chceauto.pl
x

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM
Katalog samochodów
Rok produkcji
2007
Średnia cena
16 000 zł
Nadwozie
hatchback 5-drzwiowy
Skrzynia
ręczna
Napęd
przedni
Średni przebieg
Dostępność auta
trudno kupićOferta jest szeroka, jest w czym wybieraćłatwo kupić
Pojemność
1896 cm3
Silnik
diesel

OSIĄGI Silnik z turbosprężarką

Moc
105 KM
0-100 km/h
11.9 s.
V max
183 km/h

KOSZTY

Spalanie
5.6 l oleju napędowego na 100 km (średnie rzeczywiste zużycie paliwa)
Koszt przejechania 100 km
41 zł

SERWIS

Bezawaryjność
bardzo awaryjnyOd czasu do czasu trafiają się awarie, ale ogólnie jest bardzo dobrzemało awaryjny
Koszt serwisu
drogiDramatu nie ma, wiadomo, że auto kosztuje tani

RANKING TÜV

Raport
2012
Miejsce
9 na 120 sklasyfikowanych
Awaryjność
5.4%
Średni przebieg
59 000 km

BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT Czy bezpieczeństwo jest ważne?

Bezpieczeństwo
mało bezpiecznyMasz rodzinę? Kupuj bez zastanowienia bezpieczny euroncap
Segment
K
Bagażnik
395 litrówSzału nie ma, ale dramatu też nie
Ryzyko kradzieży
dużeFatalnie. Alarm i odcięcie zapłonu to rzecz nieodzowna małe

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM - GALERIA ZDJĘĆ

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KMVolkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM

Piąta generacja Golfa trafiła do sprzedaży w 2003 roku. W 2005 roku na rynku pojawiła się odmiana z nadwoziem typu minivan - Golf Plus. Samochód - mimo że w ofercie znajduje się już Golf VII generacji wciąż dostępny jest w salonach niemieckiej marki. W 2008 roku auto przeszło głęboki facelifting, który upodobnił je do Golfa VI generacji - konstrukcja auta nie uległa jednak zmianie.

Zaletą Plusa jest wyższe, niż w przypadku Golfów nadwozie, w którym wygospodarowano kilka ciekawych schowków. Auta mają też zazwyczaj lepsze wyposażenie niż „cywilne” Golfy. Samochody posiadają zwykle osiem poduszek powietrznych, klimatyzację czy pakiet elektryczny (szyby i lusterka).

W pierwszych egzemplarzach zdarzało się kilka typowych usterek. Dwulitrowe silniki Diesla miały wadę fabryczną (pękająca głowica), wiele samochodów dotykały też problemy z wentylatorami chłodnic czy usterkami dwumasowych kół zamachowych i turbosprężarek (TDI). Wiele egzemplarzy miewa też problemy z zawieszeniem - szybko zużywają się silentblocki czy górne łożyska mocowania kolumn McPhersona. Stosunkowo często występującą usterką jest również awaria pompy paliwa, która niestety skończyć się może na lawecie. Problemem może być znalezienie bezwypadkowego egzemplarza, na rynku jest wiele sprowadzonych z Niemiec samochodów, które mają za sobą poważne naprawy blacharskie.

Na salonie we Frankfurcie w 2013 roku Volkswagen zaprezentował następcę Golfa Plus. Samochód otrzymał nazwę Sportsvan i zbudowano go - podobnie jak Golfa VII na modułowej płycie podłogowej MQB. Auto pokazane we Frankfurcie formalnie było prototypem, zapowiedziano jednak, że wersja produkcyjna - bardzo zbliżona - pojawi się w marcu 2014 roku na salonie w Genewie. Sprzedaż nowego modelu rozpocznie się w połowie 2014 roku.

Silnik

Jednostka, która zadebiutowała na rynku w 1991 roku, na przestrzeni lat trafiała pod maski niemal wszystkich pojazdów koncernu Volkswagena. Czego można spodziewać się po aucie z tym silnikiem i na jakie czynności obsługowe zwracać szczególną uwagę?

Debiut 1,9 TDI to rok 1991. Wtedy właśnie nowy silnik trafił pod maskę zmodernizowanego Audi 80 typoszeregu B4. W 1993 roku, jednostka zadomowiła się też pod maską Volkswagena Golfa III generacji. Następnie z silnika tego zaczął korzystać również Seat, z czasem motor trafił też do czeskiej Skody. Jednostki te trafiały również do innych producentów współpracujących z koncernem VAG – motor 1,9 TDI znajdziemy m.in. pod maską Forda Galaxy.

Wbrew pozorom nie wszystkie silniki 1,9 TDI korzystają z układu pompowtryskiwaczy. Pierwsze egzemplarze produkowane do połowy lat dziewięćdziesiątych – podobnie jak np. fordowski 1,8 TDDI - wyposażone są w rozdzielaczową pompę wtryskową produkcji Boscha. Co ciekawe, właśnie te – stosunkowo proste konstrukcje – wciąż uchodzą za najmniej awaryjne.

Jednostka oznaczona symbolem Z1 ma ośmiozaworową głowicę, wał korbowy podparty na pięciu łożyskach, turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek i intercooler. Pompa wtryskowa (ciśnienie wtrysku 80 MPa) wyposażona jest w elektroniczną regulację dawki i momentu wtrysku, olej napędowy podawany jest bezpośrednio na dwustopniowe wtryskiwacze. Na szczęście element ten rzadko ulega awariom i dość dobrze radzi sobie z kiepskiej jakości paliwem (oznaką zużycia są problemy z odpalaniem – najczęściej na ciepłym silniku lub/i tzw. „przerwy w mocy”). W razie usterki (z czasem psuje się elektroniczne sterowanie przez co silnik otrzymuje złą dawkę paliwa) używaną pompę w dobrym stanie kupić można za około 500 zł. Co bardziej doświadczeni mogą się pokusić o wymianę pod domem, z naprawą poradzi sobie każdy warsztat.

Problemy z mocą mogą być również spowodowane uszkodzonym/zabrudzonym zaworem recyrkulacji spalin EGR, który również był w tym silniku wyposażeniem standardowym. Uszkodzonych zaworów w Polsce praktycznie się nie wymienia. Większość mechaników decyduje się po prostu na ich zaślepienie, co skutkuje natychmiastową poprawą osiągów. Takie postępowanie przekłada się jednak na czystość spalin – silnik emituje więcej cząstek stałych (pod obciążeniem dymi na czarno).

Mechaniczna pompa wtryskowa Boscha z czasem zastąpiona została opracowanymi przez Volkswagena pompowtryskiwaczami. Układ ten powstał jako niemiecka odpowiedź na włoski system Common Rail – Niemcy postanowili połączyć w jeden element pompę wtryskową i wtryskiwacz. Chociaż układ jest dość skomplikowany (pompowtryskiwacze napędzane są osobnym wałkiem zamontowanym w głowicy), jego trwałość jest całkiem zadowalająca. Minusem takiego rozwiązania jest jednak charakterystyczna, głośna praca jednostki napędowej (zwłaszcza na biegu jałowym) i konieczność stosowania specjalnych, zalecanych przez Volkswagena olejów. Awaria pompowtryskiwacza, podobnie jak w przypadku pompy wtryskowej, objawia się problemami z uruchomieniem silnika, nierówną pracą i przerwami w mocy. Przy wyborze części zamiennych należy kierować się kodem urządzenia (w końcówce numeru seryjnego znajdziemy oznaczenie np. AR czy AF odpowiadające konkretnym wersja silnika). Używany wtryskiwacz t koszt od 300 do ok. 500 zł. Na podobną kwotę warsztaty wyceniają regenerację.

Silnik 1,9 TDI cieszy się dobrą opinią użytkowników, ale decydując się na niego trzeba pilnować paru kluczowych kwestii. Po pierwsze – w przypadku jednostek z pompowtryskiwaczami - wszelkie oszczędności na oleju silnikowym szybko odbiją się na układzie wtryskowym. Trzeba stosować wyłącznie dobrej klasy oleje – wymianę najlepiej przeprowadzać raz na 10 tys. km. Trzeba też zdawać sobie sprawę z faktu, że cechą jednostek wyposażonych w pompowtryskiwacze jest duży apetyt silnika na olej. Dotyczy to głównie jednostek eksploatowanych w tzw. warunkach autostradowych – długotrwała praca przy wysokiej prędkości obrotowej skutkuje często bardzo dużym zużyciem środka smarnego. Wybierając się np. na wczasy do Chorwacji lepiej zabrać ze sobą trochę oleju na dolewkę i kontrolować jego stan co 700-1000 km.

Nie można też oszczędzać na układzie rozrządu. W początkowym okresie producent zalecał wymianę paska i napinaczy co 60 tys. km. Z czasem interwał przesunięto na 90 i 120 tys. km. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy wymieniać rozrząd częściej niż wynika to z książki serwisowej. Pamiętajmy również by każdorazowo, przy wymianie paska i napinacza, bezwzględnie wymienić koło pasowe napędu rozrządu (wraz ze śrubą mocującą) przykręcone do wału korbowego. Mechanicy często zapominają o tym elemencie, z czasem dochodzi do poluzowania się klinów co w efekcie skutkuje przeskoczeniem paska i zniszczeniem głowicy (rozrząd jest kolizyjny).

Jakich typowych usterek można się spodziewać kupując 1,9 TDI? Przy większych przebiegach często psuje się zawór N75 odpowiedzialny za sterowanie ciśnieniem doładowania. Usterka skutkuje brakiem mocy, przez co łatwo pomylić ją z awarią turbosprężarki. Jeśli zauważymy tego typu problemy w naszym aucie najpierw umówmy się na diagnostykę komputerową. Dzięki temu uda nam się uniknąć nieuczciwych mechaników, którzy będą chcieli wmówić nam, że turbosprężarka kwalifikuje się do wymiany. Koszt wymiany zaworu N75 nie powinien przekraczać 200 zł – za regenerowaną turbosprężarkę zapłacić trzeba, co najmniej, tysiąc złotych.

Często pękają również węże w układzie dolotowym. Usterka daje o sobie znać dymieniem i spadkami mocy, koszt używanych to około 150 zł. Podobna przypadłość dotyczy również węży w układzie chłodzenia.

Z czasem – pamiętajmy, że realne przebiegi większości silników 1,9 TDI przekraczają 400 tys. km - problemy sprawiają sprawiają przepływomierze powietrza i turbosprężarki. Właściciele mocniejszych wersji wyposażonych w turbiny o zmiennej geometrii łopatek muszą pamiętać, że jazda o kropelce i unikanie wysokich obrotów sprawi, że z czasem kierownica łopatek przestanie funkcjonować (zapiecze się). Raz na jakiś czas wskazane jest więc popuścić nieco wodze fantazji i „przepalić” silnik przy wysokich prędkościach obrotowych.

Problemy mogą też sprawiać dwumasowe koła zamachowe montowane w zasadzie do wszystkich jednostek o fabrycznej mocy nominalnej przekraczającej 90 KM. Koszt wymiany koła razem ze sprzęgłem waha się miedzy 1500-2500 zł. Za mniej niż tysiąc powinniśmy kupić element regenerowany, który wytrzymać powinien około 100 tys. km.

Zaletą wszystkich silników rodziny 1,9 TDI jest solidna budowa i prostota konstrukcji, dzięki czemu ceny robocizny są raczej przystępne.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-09-09

Wersje

NADWOZIA

Volkswagen Golf Sportsvan - ceny2014-06-09Volkswagen Golf Sportsvan, czyli nowy Golf Plus2013-09-08Volkswagen Golf Sportsvan już w produkcji2014-02-09Volkswagen Golf Sportsvan2014-05-22Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI2015-02-28Raport TUV 2014. Znamy zwycięzców2013-12-07

Volkswagen Golf Plus - AKCJE NAWROTOWE

2007-04-11Niektóre samochody Volkswagen Golf, Golf+ i Touran wyposażone w silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2.0 l TDI z manualną sześciobiegową skrzynią biegów, mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników.

Ze względu na zwiększony przekrój otworu dławika w odpowietrzniku układu wyprzęgnika sprzęgła może dojść do awarii dwumasowego koła zamachowego. W skrajnych przypadkach może to spowodować ocieranie uszkodzonego koła o obudowę skrzyni biegów co w efekcie może doprowadzić do wzrostu temperatury i powstania płomienia w okolicach sprzęgła.

Wada dotyczy samochodów Volkswagen Golf i Golf+ wyprodukowanych od 3 października 2003 r. do 26 maja 2005 r. oraz VW Touran wyprodukowanych od 13 października 2003 r. do 31 maja 2005 r. w Niemczech, o poniższych numerach nadwozi:

WVG 1T - 4 W 044331 - 177262
WVG 1T - 5 W 000051 - 194140
AAV 1K - 4 U 000032 - 006313
AAV 1K - 5 U 000039 - 026754
WVW 1K - 4 B 000157 - 091435
WVW 1K - 4 P 001113 - 075630
WVW 1K - 4 U 000013 - 005848
WVW 1K - 4 W 000218 - 155736
WVW 1K - 4 9 000001 - 000163
WVW 1K - 5 B 000008 - 162040
WVW 1K - 5 P 000019 - 108166
WVW 1K - 5 U 000048 - 027400
WVW 1K - 5 W 000068 - 572528
WVW 1K - 5 Z 000012 - 000362
WVW 1K - 5 9 000001 - 000602
WVW 1K - 6 B 000032 - 003111
WVW 1K - 6 P 000062 - 000937
WVW 1K - 6 W 000073 - 001820

Ogłoszenia

Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus

dolnośląskie

15 900 zł
Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus

kujawsko-pomorskie

10 999 zł
Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus

opolskie

18 700 zł

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM - PODOBNE SAMOCHODY

Seat Altea

Seat Altea

1.9 TDI 105 KM diesel2007hatchback 5drręcznaprzedni
cena średnia 14 000 zł
OCENY
Dostępność
Opel Meriva

Opel Meriva

1.7 CDTI 100 KM diesel2007hatchback 5drręcznaprzedni
cena średnia 10 000 zł
OCENY
Dostępność
Lancia Musa

Lancia Musa

1.9 Multijet 100 KM diesel2007hatchback 5drręcznaprzedni
cena średnia 23 000 zł
OCENY
Dostępność

Volkswagen Golf Plus V 1.9 TDI 105 KM Opinie i komentarze

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS