chceauto.pl
x
Z Włoch i na

Z Włoch i na "F". Będzie się psuł?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-10-09
Modele Bravo/Brava to następcy udanego, acz niezbyt trwałego Tipo.

Auta charakteryzuje bliźniacza konstrukcja (różnią się tylko ilością drzwi i bagażnikiem), miła dla oka sylwetka i stosunkowo niezłe osiągi. Niestety, pojazdy, które rywalizować miały głównie z Volkswagenem Golfem nie cieszą się na rynku wtórnym zbyt dobrą opinią. Nie oznacza to jednak, że ich eksploatacja będzie droga.

Sylwetka auta może się podobać
Sylwetka auta może się podobać
Nawet mniejsze, trzydrzwiowe Bravo, oferuje całkiem sporo miejsca wewnątrz. Mimo kompaktowych wymiarów, całkiem wygodnie podróżować mogą tym autem cztery dorosłe osoby. Na pochwałę zasługuje również projekt deski rozdzielczej – ciekawa stylistyka do dziś może się podobać, obsługa przyrządów pokładowych nie sprawia najmniejszych problemów. Niestety, wygląd to jednak nie wszystko. Plastiki użyte do wykończenia konsoli są kiepskiej jakości – szybko się rysują, skrzypią i lubią się odbarwiać. Narzekać można również na jakość montażu – klamki, główka lewarka zmiany biegów czy dźwigienki służące do regulacji lusterek potrafią niekiedy zostać w ręce... Na plus zaliczyć można zabudowane w konsoli środkowej radio, którym zupełnie nie interesują się amatorzy cudzej własności. Z drugiej jednak strony, nie ma się im co dziwić, jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia.

W ofercie Bravo/Brava było wiele jednostek napędowych, ale nie wszystkie warte są zainteresowania. Zdecydowanie odradzamy podstawowy w latach 1995-1999 silnik benzynowy 1,4 l. o mocy 80 KM. Wadliwie zaprojektowana magistrala olejowa sprawia, że bardzo szybko zacierają się wałki rozrządu, dźwigienki i popychacze zaworowe – remont nie należy do tanich.

Wnętrze jest ładne. Niestety, jakość materiałów nie zachwyca
Wnętrze jest ładne. Niestety, jakość materiałów nie zachwyca
Zdecydowanie lepszym wyborem będzie produkowany od 1999 roku silnik 1,2 l., który jednak nie zapewnia autu zbyt dobrych osiągów, a po przebiegu rzędu 100-150 tys. km zużywa (i gubi) dość dużo oleju. Niezłą opinią cieszy się za to 103 konna jednostka o pojemności 1,6 l., która zapewnia lekkiemu autu całkiem niezłe osiągi. W tym przypadku okupione są one jednak dość dużym apetytem na paliwo – w mieście zużycie nierzadko przekracza 11./100 km.

Niezależnie od wybranego modelu, większość jednostek benzynowych trapią podobne usterki. Poza wyciekami oleju, należy więc wspomnieć o awariach alternatora (pęknięcia obudowy), przepustnicy i cewek zapłonowych.

Trzydrzwiowa odmiana przypadnie do gustu młodym kierowcom
Trzydrzwiowa odmiana przypadnie do gustu młodym kierowcom
Stosunkowo dobrą opinią cieszą się za to silniki wysokoprężne. Najstarszy – 1,9 TD – nie zachwyca osiągami ani kulturą pracy, ale odwdzięcza się stosunkowo dużą niezawodnością. Nowsze konstrukcje – JTD – z wtryskiem wysokociśnieniowym typu Common Rail zużywają niewielkie ilości paliwa i zapewniają autu bardzo dobre osiągi. Z uwagi na bardziej zaawansowaną konstrukcję ich serwisowanie będzie jednak droższe.
Zawieszenie dość dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, ale jego trwałość jest niska. Najczęściej poddają się wahacze i łożyska, często wymieniać też trzeba końcówki drążków kierowniczych.

Co ciekawe, mimo że auto miało ocynkowaną karoserię, w wielu – nawet bezwypadkowych – egzemplarzach pojawiają się dość duże ogniska korozji. Przy zakupie dobrze skontrolujmy więc progi oraz nadkola.

Z Włoch i na "F". Będzie się psuł?
Wiele aut, zwłaszcza z mocniejszymi jednostkami napędowymi, ma całkiem niezłe wyposażenie. Absolutnym standardem było wspomaganie kierownicy, często spotkać można również dwie lub cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy klimatyzację. Niestety, po latach, wymagające dopłaty dodatki potrafią płatać sporo figli. Winę za to ponosi przeważnie instalacja elektryczna, której styki szybko śniedzieją.

Mimo tych wszystkich niedoskonałości zadbanego Fiata Bravo/Brava można polecić wszystkim tym, którzy szukają stosunkowo wygodnego i taniego środka transportu na niewielkie dystanse. Usterki na pewno nie będą należały do rzadkości, ale ich bieżące usuwanie nie zrujnuje naszego budżetu.

Z Włoch i na "F". Będzie się psuł? - GALERIA ZDJĘĆ

Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na Z Włoch i na

Zobacz także

12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii 2014-01-10

W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w...
TUV 2014. Tych aut raczej unikaj!

TUV 2014. Tych aut raczej unikaj! 2013-12-09

Ostatnio pisaliśmy o raporcie TUV 2014 prezentując najmniej usterkowe modele samochodów w różnych kategoriach wiekowych. Dla równowagi publikujemy również zestawienie obejmujące po pięć najbardziej awaryjnych modeli w każdej z kategorii. Do...
Fiat Ottimo. To nowe Bravo?

Fiat Ottimo. To nowe Bravo? 2013-12-08

W cieniu salonów samochodowych w Los Angeles i Tokio odbyła się jeszcze jedna podobna impreza - Guangzhou Auto Show. I chociaż nie dorównuje ona prestiżem pozostałym wystawom, to ze względu na potężny chiński rynek, producenci nie traktują jej po...
Używane: Fiat Bravo II

Używane: Fiat Bravo II 2013-10-28

W połowie pierwszej dekady XXI wieku Fiat stanął przed poważnym wyzwaniem. Opracowane dużym nakładem sił i środków Stilo, które miało być zagrożeniem dla Volkswagena Golfa, sprzedawało się źle. Włoski koncern tracił nie tylko udziały w...
Fiat kusi promocjami

Fiat kusi promocjami 2012-10-14

Niższe ceny, klimatyzacja bez dopłaty, kredyt 50/50 bez odsetek - to wybrane oferty Fiata z rozpoczynającej się właśnie wyprzedaży modeli z rocznika 2012. Co więcej, warunki akcji nie zmienią się do końca roku, a więc nie ma potrzeby odwlekania...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS