chceauto.pl
x

BMW 7

Oceny użytkowników4.2717/5. Głosy: 92
Ocena: 4.27/5
Głosy: 92.

Wybierz rocznik

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

BMW 7 E38 (1994-2002)

BMW 7 typoszeregu E38 zadebiutowało w 1994 roku. W początkowym okresie samochód oferowany był wyłącznie z benzynowymi silnikami V8 o pojemnościach 3,0 i 4,0 l. W pierwszym roku produkcji zadebiutowała również topowa jednostka V12 o pojemności 5,4 l dysponująca mocą aż 326 KM. Dopiero w kolejnych latach pojawiły się mniejsze silniki o sześciu cylindrach (oczywiście w układzie R) - benzynowy o pojemności 2,8 l i wysokoprężne: 2,5 TDS oraz - poszukiwany przez entuzjastów marki 2,9 l (wersja 730d). Po modernizacji przeprowadzonej w 1998 roku w BMW uzupełniło gamę modelową o kolejną wersję wysokoprężną: silnik Diesla V8 o pojemności 4,0 l. E38 przetrwało w ofercie do 2001 roku.

Klasyczna sylwetka i świetnie rozplanowane wnętrze sprawiają, że o tym aucie wciąż marzy wielu fanów motoryzacji. Nadwozie podstawowych wersji (auto występowało wyłącznie jako sedan) mierzy 4,98 m długości. O tym, że mamy do czynienia z samochodem z najwyższej półki świadczy również wynoszący aż 2,93 m rozstaw osi. Na rynku wtórnym spotkać można również przedłużoną wersję long "Li" mierzącą 5,12 cm długości z rozstawem osi 3,07 m.

Jak przystało na topowy model, w przypadku siódemki zazwyczaj nie można narzekać na poziom wyposażenia. Nawet najstarsze egzemplarze mają na pokładzie dwustrefową klimatyzację (sterowaną ręcznie), wielofunkcyjną kierownicę, deskę rozdzielczą zdobioną elementami drewna orzecha włoskiego i welurową tapicerkę (skórzana byłą na liście opcji). W nowszych znajdziemy m.in. system kontroli trakcji DSC, telefon, wbudowaną w konsolę środkową nawigację wyposażoną w ekran z tunerem TV (standard od roku 2000), a nawet - w nielicznych egzemplarzach z końca produkcji - aktywny tempomat! Inżynierom z BMW należą się też słowa uznania za bardzo ergonomiczne rozplanowanie kokpitu i świetne, regulowane w kilkunastu kierunkach, fabryczne fotele (podgrzewane i elektrycznie sterowane).

W najstarszych egzemplarzach standardem były dwie poduszki powietrzne (boczne dostępne były na zamówienie) i system ochrony głowy HPS. W przypadku aut z przedłużonym nadwoziem we wnętrzu spotkać można m.in zamontowane w zagłówkach przednich foteli lusterka do makijażu, drewniane, składane stoliczki dla pasażerów tylnej kanapy czy, chociażby, dodatkowe ekrany TV. Klienci, którzy nie szczędzili grosza, mogli np. zdecydować się na opcjonalny system audio z 14 głośnikami (aż 4 subwoofery) i cyfrowym korektorem dźwięku.

BMW typoszeregu E38 powoli staje się autem "kultowym" więc to ostatni moment na znalezienie dobrze utrzymanego egzemplarza w sensownej cenie. Niestety z każdym rokiem, poszukiwania stają się coraz trudniejsze. Na jakie koszty i usterki trzeba się przygotować?

Silniki benzynowe uchodzą za trwałe - wymagają jedynie wzmożonej kontroli układu chłodzenia. Z czasem pojawiają się też - drogie do usunięcia - wycieki oleju spod uszczelniaczy wału, podstawy filtra olejowego czy głowicy/głowic. Użytkownicy skarżą się również na niezbyt trwałe pompy wody.

Osoby mocno liczące się z gotówką powinny zainteresować się najsłabszymi egzemplarzami z silnikiem 2,8 l. Jednostka radzi sobie z autem całkiem przyzwoicie i - jako jedyna w gamie - jest konstrukcją sześciocylindrową. To ważne, zwłaszcza, jeśli liczymy się z możliwością zamontowania w aucie instalacji gazowej. W przypadku jednostek o ośmiu cylindrach cena założenia instalacji LPG może być nawet o 1,5-2 tys. zł wyższa. Koszty utrzymania rosną wprost proporcjonalnie do pojemności jednostki napędowej. W przypadku topowej V12 ceny napraw mogą być kosmiczne (bardzo trudny dostęp i brak zamienników). Przypadłością trapiącą wiele egzemplarzy z benzynowymi silnikami są korodujące zbiorniki paliwa. Przed zakupem lepiej dobrze skontrolować ten element.

Z rozwagą podchodzić trzeba do serii 7 z silnikami wysokoprężnymi. Podstawowy - 2,5 l TDS w przypadku tego modelu zupełnie się nie sprawdza. Nie dość, że samochód zdaje się być ociężały, to jeszcze motor trapiony jest licznymi usterkami (głowica, pompy wtryskowe). Zdecydowanie trafniejszym wyborem wydaje się być motor o pojemności 2,9 l, który kilka lat z rzędu uznawany był za najlepszy silnik w swojej kategorii. Niestety, z biegiem lat jego eksploatacja przestaje być tania – często dochodzi do usterek wtryskiwaczy (cena nowego to ponad 1 tys. zł), koła pasowego i przepływomierzy. Do kosztownych wydatków doprowadzić też może niedrożna odma (wycieki oleju) czy zużyta turbosprężarka. Co ciekawe – z racji tego, że silniki występowały z automatycznymi skrzyniami biegów – stosunkowo bezawaryjne okazuje się być dwumasowe koło zamachowe.

Radzimy unikać topowej odmiany wysokoprężnej - V8 o pojemności 3,9 l biturbo. Chociaż silnik uznać można za prawdziwy majstersztyk inżynierii, z tą jednostką powstało jedynie 3,5 tys. egzemplarzy. Oznacza to, że naprawy zlecać powinniśmy wyłącznie ASO, o ewentualnych kosztach lepiej nie wspominać. Trzeba też pamiętać że z ogromnym momentem obrotowym (560 Nm) nie radzą sobie elementu układu napędowego - automatyczne skrzynie biegów (na ogół bezawaryjne - o ile dbamy o okresowe wymiany oleju!) i dyferencjały.

Zgodnie z tradycją marki - wszystkie jednostki napędowe serii 7 wyposażono w bezobsługowy (producent zaleca jedynie kontrolę) napęd rozrządu za pomocą łańcucha.

Utrzymanie auta w nienagannym stanie technicznym jest drogie, dlatego większość egzemplarzy trapiona jest licznymi usterkami. Te dotyczą głównie - nie tolerującej eksperymentów i oszczędności - elektryki. Już w 1998 roku standardowym wyposażeniem aut z silnikami V8 i V12 stał się np. chłodzony cieczą alternator (polecamy regenerację - nowy kosztować może nawet 3,5 tys. zł). Wyeksploatowane egzemplarze mają problemy z popsutymi wyświetlaczami, wskaźnikami, dziesiątkami rozmaitych czujników i elementów dodatkowego wyposażenia (przed zakupem koniecznie sprawdźmy działanie wszystkich "bajerów"). Stosunkowo często psują się też sterowniki (automatycznej) klimatyzacji.

Jak na samochód tej klasy, dość tanie w naprawach jest zawieszenie. W myśl starej dobrej szkoły takie elementy wahaczy, jak np. tuleje czy sworznie wymienia się osobno - remont jednej osi zamknąć się może kwotą około 1,5 tys. zł. Unikać powinniśmy jednak przedłużonych wersji, które - standardowo - wyposażone były w aktywne, samopoziomujące się zawieszenie hydropneumatyczne tylnej osi NIVO. Regenerowane sfery z azotem to wydatek co najmniej 800 zł. Jeden amortyzator - również regenerowany - kosztować może ponad 1,5 tys. zł. Nowy to wydatek - lekko licząc - 3 tys. zł.

Przed zakupem zwróćmy też uwagę na stan karoserii. Nawet bezwypadkowe egzemplarze - a tych jest na rynku bardzo mało - potrafią rdzewieć. Korozji szukać powinniśmy na tylnej klapie, w narożnikach drzwi i pod uszczelkami.

BMW 7 E65 (2001-2008)

BMW serii 7 E65 produkowane było w latach 2000-2008. Samochód w momencie debiutu wywołał sporą sensację. "Ciężka" stylistyka przysporzyła mu wielu wrogów, nawet wśród największych fanów marki. W przypadku tak naszpikowanego elektroniką pojazdu trudno mówić o typowych usterkach. Wiele egzemplarzy bezawaryjnie pokonuje kolejne kilometry, inne doprowadzają swoich właścicieli do szewskiej pasji (czasami, na namnażające się komunikaty o błędach pomaga zmiana oprogramowania w komputerze). Szwankuje również elektryka (np. systemy domykania drzwi). Podsumowując drogie w zakupie i utrzymaniu auto o dyskusyjnej stylizacji. Na plus zaliczyć trzeba świetne właściwości jezdne i komfort jazdy.

BMW 7 F01 (2008-2015)

BMW serii 7 typoszeregu F01 produkowane jest od 2008 roku. W 2012 roku samochód poddano kuracji odmładzającej. Chociaż na pierwszy rzut oka, auto wygląda identycznie, jak poprzednik, w rzeczywistości „siódemka” otrzymała zupełnie nowy przód. W samochodzie zamontowano nowe, w całości wykonane w technologii LED, reflektory przednie, przedni zderzak i osłonę chłodnicy. Ta stała się teraz nieco bardziej stonowana – zamiast dwunastu pionowych chromowanych listew zastosowano jedynie osiem.

Paletę jednostek napędowych uzupełnił nowy silnik. Rzędowa, sześciocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija moc maksymalną 381 KM i – bagatela – 740 Nm. Od 2012 roku auto oferowane jest również z nowym systemem napędu hybrydowego. Do tej pory seria 7 w wersji ActiveHybrid oferowana była z 4,4-litrowym silnikiem V8. W jego miejsce pojawiła się nowa, mniejsza i lżejsza jednostka o sześciu cylindrach. Rzędowy motor o pojemności skokowej trzech litrów - wyposażony w dwie turbosprężarki. Moc maksymalna hybrydowej "siódemki" to 315 KM. Koła przedniej osi mogą być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 55 KM. Jednostka zasilana jest z baterii litowo-jonowych, które pozwalają autu przejechać do 4 km korzystając włącznie z elektrycznego napędu (prędkość maksymalna jest wówczas ograniczona do 60 km/h).

BMW 7 G11 (2015-2019)

Typoszereg G11 to szóste już wcielenie flagowego modelu BMW. Nowe BMW serii 7 ma 5,10 m długości. Dostępna jest również wersja z przedłużonym rozstawem osi i nadwoziem mierzącym 5,24 m oznaczona symbolem G12.

Nowa "siódemka" została zbudowana w oparciu kompozytową ramę wzmacnianą włóknem węglowym (CFRP) - rozwiązanie to po raz pierwszy zastosowano w BMW i. Dzięki temu nowa generacja serii 7 jest o 130 kg lżejsza od poprzednika. To tak jakby wysadzić jednego "dobrze zbudowanego" pasażera lub dwie szczupłe osoby.

Mocno zmieniła się również gama jednostek napędowych BMW 7. O ile silnik V8 biturbo został tylko poddany modernizacji, dzięki której ma zużywać mniej paliwa, o tyle silniki sześciocylindrowe (rzędowe) zostały opracowane od podstaw. Wszystkie jednostki standardowo są sparowane z ośmiostopniową automatyczną przekładnią Steptronic. W opcji dostępny jest napęd wszystkich kół.

Warto zwrócić uwagę na hybrydową wersję nazwaną BMW 740e. Samochód napędzany jest czterocylindrowym silnikiem benzynowym oraz jednostką elektryczną. Całkowita moc układu napędowego to 326 KM, zaś średnie zużycie paliwa osiągnięte w cyklu pomiarowym wynosi... 2,1 l benzyny na 100 km. Oczywiście 740e jest hybrydą typu plug-in, czyli baterie można ładować z gniazdka. Pojemność litowo-jonowych akumulatorów pozwala przejechać w trybie elektrycznym maksymalnie 40 km oraz rozpędzić samochód do 120 km/h.

Na początku 2019 roku model został poddany modernizacji, a jej znakiem szczególnym było pojawienie się monstrualnego przedniego grilla. Modernizując serię 7, BMW poszło bowiem śladem zaprezentowanego niewiele wcześniej X7. W efekcie "siódemka" otrzymała "nerki" większe o 40 proc. niż były przed liftingiem. By je można była zmieścić, styliści musieli poddać auto poważnym modyfikacjom - m.in. zwiększono wysokość przedniego pasa aż o 5 cm.

To z kolei wymusiło cały szereg zmian. Inny jest zderzak, błotniki, a także linia maski i światła. Te ostatnie standardowo są diodowe, ale opcjonalnie mogą być laserowe.

Z tyłu zmiany są już zdecydowanie mniej radykalne - najłatwiej zauważyć zwężenie świateł oraz połączenie ich pasem świetlnym.

A co zmieniło się we wnętrzu? Pojawiła się nowa generacja pokładowego systemu infotainment o skomplikowanej nazwie BMW Live Cockpit Professional 7.0, oraz nowe wirtualne zegary. Ponadto pasażerowie podróżujący z tyłu (a w BMW 7 to oni są najważniejsi) mają do dyspozycji dwa ekrany dotykowe o przekątnej 10 cali, w których również pojawił się nowy system operacyjny.

Reszta zmian jest już mniej widoczna. M.in. Odrobinę zmieniono kierownicę, a także poprawiono wygłuszenie, m.in. poprzez zastosowanie grubszych szyb (mają teraz ponad 0,5 cm grubości).

Przy okazji liftingu, niemiecki koncern uporządkował ofertę silnikową. Na skutek wprowadzenie we wrześniu 2018 roku nowej normy pomiaru emisji spalin i zużycia paliwa Euro 6d-Temp BMW wycofało bowiem z oferty silniki benzynowe. Po liftingu wróciły w postaci zmodernizowanej. Wersja 750i ma teraz 530 KM (o 80 KM więcej), a M760i - 610 KM (bez zmian). Ponadto BMW 7 nadal będzie dostępne z silnikami wysokoprężnymi 3.0 o mocy 265, 320 i 400 KM.

Zmianom poddano natomiast wersję hybrydową - BMW 740e ma teraz 394 KM (wcześniej 326 KM), a teoretyczny zasięg w trybie elektrycznym wzrósł do 58 km.

Przykładowe samochody

BMW 7

BMW 740i G12 L FL 340 KM

2019, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 577 000,00 zł
BMW 7

BMW M760i G12 L 610 KM

2017, sedan
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 692 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny5.00/5. Głosy: 1
BMW 7

BMW 740i G11 FL 340 KM

2019, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 540 000,00 zł
BMW 7

BMW 740i G11 326 KM

2015, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 242 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty
BMW 7

BMW 740i F01 FL 320 KM

2012, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 127 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
BMW 7

BMW 740i F01 326 KM

2008, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 80 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny5.00/5. Głosy: 1
BMW 7

BMW 730i E65 231 KM

2003, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 25 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny5.00/5. Głosy: 1
BMW 7

BMW 728i E38 193 KM

1994, sedan
napęd: tylny
skrzynia: automat
cena: 11 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny3.67/5. Głosy: 6

Zobacz także

BMW 7, 8, i8 i X7. Luksusowo i sportowo

BMW 7, 8, i8 i X7. Luksusowo i sportowo 2019-08-28

W ciągu ostatnich dwóch lat BMW niezwykle poszerzyło gamę swoich najbardziej luksusowych modeli, w efekcie dziś jest ona większa niż kiedykolwiek wcześniej. Wśród nowości znajdują się klasyczne limuzyny, luksusowe samochody sportowe z napędem...
BMW serii 7 po liftingu

BMW serii 7 po liftingu 2019-01-16

BMW poddało modernizacji model 7. Jedno trzeba powiedzieć od razu - samochód będzie łatwo zauważyć na ulicy.Wszystko za sprawą... olbrzymiego grilla. Modernizując serię 7, BMW poszło bowiem śladem zaprezentowanego niedawno X7. W efekcie "siódemka"...
BMW 740e iPerformance. Hybryda plug-in

BMW 740e iPerformance. Hybryda plug-in 2016-07-17

BMW wprowadza na rynek hybrydową wersję modelu 7. Pojazd będzie nosił nazwę BMW 740e iPerformance i będzie dostępny również w wersji z przedłużonym rozstawem osi (740Le iPerformance) oraz napędem wszystkich kół AWD (wyłącznie w wersji...
BMW M760i xDrive

BMW M760i xDrive 2016-02-12

Producenci pełną parą przygotowują się już do marcowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Jakie nowości szykuje dla swoich miłośników BMW?Na stoisku niemieckiej marki podziwiać będzie można nową, topową odmianę reprezentacyjnej serii 7 z...
Alpina B7 xDrive

Alpina B7 xDrive 2016-02-09

W ofercie BMW pojawi się wkrótce nowe auto sygnowane znaczkiem firmy Alpina. Model Alpina B7 xDrive powstał w oparcio o najnowszą serię 7. W stosunku do „cywilnej” serii 7 specjaliści z należącej do Burkard Bovensiepen’a firmy Alpina dokonali...
Oto półfinaliści konkursu WCOTY

Oto półfinaliści konkursu WCOTY 2016-01-27

Znamy już listę półfinalistów konkursu na Światowy Samochód Roku. Komitet Sterujący konkursu na Światowy Samochód Roku (World Car Awards) wraz z globalną firmą audytorską KPMG - ogłosiły właśnie wyniki pierwszego głosowania w tegorocznej...
Nowe BMW 7 na zdjęciach

Nowe BMW 7 na zdjęciach 2015-08-30

BMW opublikowało opasłą galerię zdjęć przedstawiającą swoją flagową limuzynę - nową serię 7 typoszeregu G11. Zapraszamy do zapoznania się z nowinkami technicznymi oferowanymi przez największą z "beemek"!
Pięć generacji BMW serii 7

Pięć generacji BMW serii 7 2015-06-11

BMW zaprezentowało szóstą generację serii 7. Zobaczmy, jak zmieniał się ten model w ciągu 38 lat od premiery.
BMW serii 7 po raz szósty!

BMW serii 7 po raz szósty! 2015-06-10

BMW zaprezentowało oficjalnie nową, szóstą już generację serii 7, czyli najbardziej luksusowego modelu w gamie.Jaki jest nowy model? Oczywiście, było to nieuniknione, ale przede wszystkim jest... bardziej przyjazny dla środowiska... Niestety, ale...
Kto sprzedaje w Polsce najwięcej aut 4x4?

Kto sprzedaje w Polsce najwięcej aut 4x4? 2013-03-17

To może być zakoczenie. W zeszłym roku najwięcej samochodów z napędem wszystkich kół sprzedała marka jednoznacznie kojarzona z napędem na tył - BMW...W ciągu całego roku 2012 Polacy kupili 3530 samochodów BMW z napędem xDrive. Takim wynikiem nie...
25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec!

25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec! 2013-02-22

Przez lata szczytem marzeń polskich kierowców był samochód z Niemiec. Całe pokolenia marzyły o Oplach i Volkswagenach - wyznacznikiem prestiżu i bezawaryjności były Audi, BMW i Mercedesy. W ostatnim czasie sporo się jednak zmieniło. Czy samochody...
Konkurent BMW 7 i Mercedesa S

Konkurent BMW 7 i Mercedesa S 2012-11-15

Wszystko wskazuje na to, że samochodom pokroju Audi A8, BMW serii 7 i Mercedesa klasy S przybył właśnie nowy konkurent.Należąca do Fiata firma Maserati zaprezentowała niedawno nowy, zaprojektowane od podstaw model Quattroporte. Samochód kierowany jest...
25 lat silników BMW V12

25 lat silników BMW V12 2012-10-31

W dzisiejszych czasach niewielu producentów może sobie pozwolić na utrzymywanie w produkcji silników V12. Jednym z nich jest BMW, które sprzedaje tego typu jednostki napędowe nieprzerwanie od 25 lat. Pierwszy powojenny silnik V12 BMW zaprezentowało w...
BMW 7 po liftingu

BMW 7 po liftingu 2012-07-30

BMW zaprezentowało odświeżoną wersję swojego największego i najbardziej luksusowego modelu, czyli serii 7. Premiera miała miejsce w... St. Petersburgu. Najwyraźniej Rosja to chłonny rynek dla tego jakże drogiego modelu.Obecna generacja BMW serii 7...
Takie jest nowe BMW 7

Takie jest nowe BMW 7 2012-05-27

Największa limuzyna BMW – seria 7 – doczekała się właśnie kuracji odmładzającej.Obecnie produkowany typoszereg F01 jest na rynku od 2008 roku. Modernizacja pozwoli przedłużyć jego karierę o kolejne dwa – trzy lata. Co zmieniło się w...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.