chceauto.pl
x
Cztery sekundy za motocyklem

Cztery sekundy za motocyklem

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-20 Opinie
Widząc motocykl na drodze, kierowcy powinni zachować dystans minimum 4 sekund, czyli jeszcze większą odległość niż od poprzedzającego samochodu. Prowadzący motocykle częściej hamują poprzez wytracanie szybkości i redukcję biegów niż używanie hamulca, czyli jadący za nimi kierowcy nie mogą liczyć wyłącznie na sygnał świetlny jako informację o czynności hamowania.
Jeszcze większą ostrożność należy wykazać w przypadku, gdy motocyklista wiezie pasażera. Motocykl reaguje wtedy inaczej, np. wolniej, ze względu na dodatkowe obciążenie i opór powietrza.
Od kwietnia do września notuje się wzmożony ruch motorowerzystów i motocyklistów, dlatego kierowcy samochodów powinni odpowiednio przygotować się na spotkanie z nimi.

W odróżnieniu od kierowców samochodów, motorowerzyści i motocykliści nie są chronieni karoserią, poduszkami powietrznymi czy pasami. Widząc motocykl, myślmy o nim jako o człowieku, a nie o pojeździe – przestrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Szczególną ostrożnością trzeba wykazać się, gdy na drodze widzimy motorower czy motocykl wiozący pasażera. Druga osoba na pojeździe zmienia sposób jego zachowania z powodu dodatkowej wagi i niezależnych ruchów. Należy spodziewać się opóźnionego ruszania, wydłużenia drogi hamowania czy wolniejszego wyprzedzania. Wioząc drugą osobę, kierowcy motocykli potrzebują więcej miejsca na wykonanie manewrów jak wyprzedzanie czy omijanie przeszkód.

Możliwość sprawnego manewrowania jest jedną z cech jazdy motocyklem, szczególnie przy małej prędkości, niemniej jednak kierowcy nie mogą oczekiwać, że motocykliści zawsze z łatwością usuną się im z drogi dając miejsce do przejazdu. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że motocykliści często zmuszeni są lawirować między ubytkami w jezdni, przeszkodami, zmieniają ustawienie na pasie, aby być bardziej widoczni. Kierowcy samochodów powinni pamiętać, że dodatkowe manewry nie muszą być oznaką bezmyślności, popisów lub chęci dzielenia miejsca na pasie – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Należy dokładnie rozglądać się analizując otoczenie szczególnie na skrzyżowaniach, podczas zmiany pasa i skrętów w lewo – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Miejmy na uwadze, że motorowery i motocykle mogą zniknąć z pola widzenia w martwym punkcie lub mogą zostać przysłonięte przez większe pojazdy.

Uprawnienia do jazdy motorowerami mogą zdobyć już 13-latkowie. Według danych policyjnych najczęstszymi sprawcami wypadków motorowerowych są nieletni kierowcy (w 2009 r. wina leżała po ich stronie w 451 przypadkach). To bardzo ważna informacja, mamy tu bowiem do czynienia z niedoświadczonymi i nie w pełni wyszkolonymi uczestnikami ruchu drogowego, w kontakcie z którymi powinniśmy zachować wzmożoną czujność.

W 2009 r. motorowerzyści uczestniczyli w 2 294 wypadkach, w niespełna połowie z nich zostali uznani za sprawców. Motocykliści uczestniczyli w 2 576 wypadkach, w 1 151 wina leżała po ich stronie. Jednymi z głównych przyczyn wypadków powodowanych zarówno przez motocyklistów jak i motorowerzystów są: niedostosowanie prędkości, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

Zasady bezpiecznego zachowania dla kierowców samochodów:
- Myśl o motocyklu jak o człowieku, nie pojeździe
- Rozglądaj się uważnie, szczególnie na skrzyżowaniach, podczas zmiany pasa i skrętów w lewo
- Zachowaj dystans min. 4 sekund od motocykla
- Uważaj na motocykle i motorowery wiozące pasażerów
- Udostępnij miejsce na wygodne manewrowanie na boki
- Pamiętaj: motorowerzyści to często nieletni i niedoświadczeni kierowcy!

Zasady bezpiecznego zachowania dla motocyklistów i motorowerzystów:
- Zawsze miej na głowie kask, wymagaj tego również od pasażera
- Zakładaj odblaskowe elementy
- Ustawiaj się na pasie tak, abyś był dobrze widoczny
- Sygnalizuj swoje zamiary – zawsze używaj kierunkowskazów
- Pamiętaj, że Twój pojazd zachowuje się inaczej, gdy wieziesz pasażera


Opinie i komentarze na temat artykułu

qweq
24 sierpnia 2011
Dokładnie - należy zachować MINIMUM 4s (najlepiej około 6).
Nie wyprzedzaj motocykla (po co? i tak dogoni Cię na światłach).
Widząc motocykl nadjeżdżający z tyłu zjedź, zostaw MINIMUM 2m miejsca (no chyba że nie lubisz swoich lusterek i lubisz mieć je wyłamane).
Widząc motocykl nadjeżdżający z boku zawsze USTĄP pierwszeństwa - motocyklista może nie widzieć znaku z powodu kasku ograniczającego pole widzenia.
Wyjeżdżając z drogi podporządkowanej ZAWSZE zakładaj że drogą główną jedzie motocyklista z prędkością 200km/h - to że widzisz 100-150m wolnej drogi jeszcze nie uprawnia do wyjeżdżania, musisz sprawdzić drogę w obu kierunkach na długości minimum 500m, w razie jeżeli nie jesteś tego w stanie zrobić sam jesteś obowiązany zapewnić sobie pomoc osoby trzeciej.
zibi
24 sierpnia 2011
często jeżdżę samochodem, motocyklem i rowerem więc nikt nie powinien mi zarzucić, że nie jestem obiektywny:90% kierowców samochodów to idioci, często kierowcy autobusów lub TIRów jadą za mną w odległości 5-10 metrów, prawie każdy samochód musi mnie wyprzedzić, bo to chyba hańba jazda za motocyklem?; wyprzedzając mnie prawie się o mnie ocierają; nagminnie po wyprzedzeniu mnie zajeżdżają mi drogę gwałtownie hamując;krótko mówiąc rower lub motocykl na drodze to dla samochodów intruz;rowerem to już naprawdę zaczynam się bać jeździć;mam ponad 50 lat i jeżdżę zgodnie z przepisami ale to dla idiotów za kółkiem nie ma żadnego znaczenia; od jakiegoś czasu montuję do kasku minikamerę bo przecież w razie kolizji to zawsze motocyklista jest winny; nie twierdzę, że motocykliści są bez winy ale w razie kolizji z samochodem są bez szans i kierowcy aut powinni o tym zawsze pamiętać; kieruję się zasadą:i co z tego , że miałem pierwszeństwo skoro to ja jestem poszkodowany??? polecam ją innym cyklistom
Ela
24 sierpnia 2011
A co interesuje kierowcę za lub przed motocyklem że motocykl gorzej rusza lub hamuje? Przecież nie stanowi to żadnego zagrożenia dla kierowcy za. Nigdy nie będzie to wina kierowcy przed motocyklem że motocykl uderzy w jego tył.
pierd
24 sierpnia 2011
Zasada bezpiecznego zachowania dla motocyklistów jest jedna: przestrzegać PRD.
Piotr
24 sierpnia 2011
"motorowerzyści to często nieletni i niedoświadczeni kierowcy!" he he :) ale to chyba ich problem a nie mój,prawda?
do Eli
24 sierpnia 2011
ale winą kierowcy "za" motocyklem, będzie to że na ten motocykl najechał...
Jinx
24 sierpnia 2011
Jak motocyklista jedzie 200 km/h to jego problem jak mu chłop z pola TRACHTOREM wyjedzie.

Jeździjcie zgodnie z ustawą Prawo o Ruchu Drogowym i będzie cacy.
Łamiesz prawo - Twoja sprawa - konsekwencje mogą być różne.
Mandat, kalectwo, czyjaś/twoja śmierć.
P-R-O-S-T-E
YaroZS
24 sierpnia 2011
A ja jak jadę a widzę szybkiego w kataramanie, daję lekko w prawo i go puszczam. Jak chce mi się zapierd..alać to w większości wypadków auto robi mi kawałeczek miejsca i tnę do przodu. A za kilku buraków w samochodach, którzy nie potrafią się zachować na drodze, nie będę winił wszystkich kierowców. Tak samo jak nie mam zamiaru przepraszać za buraków na motocyklach. Nie narzekam na kierowców, to drogi mamy do du.py.
zbyszek
24 sierpnia 2011
W Anglii, kilka lat temu robiono badania zachowań kierowców samochodów. Wyszło, że najlepszymi kierowcami aut są ... motocykliści. Potrafią lepiej przewidywać sytuację na drodze, patrzą częściej w lusterka itp niż kierowcy aut którzy nigdy nie prowadzili motocykla. Coś chyba w tym jest? A na pewno wśród samochodziarzy jak i motocyklistów są ludzie i ... reszta, i do dziwnych sytuacji dochodzić będzie. Jednym i drugim - szerokości.
ja
24 sierpnia 2011
Do Piotra, pytasz jaki będziesz miał problem? Jak zrobisz tak komuś kto nie ma 13 lat i się lekko wkurzy to będziesz zbierał zęby z chodnika. Już jeden kierowca golfa kiedyś był bardzo pewny siebie dopóki dzieliła nas jego szyba w samochodzie. Później już nie był takim chojrakiem i przeprosił za zajechanie drogi.
morlok
24 sierpnia 2011
ja-szkoda ze ty nie trafiles na mnie bys ty te zeby wyciagal nawet z tego kasku jak bym ci pokazywal gdzie twoje miejsce,jak widze tych baranow na motorach cisnienie mi sie podnosi
skl
30 sierpnia 2011
W Krakowie postawili nawet znaki aby ustąpić motocykliście jeżeli ten mieści się między dwoma samochodami...
fvfcbvcb
30 sierpnia 2011
i jeszcze co może mam jeździć awaryjnym nie wyprzedzaj, zostaw miejsce całkiem was porąbało na dwóch kółkach
lafi
30 sierpnia 2011
morlok-taki chojrak jesteś bo takiej sytuacji nie miałeś bo jakbyś nawet trafił na chuchro to sam fakt ciuchów dodaje. Jakbyś dostał 2 strzały to byś się zwinął w kuleczkę i podkulił ogon. I dobrze, że ci się podnosi. Może w końcu zawału dostaniesz i będzie mniej baranów i wszystkim to na dobre wyjdzie: motocyklistom i kierowcom.
pozdrawiam wszystkich którzy jeżdżą z głową.
Gia
30 sierpnia 2011
w polsce brakuje kultury jazdy - ustepowania pierwszensta; jadac motorem za granica widac ze ludzie ustepuja mi miejsca z grzecznosci bo to w koncu nic nie kosztuje, nikt nie stara sie mnie wyprzedzic i zajechac mi droge. Po przekroczeniu PL granicy wlos na glowie sie jezy, stan drog jest oplakany wiec nie da sie zapierdzielac a wrecz trzeba uwazac zeby nie wyleciec z drogi. Ludzie na drodze sa nerwowi i chwilami chamscy bo kazdy usilnie stara mi sie udowodnic ze bedzie szybszy od motora ?! nie wiem jakie bajki nawkrecali im dealerzy samochodowi ale gdyby dobrze spojrzeli w ulotke na temat samochodu wiedzieli by ze to wlasnie motor rozpedza sie w 2 sek do 100km/h a nie BMW czy subarowka - hahaha buraki; po za tym jaki sens jest wyprzedzac motor i zaraz po tym skrecac ?! w dzisiejszych czasach powinno sie uczyc kultury jazdy a nie zeby zdac egzamin !!! pozdrawiam jednoslady
zielony
30 sierpnia 2011
Mieszkam w Anglii i jest tu od zatrzęsienia znaków by uważać na motocyklistów. Rozumiem to, ale z drugiej strony... czy mogliby motocykliści też czasami trochę uważać i zdjąć rękę z manetki gazu? Ich wybór, by jeździć na pojeździe, który nie ma zbyt dużo zabezpieczeń ciała, więc powinni też zachować często więcej ostrożności. Wskakiwanie mi przed maskę na chwilę przed nadjeżdżającym autem, to nie jest zbyt mądra sprawa, choć może się wielu wydawać że to fajna zabawa. Każda strona musi uważać na tę drugą, w końcu na drodze jest zasada ograniczonego zaufania. Szanuję motocyklistów ale tych co ochraniają głowę która myśli, ci co się zachowują jak spuszczeni z łańcucha powinni się zastanowić kiedy będą mogli oddawać organy a przy okazji spowodują potworne rysy na psychice u kogoś kto został przez nich zmuszony do ponoszenia takich konsekwencji
jasio
30 sierpnia 2011
Drażnią mnie motocykliści którzy nikogo nie szanują!!! Teraz siedzę przy kompie i już kolejny DEBIL jedzie z rykiem pełnej manetki po pobliskiej ulicy!!!!!!!!!!! Czy ONI nie mają już uszu?Frajda z wkurzania innych????
jan
30 sierpnia 2011
A czemu motocyklista nie może uważać? Chce jechać szybciej więc niech zwiększy uwagę.
Chyba pasja rajdowania po ulicach na motocyklu nie muszą męczyć innych?
ktoś
30 sierpnia 2011
Ty, Gia widzę właśnie jaki masz szacunek do innych kierowców...Nie ustepują Ci miejsca za granicą tylko wolą mieć czubka z przodu...
comments powered by Disqus

Zobacz także

40 lat ABSu!

40 lat ABSu! 2018-08-30

Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był...
Tak wygląda nowa WSKa!

Tak wygląda nowa WSKa! 2018-08-26

Na polskie drogi powrócą wkrótce legendarne motocykle WSK! W Świdniku zaprezentowano właśnie produkcyjną wizję nowej maszyny zasłużonej polskiej marki.Już w 2017 roku grupa pasjonatów, wśród których znalazły się władze Gminy Świdnik,...
Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP!

Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP! 2017-09-06

Tym razem próbom zderzeniowym poddano Forda Fiestę, Jeepa Compasa, Mazdę CX-5, Mercedesa klasy S w wersji z otwartym nadwoziem, Opla Amperę-e, Opla Grandlanda X, Renault Koleosa oraz dwa modele Kii – Picanto i Rio. Samochody spod znaku Kii przetestowano...
Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut

Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut 2017-03-01

Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa rozbili kolejne auta. Tym razem z testami zderzeniowymi Euro NCAP zmierzyło się sześć pojazdów. Pod lupę wzięto nowe: Audi Q5, Citroena C3, Land Rovera Discovery, Forda KA+, Toyotę C-HR i – nieznacznie...
9 aut w teście Euro NCAP

9 aut w teście Euro NCAP 2016-12-01

Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej...
Czy Fiat Tipo jest bezpieczny? Wyniki NCAP

Czy Fiat Tipo jest bezpieczny? Wyniki NCAP 2016-10-26

EuroNCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych nowego Fiata Tipo w wersji hatchback. Co ciekawe, eksperci od poziomu bezpieczeństwa pojazdów przetestowali tylko ten model. Próbom zderzeniowym poddano jednak auta różniące się pakietami wyposażenia....
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.