chceauto.pl
x
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-31 Opinie
Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą układu napędowego.

Miękka hybryda (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.

Pełna hybryda (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

Hybryda plug-in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu SUPERB iV – od 3,5 do 5 h. Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg często nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Zobacz także

Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM

Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM 2023-03-30

Po 12 latach od debiutu, pod koniec 2022 roku Lamborghini zakończyło produkcję Aventadora. Model ten zostanie zastąpiony przez Revuelto, samochód, który jest hybrydą typu plug-in.Nie ma jednak powodu, by toczyć krokodyle łzy. Co najważniejsze, za...
Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody

Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody 2023-03-17

Ford Explorer jest samochodem, który jednoznacznie kojarzy się ze Stanami Zjednoczonymi i tam występuje w roli samochodu rodzinnego, roboczego, wyprawowego czy nawet policyjnego radiowozu. Model ten po raz pierwszy zaprezentowany został w 1990 roku, a...
Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem

Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem 2023-03-03

Nowy Nissan X-Trail został już przez nas sprawdzony przy okazji polskiej prezentacji premierowej, jednak wtedy mieliśmy kontakt z tym samochodem raptem przez parę godzin. Teraz przyszła pora na pełen test – X-Trail zagościł w naszej redakcji na...
Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy

Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy 2023-02-14

Nissan Qashqai pierwszy raz w sprzedaży pojawił się w 2007 roku i pełnił kluczową rolę w rozwoju segmentu crossoverów. Najnowsza, czyli trzecia z kolei, generacja zadebiutowała na rynku w 2021 roku i wniosła za sobą wiele zmian. Jedną z nich jest,...
Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność

Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność 2023-02-07

W 2009 roku na motoryzacyjnych targach w Genewie zaprezentowany został projekt koncepcyjny o nazwie Nissan Qazana i od razu wywołał on żywiołową dyskusję na temat jego designu. Zastanawiano się wtedy, w jakim stopniu uda się przenieść takie...
Lexus NX 350h - między tradycją a nowoczesnością

Lexus NX 350h - między tradycją a nowoczesnością 2023-01-05

Lexus NX po raz pierwszy zaprezentowany został w 2014 roku i okazał się sprzedażowym strzałem w dziesiątkę. Stał się najpopularniejszym modelem marki, a w swojej klasie regularnie zajmował wysokie pozycje w rankingach popularności. Na drugą...