chceauto.pl
x
50 lat pięciocylindrowych silników Audi

50 lat pięciocylindrowych silników Audi

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-12-09

Pięciocylindrowy, rzędowy silnik Audi to jednostka wręcz kultowa. Pierwsza taka konstrukcja pojawiła się w 1976 roku, trafiając pod maskę Audi 100 drugiej generacji. W kolejnych latach silnik zyskał turbodoładowanie, systemy oczyszczania spalin czy technologię czterech zaworów. Pięciocylindrowy silnik napędzał też auta rajdowe, a nawet produkowano takiego diesla. Dziś Audi wciąż jeszcze opiera się downsizingowi, produkując pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI.

  1. Pięć cylindrów w Audi. Zaczęło się od modelu 100
  2. Kultowe Audi quttro miało pięć cylindrów
  3. 1997 rok to koniec pięciocylindrowego silnik Audi
  4. Pięć cylindrów w Audi wróciło po 12 latach
  5. Pięciocylindrowy silnik odchodzi. Zostało już tylko RS3

Pięć cylindrów w Audi. Zaczęło się od modelu 100

Pięciocylindrowy silnik po raz pierwszy zamontowano w 1976 roku w Audi 100 typoszeregu C2. Jednostka powstała na bazie silnika EA 827, czyli czterocylindrowej jednostki stosowanej w latach 70. w całej Grupie Volkswagena, m.in. w Audi 80 i Audi 100.

Nowa konstrukcja miała pięć cylindrów, pojemność 2144 ccm i moc 136 KM, wyposażono ją we wtrysk paliwa. Pierwsze egzemplarze Audi 100 5E wyjechały z salonów na drogi w marcu 1977 roku.
Audi 100 GL 5E (C2) z 1979 roku
Audi 100 GL 5E (C2) z 1979 roku
W 1978 roku Audi zaprezentowało swoją pierwszą wersję wysokoprężną: wolnossący silnik Diesla o pojemności dwóch litrów i mocy 70 KM. Rok później zadebiutował pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Jednostka generowała 170 KM i 265 Nm i napędzała nowy flagowy model marki: Audi 200 5T.

Kultowe Audi quttro miało pięć cylindrów

Pięciocylindrowy silnik benzynowy w Audi quattro z 1980 roku otworzył zupełnie nowy rozdział. Turbodoładowanie, intercooler i stały napęd na cztery koła to była kompletna nowość – zarówno na rajdowych trasach, jak i na drogach publicznych. W pierwszej wersji jednostka rozwijała 200 KM.

W 1983 roku Audi zaprezentowało Sport quattro – skróconą o 24 centymetry, poszerzoną i bardziej radykalną wersję. Pod maską pracował nowo opracowany, pięciocylindrowy silnik z lekkiego stopu, wyposażony w cztery zawory na cylinder i generujący 306 KM. To właśnie Sport quattro stał się najmocniejszym samochodem produkowanym przez niemieckiego producenta dopuszczonym do ruchu drogowego w tamtym czasie.
Audi Sport quattro (B2) z 1984 roku
Audi Sport quattro (B2) z 1984 roku
Model ten posłużył jako baza dla rajdowego auta grupy B – tam czterozaworowy silnik osiągał aż 450 KM. W 1985 roku samochód ten umożliwił Audi zdobycie tytułów rajdowego mistrza świata, zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów.

1997 rok to koniec pięciocylindrowego silnik Audi

Na salonie we Frankfurcie w 1989 roku Audi zaprezentowało kolejny kamień milowy w historii motoryzacji: Audi 100 TDI. Pięciocylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem i w pełni elektronicznym sterowaniem generował 120 KM z 2.5 l pojemności.
Audi 100 TDI (C3) z 1990 roku
Audi 100 TDI (C3) z 1990 roku
W 1994 roku na rynek trafiło Avant RS2 o mocy 315 KM – model, który zapoczątkował zupełnie nową klasę samochodów: sportowych kombi.
Audi S2 Avant (B4) z 1992 roku
Audi S2 Avant (B4) z 1992 roku
Ostatnim Audi z silnikiem R5 było A4 typoszeregu B5, zaprezentowane w 1994 roku. Później niemiecki producent zaczął je zastępować jednostkami V6. Ostatnie silniki pięciocylindrowe – 2.5 TDI w Audi A6 oraz 2.2 20V turbo w Audi S6 – wycofano z oferty w 1997 roku.

Pięć cylindrów w Audi wróciło po 12 latach

Nie był to jednak definitywny koniec silnika R5, chociaż na jego powrót trzeba było poczekać aż 12 lat. W 2009 roku pojawiło się Audi TT RS. Pięciocylindrowy, rzędowy silnik zamontowano poprzecznie, wyposażono w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa (TFSI), dzięki czemu z pojemności 2.5 l uzyskano moc 340 KM. Ten sam silnik trafił wkrótce pod maskę Audi RS3.
Audi TT RS Roadster z 2009 roku
Audi TT RS Roadster z 2009 roku
W 2012 roku Audi poszło o krok dalej, prezentując TT RS plus – o mocy 360 KM. Rok później, w 2013 roku, zadebiutowało RS Q3, pierwszy kompaktowy SUV z silnikiem R5.
Audi RS 3 Sportback z 2015 roku
Audi RS 3 Sportback z 2015 roku
W 2016 roku pojawiła się kolejna udoskonalona wersja tej jednostki. Dzięki obniżeniu masy, zmniejszeniu tarcia wewnętrznego i lepszemu oddawaniu mocy inżynierowie uzyskali aż o 17 procent więcej mocy przy tej samej pojemności 2480 ccm. Silnik generował 400 KM i 480 Nm.
Audi Q3 RS z 2016 roku
Audi Q3 RS z 2016 roku

Pięciocylindrowy silnik odchodzi. Zostało już tylko RS3

Od 2021 roku Audi RS3 wyposażone jest w zmodyfikowaną wersję silnika 2.5 TFSI (400 KM, 500 Nm). Pozwala ona na sprint do 100 km/h w 3,8 s, prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a opcjonalnie - 280 km/h. W połączeniu z pakietem RS dynamic i ceramicznymi hamulcami auto może osiągnąć nawet 290 km/h.
Audi Q3 RS z 2025 roku
Audi Q3 RS z 2025 roku
Obecnie silniki 2.5 TFSI produkowane są na Węgrzech, w fabryce Audi w Gyor. Produkcja jest ręczna, bez wykorzystania robotów, odbywa się na 21 stanowiskach. Gotowe jednostki przewożone są koleją do Ingolstadt, gdzie trafią pod maską Audi RS3. To jedyny model Audi dostępny dziś z silnikiem pięciocylindrowym, po tym gdy w 2025 roku Audi zakończyło całkowicie produkcję modelu TT oraz Q3 w wersji RS.
Audi RS3 z 2025 roku. To ostatni model z silnikiem pięciocylindrym
Audi RS3 z 2025 roku. To ostatni model z silnikiem pięciocylindrym
Wszystko wskazuje na to, że dni tego silnika też są policzone. Jego produkcja zakończy się wraz z wejściem w życie normy emisji spalin Euro 7, co prawdopodobnie nastąpi pod koniec 2026 roku.

50 lat pięciocylindrowych silników Audi - GALERIA ZDJĘĆ

50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi50 lat pięciocylindrowych silników Audi

Zobacz także

Audi zmienia nazwy modeli

Audi zmienia nazwy modeli 2025-02-05

W oznaczeniach samochodów Audi obecnie orientują się już chyba tylko sprzedawcy w salonach, a może i to nie wszyscy. Dlatego niemiecki producent po raz kolejny próbuje dojść do ładu i po raz kolejny zmienia nazwy modeli.
Audi RS3 po modernizacji

Audi RS3 po modernizacji 2024-08-21

Wiosną 2024 roku Audi A3 zostało poddane modernizacji. Nie dziwi więc fakt, że podobnym zabiegom poddano usportowioną wersję tego modelu, czyli RS3. Warto się zainteresować tym samochodem, bo to jeden z ostatnich prawdziwych hot-hatchów i jeden z...
Najczęściej naprawiane samochody w Polsce

Najczęściej naprawiane samochody w Polsce 2022-01-31

W 2021 roku. najczęściej serwisowanym modelem w Polsce wśród samochodów osobowych był Opel Astra H (2004). Na pozycji lidera zastąpił Audi A4 (2001-2008). W warsztatach zdecydowanie dominują niemieckie marki aut.Tak wynika z raportu Autodata, czyli...
Audi RS Q e-tron rusza na “Dakar”. To początek nowej ery

Audi RS Q e-tron rusza na “Dakar”. To początek nowej ery 2021-12-30

Kurtyna poszła w górę: w dniach od 1 do 14 stycznia 2022 roku Audi RS Q e-tron weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar. Dla czterech pierścieni, marki, która stoi za skonstruowaniem napędu quattro, TFSI, koncepcji ultra, samochodów elektrycznych...
Audi zbudowało supersamochód dla Kena Blocka

Audi zbudowało supersamochód dla Kena Blocka 2021-12-19

Audi skonstruowało i zbudowało w pełni elektryczny samochód specjalnie dla Kena Blocka.Ten samochód od razu przywołuje wspomnienia o legendarnym Audi Sport quattro S1 – zdobywcy szczytu w słynnym wyścigu Pikes Peak Hill Climb, zwanym też...
Audi RS Q e-tron na Dakar. Tak wygląda kokpit

Audi RS Q e-tron na Dakar. Tak wygląda kokpit 2021-12-07

Kiedyś w rajdach cross-country istniał jasny podział zadań: kierowca prowadzi, pilot nawiguje. Te role już dawno uległy jednak zmianie: przepisy ograniczają zadania nawigacyjne do bardzo precyzyjnych opcji i reguł. Dawny papierowy roadbook trasy jest...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS