydowanie...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS