chceauto.pl
x
Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-01-28
Fiat Punto II pojawił się na rynku w 1999 roku. Zadanie postawione przed tym modelem nie było łatwe - miał co najmniej powtórzyć sukces Punto pierwszej generacji.

Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć, że zadanie to zostało wykonane. Druga generacja Punto, chociaż nie pozbawiona wad, spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku i zasadniczo produkowana była aż do 2006 roku (trzy lata wcześniej samochód poddano liftingowi, modyfikacje dotyczyły głównie przedniej części nadwozia, gdzie pojawiły się np. nowe, większe światła oraz atrapa chłodnicy. Wyraźne zmiany odnajdziemy również we wnętrzu pojazdu - zmieniona deska rozdzielcza).

Fiat Punto II
Fiat Punto II
W 2006 roku z oferty wycofano samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi, pozostawiając jedynie najsłabszy, benzynowy silnik o mocy 60 KM i wysokoprężny o mocy 70 KM. Punto przemianowano na Punto Classic i w ten sposób auto przetrwało w produkcji... kolejne 4 lata. Kres Punto Classic położyło dopiero wprowadzenie normy emisji spalin Euro5. To dobitnie świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten model.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Fiat Punto II cierpi na awarie układów elektrycznych (pękające obudowy alternatora, awarie elektrycznego wspomagania kierownicy, cewek). Zdarzać mogą się wycieki oleju (głównie spod uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, szczególnie w silniku benzynowym 1.2).

Trudów eksploatacji na polskich drogach nie znosi zawieszenie (z przodu klasyczna kolumna McPhersona, z tyłu - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi), głównie wahacze i końcówki drążków kierowniczych. Na szczęście naprawy nie są drogie (np. nie trzeba wymieniać wahaczy, wystarczy same tuleje metalowo-gumowe). Stosunkowo szybko może ulec zużyciu sprzęgło. Ceny części zamiennych są jednak niskie, ponadto bardzo szeroka jest oferta zamienników.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Wiele pojawiających się usterek to drobiazgi, które co prawda są dokuczliwe, ale nie uniemożliwiają jazdy.

W zasadzie w Punto II mogą zdarzyć się tylko dwie poważniejsze usterki. Jedna z nich dotyczy układu wspomagania kierownicy - uszkodzeniu ulega czujnik jej położenia. W tej sytuacji należy omijać ASO szerokim łukiem, gdyż wg serwisów autoryzowanych należy wymienić kolumnę kierownicy! W rzeczystości czujnik jest częścią wymienną, ale występuje wyłącznie poza ASO.

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania
Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest bardzo dobre. Rdza atakuje właściwie tylko układ wydechowy. Występowanie korozji na karoserii świadczy więc o wypadkowej historii auta.

Przytrafić mogą się również usterki komputera sterującego wtryskiem paliwa (najczęściej w silniku 1.2 8V). Wymiana jest bardzo droga, ale są firmy, które potrafią komputer naprawić. Koszt to około 500 zł.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Uwaga na samochody po nauce jazdy! Punto tej generacji powszechnie wykorzystywane jest w ośrodkach egzaminacyjnych, co powoduje, że powszechnie wykorzystywane jest również przez szkoły.

Oferta samochodów na rynku wtórnym jest bardzo bogata, a samochód cieszy się sporym powodzeniem wśród kupujących. Dominują samochody z ośmiozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.2. To prosta konstrukcja, w której nie ma się co zepsuć, a jej największą wadą jest nieco mała moc. Znacznie lepsze osiągi, przy niewiele większym apetycie na paliwo oferuje jednostka 16V o pojemności 1.2, natomiast już więcej pali silnik 1.4 16V. Samochody z tymi jednostkami są również znacznie lepiej wyposażone niż auta z bazowym silnikiem.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
W Punto II montowano również jednostki wysokoprężne o pojemności 1.3 i 1.9 l. Lepszym wyborem będzie chyba mniejsza jednostka, która oferuje wysoką kulturę pracy i naprawdę niewielkie zużycie paliwa. Jednocześnie osiągi są niewiele słabsze.

Większa jednostka występowała początkowo w wersji bez turbo i bez wtrysku common-rail (1.9 D). Paliła przeciętnie, ma słabe osiągi i jest głośna, natomiast bezawaryjność jest na bardzo wysokim poziomie - w tej prostej konstrukcji po prostu nie ma co się zepsuć.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Natomiast wersja z doładowaniem (1.9 JTD) została wyposażona w doładowanie i wtrysk wysokociśnieniowy oferując diametralnie lepsze osiągi i kulturę pracy. Niestety wyższy jest również koszt utrzymania - w tego typu dieslach zużywają się wtryski, turbosprężarka i dwumasowe koło zamachowe.

Na rynku wtórnym dominują egzemplarze z polskich salonów. Oczywiście większość była serwisowana w ASO (a co za tym idzie ma wypełnioną książkę serwisową) jedynie do końca okresu gwarancyjnego.

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania - GALERIA ZDJĘĆ

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Zobacz także

Używane samochody wciąż drożeją

Używane samochody wciąż drożeją 2022-04-26

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje - przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego...
Stary Fiat cenniejszy niż złoto? Rekordowe ceny na rynku wtórnym

Stary Fiat cenniejszy niż złoto? Rekordowe ceny na rynku wtórnym 2022-01-27

Takich podwyżej na rynku aut używanych nie było już dawno. Niektóre modele na przestrzeni roku zyskały na wartości nawet 40 proc. Nie chodzi tu jednak o kolekcjonerskie "oldtimery" lecz popularne auta codziennego użytku. Patologiczna sytuacja to efekt...
Handlarze znów górą?

Handlarze znów górą? 2020-02-11

Nie słabnie zainteresowanie używanymi samochodami z zachodu. W styczniu sprowadzono rekordową liczbę tego typu aut. Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pierwszy miesiąc bieżącego roku zamknął się wynikiem 74 482...
15 aut, których nie zobaczymy już w salonach

15 aut, których nie zobaczymy już w salonach 2019-12-16

W mijającym roku z europejskiego rynku zniknęło wiele interesujących modeli. Zestawienie najważniejszych z nich przygotowała ceniona firma analityczna JATO. Których aut nie zobaczymy już w salonach w nadchodzącym roku?
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
Nie będzie nowego Fiata 500? Co dalej z Tychami?

Nie będzie nowego Fiata 500? Co dalej z Tychami? 2019-11-05

Kilka dni temu informowaliśmy o sojuszu zawartym między Fiat Chrysler Automobiles a francuską PSA Groupe (Citroen, Peugeot). Teraz branżowe media donoszą o kolejnej historycznej decyzji. Wg prestiżowego ”Automobile News” Włosi planują wycofać się...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS