chceauto.pl
x
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-31
Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą układu napędowego.

Miękka hybryda (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.

Pełna hybryda (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

Hybryda plug-in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu SUPERB iV – od 3,5 do 5 h. Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg często nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi.

Zobacz także

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł 2024-01-02

Nowy Hyundai Kona zaprezentowany został w 2022 roku i względem swojego poprzednika zmienił się diametralnie. Teraz jest to samochód większy, wyposażony w bogatszy zestaw nowoczesnych technologii i systemów wspierających kierowcę. Hyundai jest...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność?

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność? 2023-12-01

Hyundai Tucson obecnej (czwartej) generacji zaprezentowany został w 2020 roku i praktycznie od zaraz zaczął odnosić sprzedażowe sukcesy. Model ten regularnie pojawia się w czołówkach rankingów popularności kompaktowych SUVów, a w 2022 roku był...
Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych

Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych 2023-10-16

W motoryzacji często bywa tak, że wszelkie trendy i kierunki rozwoju wyznaczane są przez klasę premium, której następnie cała reszta stara się dorównać. Przykładem tego są chociażby SUVy w stylu coupe, które wypromowane zostały początkowo przez...
Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód

Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód 2023-08-05

Nowe Suzuki S-Cross obecne jest na rynku od 2021 roku i to odświeżona wersja modelu SX4 S-Cross. Z nazwy zniknął dopisek SX4, ale to bynajmniej nie koniec zmian – wraz z tym przeprojektowano nadwozie i dodano nowe konfiguracje napędowe. Sprawdziliśmy,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS