chceauto.pl
x
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-31
Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą układu napędowego.

Miękka hybryda (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.

Pełna hybryda (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

Hybryda plug-in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu SUPERB iV – od 3,5 do 5 h. Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg często nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi.

Zobacz także

SEAT Leon Sportstourer FR e-HYBRID | Próba wyróżnienia się w rodzinie

SEAT Leon Sportstourer FR e-HYBRID | Próba wyróżnienia się w rodzinie 2025-10-26

Przyznam, że jeszcze niedawno byłem przekonany, że marka SEAT zostanie z rynku wycofana, a właściwie jej obecność poniekąd sama się wygasi. Dlaczego? Ponieważ już sama konkurencja w grupie Volkswagena jest bardzo zacięta, a rola SEATa jako marki z...
Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy 2025-10-26

Debiut Forda Kugi odbył się w 2008 roku i model ten okazał się strzałem w dziesiątkę - szybko zyskał popularność i stanął do zaciętej rywalizacji w prężnie rozwijającym się wtedy segmencie C-SUV. Aktualnie w salonach obecna jest trzecia...
Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane?

Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane? 2025-10-26

Symbioz dołączył do oferty Renault w 2024 roku, co zgrało się w czasie z wycofaniem modelu Megane. Co prawda w gamie francuskiego producenta jest Megane E-Tech, ale to crossover dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Symbioz może zatem być...
Skoda Superb PHEV Kombi | Ponad 100 km “na prądzie”

Skoda Superb PHEV Kombi | Ponad 100 km “na prądzie” 2025-05-17

[b][/b]Nową Skodę Superb gościmy w salonach od wiosny 2024 roku i choć to bardzo świeże auto, na ulicach widuje się ich już całkiem sporo. Testowaliśmy wcześniej odmianę liftback z silnikiem 1.5 TSI, a teraz przyszedł czas na wersję kombi i z...
MG3 Hybrid+ | Miejska hybryda ze sportowym zacięciem

MG3 Hybrid+ | Miejska hybryda ze sportowym zacięciem 2025-04-14

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że MG3 to kolejne klasyczne hybrydowe auto miejskie, których na rynku jest pełno. To jednak tylko pozory, bo MG podeszło do tego tematu w nietuzinkowy sposób. Po pierwsze sam napęd hybrydowy ma dość ciekawą...
Dacia Jogger Hybrid - to już nie jest budżetowe auto

Dacia Jogger Hybrid - to już nie jest budżetowe auto 2024-09-15

Dacia wiele zyskała, wchodząc w kooperację z marką Renault. Zyskała między innymi świetne napędy hybrydowe, jedne z lepszych, jakie można znaleźć na rynku. Taki napęd zastosowano między innymi w Dacii Jogger - najtańszym nowym 7-osobowym aucie....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS