chceauto.pl
x
10 powodów, by kupić auto elektryczne ELEKTRYCZNE 10 powodów, by kupić auto elektryczne
15 lat renesansu Dacii

15 lat renesansu Dacii

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-05-15 Opinie
W czasach demokracji ludowej FSO konkurowało na rynku głównie z samochodami Skody i Dacii. Upadek komunizmu spowodował zderzenie z gospodarką rynkową. W efekcie FSO zniknęło z rynku, Skoda rozkwita pod skrzydłami Volkswagena, a Dacia całkiem dobrze sobie radzi pod opieką Renault.

Dacia Logan
Dacia Logan
Dacia to rumuńska firma powstała w 1966 roku. Od początku Rumuni ściśle współpracowali z Renault, już pierwszy rumuński model, czyli Dacia 1100 była klonem Renault 8, a montaż prowadzono z wykorzystaniem części wyprodukowanych we Francji.

W 1999 roku Renault zostało właścicielem Dacii, która od tej pory miała stać producentem tanich samochodów, głównie sedanów, przeznaczonych na rynki Europy Środkowej i Wschodniej.

Dacia Logan
Dacia Logan
Pierwszy model "nowej" Dacii projektowano we Francji, ale według zupełnie innych zasad niż wcześniej. Rozpoczęto od ceny, a następnie jej podporządkowano wszystkie prace projektowe. Optymalizacja kosztów była najważniejsza, chociaż nie mogła prowadzić do obniżenia poziomu bezpieczeństwa czy niezawodności.

Efektem tych prac była pokazana w 2004 roku Dacia Logan. Przystępna cena i atuty praktyczne (duży bagażnik) sprawiły, że samochód wprowadzono na rynki nie tylko krajów uboższych, ale całej Europy, a nawet Azji i Ameryki Południowej. Auto sprzedawano nie tylko jako Dacia, ale również Nissan, Mahindra, Łada i oczywiście Renault. Produkcja odbywa się do dziś, chociaż oczywiście nie w Europie, gdzie w ofercie jest, pokazana w 2012 roku, druga generacja.

Dacia Duster
Dacia Duster
Po Loganie w ofercie Dacii pojawił się hatchback Sandero (w 2008 roku) oraz jego uterenowiona wersja Stepway. Natomiast w 2010 roku debiutował Duster, czyli SUV, który szybko pod względem sprzedaży pokonał Logana.

Obecnie sumaryczna sprzedaż Logana wynosi 1,8 mln sztuk, Sandero - 2,1 mln, a Dustera - 1,6 mln. To filary sprzedaży, chociaż w gamie pojawiły się jeszcze Logan MCV (kombi) w 2007 roku oraz Lodgy (MPV) i Dokker (MPV i van) w 2012.

Dziś Dacia jest piątą marką w Europie pod względem sprzedaży samochodów klientom indywidualnym.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

15 lat renesansu Dacii - GALERIA ZDJĘĆ

15 lat renesansu Dacii15 lat renesansu Dacii15 lat renesansu Dacii15 lat renesansu Dacii15 lat renesansu Dacii

Zobacz także

Dacia Daster Pickup - dobry pomysł?

Dacia Daster Pickup - dobry pomysł? 2020-10-27

Dacia rozpoczęła przyjmowanie zamówień na nową wersję nadwoziową Dustera. Pickup – bo o nim mowa – opracowany został z myślą o klientach z Rumunii. Chociaż samochód zamówić można bezpośrednio u lokalnych dealerów, nie jest to samodzielna...
Dacia Spring Electric

Dacia Spring Electric 2020-10-16

Rumuńska marka zaprezentowała produkcyjną wersję swojego pierwszego elektryka. Samochód to zeuropeizowana wersja Renault K-ZE, czyli produkowanego w Chinach Renault Kwizy (dostępne w Indiach) z napędem elektrycznym. W przeciwieństwie chociażby do...
Dacia Logan i Sandero w nowej odsłonie

Dacia Logan i Sandero w nowej odsłonie 2020-09-08

Dacia opublikowała właśnie pierwsze oficjalne zdjęcia prezentujące nowe generacje podstawowych modeli Logan i Sandero. Jakie nowości przygotował dla swoich klientów producent z Miovieni?Trzeba przyznać, że zdjęcia traktować można w kategorii...
Dacia wywróci europejski rynek elektryków?

Dacia wywróci europejski rynek elektryków? 2020-05-14

Całkiem możliwe, że zapowiadaną przez producentów ”elektryczną rewolucję” w Europie zawdzięczać będziemy – uwaga – Dacii! Pierwszy elektryczny model rumuńskiej marki pojawić ma się w salonach już w przyszłym roku. Wiele wskazuje na to,...
Rynek nowych aut hamuje?

Rynek nowych aut hamuje? 2019-10-08

We wrześniu zaobserwować można było pierwsze oznaki spowolnienia na rynku nowych aut w Polsce. Wprawdzie wynik 35 325 zarejestrowanych aut jest o ponad 29 proc. wyższy niż przed rokiem, ale w stosunku do sierpnia popyt na nowe samochody spadł o 26,5...
2018 rok w oczach Renault

2018 rok w oczach Renault 2019-02-18

W ubiegłym roku na polskie drogi trafiło 64 216 nowych aut marek Renault i Dacia, co przełożyło się na wzrost sprzedaży aut osobowych i dostawczych o nieco ponad 6 proc. Udział całej Grupy Renault w polskim rynku wyniósł 10,7 proc. Sama sprzedaż...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.