chceauto.pl
x
Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-01-28 Opinie
Fiat Punto II pojawił się na rynku w 1999 roku. Zadanie postawione przed tym modelem nie było łatwe - miał co najmniej powtórzyć sukces Punto pierwszej generacji.

Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć, że zadanie to zostało wykonane. Druga generacja Punto, chociaż nie pozbawiona wad, spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku i zasadniczo produkowana była aż do 2006 roku (trzy lata wcześniej samochód poddano liftingowi, modyfikacje dotyczyły głównie przedniej części nadwozia, gdzie pojawiły się np. nowe, większe światła oraz atrapa chłodnicy. Wyraźne zmiany odnajdziemy również we wnętrzu pojazdu - zmieniona deska rozdzielcza).

Fiat Punto II
Fiat Punto II
W 2006 roku z oferty wycofano samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi, pozostawiając jedynie najsłabszy, benzynowy silnik o mocy 60 KM i wysokoprężny o mocy 70 KM. Punto przemianowano na Punto Classic i w ten sposób auto przetrwało w produkcji... kolejne 4 lata. Kres Punto Classic położyło dopiero wprowadzenie normy emisji spalin Euro5. To dobitnie świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten model.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Fiat Punto II cierpi na awarie układów elektrycznych (pękające obudowy alternatora, awarie elektrycznego wspomagania kierownicy, cewek). Zdarzać mogą się wycieki oleju (głównie spod uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, szczególnie w silniku benzynowym 1.2).

Trudów eksploatacji na polskich drogach nie znosi zawieszenie (z przodu klasyczna kolumna McPhersona, z tyłu - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi), głównie wahacze i końcówki drążków kierowniczych. Na szczęście naprawy nie są drogie (np. nie trzeba wymieniać wahaczy, wystarczy same tuleje metalowo-gumowe). Stosunkowo szybko może ulec zużyciu sprzęgło. Ceny części zamiennych są jednak niskie, ponadto bardzo szeroka jest oferta zamienników.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Wiele pojawiających się usterek to drobiazgi, które co prawda są dokuczliwe, ale nie uniemożliwiają jazdy.

W zasadzie w Punto II mogą zdarzyć się tylko dwie poważniejsze usterki. Jedna z nich dotyczy układu wspomagania kierownicy - uszkodzeniu ulega czujnik jej położenia. W tej sytuacji należy omijać ASO szerokim łukiem, gdyż wg serwisów autoryzowanych należy wymienić kolumnę kierownicy! W rzeczystości czujnik jest częścią wymienną, ale występuje wyłącznie poza ASO.

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania
Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest bardzo dobre. Rdza atakuje właściwie tylko układ wydechowy. Występowanie korozji na karoserii świadczy więc o wypadkowej historii auta.

Przytrafić mogą się również usterki komputera sterującego wtryskiem paliwa (najczęściej w silniku 1.2 8V). Wymiana jest bardzo droga, ale są firmy, które potrafią komputer naprawić. Koszt to około 500 zł.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Uwaga na samochody po nauce jazdy! Punto tej generacji powszechnie wykorzystywane jest w ośrodkach egzaminacyjnych, co powoduje, że powszechnie wykorzystywane jest również przez szkoły.

Oferta samochodów na rynku wtórnym jest bardzo bogata, a samochód cieszy się sporym powodzeniem wśród kupujących. Dominują samochody z ośmiozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.2. To prosta konstrukcja, w której nie ma się co zepsuć, a jej największą wadą jest nieco mała moc. Znacznie lepsze osiągi, przy niewiele większym apetycie na paliwo oferuje jednostka 16V o pojemności 1.2, natomiast już więcej pali silnik 1.4 16V. Samochody z tymi jednostkami są również znacznie lepiej wyposażone niż auta z bazowym silnikiem.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
W Punto II montowano również jednostki wysokoprężne o pojemności 1.3 i 1.9 l. Lepszym wyborem będzie chyba mniejsza jednostka, która oferuje wysoką kulturę pracy i naprawdę niewielkie zużycie paliwa. Jednocześnie osiągi są niewiele słabsze.

Większa jednostka występowała początkowo w wersji bez turbo i bez wtrysku common-rail (1.9 D). Paliła przeciętnie, ma słabe osiągi i jest głośna, natomiast bezawaryjność jest na bardzo wysokim poziomie - w tej prostej konstrukcji po prostu nie ma co się zepsuć.

Fiat Punto II
Fiat Punto II
Natomiast wersja z doładowaniem (1.9 JTD) została wyposażona w doładowanie i wtrysk wysokociśnieniowy oferując diametralnie lepsze osiągi i kulturę pracy. Niestety wyższy jest również koszt utrzymania - w tego typu dieslach zużywają się wtryski, turbosprężarka i dwumasowe koło zamachowe.

Na rynku wtórnym dominują egzemplarze z polskich salonów. Oczywiście większość była serwisowana w ASO (a co za tym idzie ma wypełnioną książkę serwisową) jedynie do końca okresu gwarancyjnego.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowania - GALERIA ZDJĘĆ

Fiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowaniaFiat Punto II - wciąż wart zainteresowania

Zobacz także

Fiat Centoventi. Na razie tylko prototyp

Fiat Centoventi. Na razie tylko prototyp 2019-03-05

Wygląda na to, że po wielu chudych latach Fiat znalazł wreszcie nowy pomysł na masową motoryzację. W Genewie zadebiutował dziś koncepcyjny Fiat Concept Centoventi. Auto traktować można, jako krok w stronę kolejnej generacji popularnej Pandy. Fiat...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Fiat Punto znika z rynku

Fiat Punto znika z rynku 2018-08-09

Fiat kończy właśnie produkcję modelu Punto. Od premiery pierwszej generacji tego pojazdu minęło ćwierć wieku!Przedstawiciele Fiat Chrysler Automobiles potwierdzili, że produkująca Punto fabryka we włoskim Melfi szykuje się do zatrzymania linii...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.