Volvo XC70 to model, który w historii szwedzkiej marki zapisał się złotymi zgłoskami. Historia tego pojazdu sięga jeszcze końcówki ubiegłego wieku. W 1996 roku zaprezentowano Volvo V70 I generacji, które było tak naprawdę modelem 850 po liftingu (sama 850-tka pojawiła się w 1991 roku). Było to klasyczne, kanciaste kombi, a jego uterenowiona wersja, z podwyższonym zawieszeniem i napędem 4x4, została nazwana V70 Cross Country.
- Skąd się wzięło Volvo XC70?
- Nowe Volvo XC70. Napęd
- Nowe Volvo XC70. Nadwozie i wnętrze
- Nowe Volvo XC70. Premiera rynkowa
Skąd się wzięło Volvo XC70?
W 1999 roku debiutowało Volvo V70 II generacji, a jego wersja uterenowiona została nazwana właśnie XC70. Druga generacja XC70 pojawiła się w 2007 roku, równoległe z V70 III generacji. Samochód przetrwał w produkcji do 2016 roku, gdy całkowicie zakończono produkcję Volvo V70, wprowadzając w zamian model V90.
Teraz, po 9 latach, Volvo XC70 ma wrócić na rynek. Tym razem nie będzie to już duże kombi z szeroką gamą jednostek napędowych (w tym kultowymi, pięciocylindrowymi rzędowymi silnikami benzynowymi turbo), ale SUV klasy średniej z napędem zelektryfikowanym.
Nowe Volvo XC70. Napęd
Samochód zostanie zbudowany na nowej platformie SMA, przeznaczonej dla napędów hybrydowych typu plug-in. Jego cechą szczególną jest potężnych rozmiarów bateria, której pojemność wynosi 39,6 kWh. To wielkość niespotykana w samochodach hybrydowych, typowa raczej dla małych samochodów elektrycznych, jak Dacia Spring.

Volvo XC70
Tak duża bateria ma zapewniać zasięg elektryczny sięgający nawet 200 km, przy czym jest to wartość określona na podstawie chińskiej normy CLTC, łagodniejszej od europejskiego WLTP. Ładowanie możliwe jest oczywiście prądem stałym dużej mocy, chociaż Volvo jeszcze nie zdradziło szczegółów w tym zakresie.
Wiadomo natomiast, że silnik spalinowy ma 1.5 l pojemności i generuje 160 KM.

Volvo XC70
Nowe Volvo XC70. Nadwozie i wnętrze
Nowe Volvo XC70 to, zgodnie z nomenklaturą, samochód większy od XC60. Auto ma 482 cm długości przy rozstawie osi wynoszącym 290 cm i niespełna 190 cm szerokości.
Chociaż Volvo opublikowało na razie zdjęcia, na których nie widać szczegółów, to już możemy powiedzieć, że stylistycznie samochód nawiązuje do innych modeli. Z przodu dostrzeżemy zamkniętą osłonę grilla (wlot powietrza do chłodnicy i silnika znajduje się niżej, w zderzaku) i mocno zarysowana światła z charakterystycznym motywem młota Thora.

Volvo XC70
Ciekawie wyglądają światła tylne, które składają się pionowego paska, wzoru litery C i poziomego paska wchodzącego na klapę bagażnika.
Volvo nie ujawniło jeszcze żadnych zdjęć wnętrza. Możemy jednak z dużym prawdopodobieństwem założyć, że nie będzie tam rewolucji, a więc znajdziemy ekran cyfrowych zegarów, umieszczony pionowo ekran systemu infotainment i oszczędną, minimalistyczną stylizację.
Nowe Volvo XC70. Premiera rynkowa
Nowe Volvo XC70 najpierw trafi na rynek chiński, w Kraju Środka zamawiać będzie go można jeszcze w 2025 roku. Dostępność na pozostałych rynkach nie jest jeszcze pewna, ale auto niemal na pewno pojawi się również w Europie.