chceauto.pl
x
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-31 Opinie
Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą układu napędowego.

Miękka hybryda (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.

Pełna hybryda (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

Hybryda plug-in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu SUPERB iV – od 3,5 do 5 h. Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg często nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Suzuki Swift po liftingu

Suzuki Swift po liftingu 2020-07-03

Suzuki wprowadza na rynek odświeżoną wersję popularnego miejskiego modelu. Na pokładzie samochodu pojawiło się nowe wyposażenie i systemy bezpieczeństwa, a pod maską pracuje nowoczesny silnik wspomagany układem mild hybrid. W odświeżonym modelu...
Kia Sportage po liftingu

Kia Sportage po liftingu 2018-05-25

Kia ujawniła pierwsze zdjęcia i informacje na temat odświeżonego Sportage. To pierwszy samochód marki Kia, który w ramach globalnej strategii elektryfikacji modeli został wyposażony w zespół napędowy typu "mild hybrid" składający się z...
Mitsubishi Oulander PHEV po zmianach

Mitsubishi Oulander PHEV po zmianach 2018-02-20

Na salonie w Genewie zadebiutuje odświeżone Mitsubishi Outlander PHEV. Ten hybrydowy SUV z możliwością ładowania z gniazdka debiutował w 2013 roku. Samochód spotkał się ciepłym przyjęciem w Europie, stając się najlepiej sprzedającym modelem...
48 volt w nowym Audi A8

48 volt w nowym Audi A8 2017-06-09

Producent z Ingolstadt szykuje się do premiery zupełnie nowego modelu A8. Flagowe auto - po raz pierwszy - oferowane będzie standardowo z systemem mild hybrid. Napęd mild hybrid składa się z dwóch głównych podzespołów: chłodzonego wodą alternatora...
Mitsubishi Outlander PHEV już w Polsce

Mitsubishi Outlander PHEV już w Polsce 2014-01-28

W polskiej ofercie Mitsubishi debiutuje właśnie hybrydowy model Outlander PHEV. Ile trzeba będzie za niego zapłacić?Premiera auta odbyła się na Paris Motor Show w 2012 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do japońskich klientów w styczniu 2013 roku. W...
Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV 2012-09-06

Chcąc, nie chcąc jesteśmy świadkami znaczących zmian, jakie dokonują się w świecie motoryzacji. Wyraźne zarysowały się dwie tendencje, które obrali producenci, których celem jest maksymalne obniżenie zużycia paliwa - oczywiście w cyklu...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.