Ford Focus kończy rynkową karierę. Po przeszło 28 latach od premiery pierwszego modelu o tej nazwie z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz. Ford produkcję zakończył po cichu, jakby ze wstydem, nie wydając nawet żadnego komunikatu dla mediów.
- Mondeo, Fiesta, teraz Focus. Tak Ford wyciął legendy
- To nie tylko koniec Focusa. To koniec produkcji w Saarlous
- Ford Focus to legenda, odwieczny rywal Golfa
- Jakie modele sprzedaje dziś Ford?
Mondeo, Fiesta, teraz Focus. Tak Ford wyciął legendy
Gilotyna znów poszła w ruch. Ford prze ku elektromobilności, chcąc już od 2030 roku sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne. W efekcie w ostatnich latach bez litości wycinał stare i lubiane modele. Najpierw, w kwietniu 2022 roku, po równych 30 latach zakończono produkcję Forda Mondeo, następnie - rok później - pożegnano się z minivanami Galaxy i S-Max.
To jednak nie był koniec, bo w połowie 2023 roku pod nóż poszła Fiesta. Następnie szalony chirurg na pewien czas skalpel odłożył, by dopiero po dwóch latach dokończyć dzieła zniszczenia, wycinając z oferty Focusa. Oczywiście żaden z tych modeli nie dostał bezpośredniego następcy, również w o innej nazwie.

Ford Focus IV
To nie tylko koniec Focusa. To koniec produkcji w Saarlous
Ostatni Ford Focus został wyprodukowany 17 listopada i tym samym zakończyła się produkcja samochodów w zakładzie Forda w niemieckim Saarlouis. Od rozpoczęcia produkcji w 1970 roku powstało tam łącznie 15,6 mln samochodów.
To właśnie w Saarlouis produkowano m.in. Escorta, Capri, Fiestę, Oriona, C-Maxa i Kugę. W szczytowym okresie zakład zatrudniał ponad 6,5 tys. osób. Obecnie, w listopadzie 2025 roku - 2,7 tys. 1,7 tys. z nich straci pracę z końcem miesiąca, pozostały tysiąc ma produkować części na rzecz fabryki Forda w Walencji, gdzie produkowana jest Kuga.

Ford Focus IV
Ford Focus to legenda, odwieczny rywal Golfa
Ford Focus debiutował na salonie w Genewie w 1998 roku i miał za zadanie zatrzeć nienajlepsze wrażenie, jakie pozostawił po sobie szybko rdzewiejący Escort. Focus zaskoczył niezwykłą stylizacją i świetnymi właściwościami jezdnymi, w efekcie w 1999 roku zdobył tytuł Car of the Year.

Ford Focus I
Focus cieszył się opinią bezawaryjnego, ale nadal miał problemy z korozją. Dlatego dziś na ulicach modeli I generacji właściwie już nie ma.
W korozją poradzono sobie dopiero w drugiej generacji, która była produkowana w latach 2004-2010 i stylizacyjnie stanowiła rozwinięcie koncepcji pierwszej generacji.

Ford Focus II
Na początku 2010 roku debiutował Focus III. Był to już zupełnie inny samochód, wyglądem nawiązujący do Mondeo, był to pierwszy Focus, który zbudowano jako model globalny. W Europie model ten przetrwał w produkcji długo, bo aż osiem lat.

Ford Focus III
Czwarta i - jak się później okazało - ostatnia generacja Focusa została zaprezentowana wiosną 2018 roku. Samochód opracowano w Europie, na potrzeby rynku europejskiego, ale pod względem stylizacji model ten wyraźnie stanowił rozwinięcie poprzedniej generacji.
Focus IV przez długi czas sprzedawał się dobrze, chociaż ostatnio popyt spadał. W ciągu 9 miesięcy 2025 roku sprzedano około 51,5 tys. Focusów, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2024 sprzedaż sięgnęła niemal 68 tys. sztuk.
Jakie modele sprzedaje dziś Ford?
Dziś Ford w Europie żyje dzięki samochodom dostawczym. Gama osobowa składa głównie z aut elektrycznych, które mało kto chce kupować (Mustang Mach-E, Puma, Explorer i Capri; dwa ostatnie oparte na technologii Volkswagena).
Z napędem spalinowym można jeszcze kupić Pumę i Kugę, sportowego Mustanga oraz osobowe wersje aut dostawczych: Tourneo Courier i Tourneo Connect. Niespecjalnie jest więc po co iść do salonu...