chceauto.pl
x
Używane: Volvo S80

Używane: Volvo S80

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-12-18 Opinie
Volvo w dość oryginalny sposób podchodzi do kwestii budowania samochodów. Pojazdy jednego typoszeregu wytwarzane są przez długie lata, auta rzadko poddawane są też kuracjom odmładzającym.

Dzięki temu samochody szwedzkiego producenta długo opierają się duchowi czasu i – nawet w kilkanaście lat od debiutu – nie sprawiają wrażenia przestarzałych. Czy z upływem czasu równie dobrze radzi sobie mechanika?

Volvo S80
Volvo S80
Flagowa limuzyna marki - model S80 zadebiutował w 1998 roku. W 2003 roku samochód poddany został nieznacznej operacji plastycznej, by podtrzymać zainteresowanie klientów zmieniono głównie wygląd pasa przedniego.

Podobnie, jak w przypadku mniejszych modeli, również flagowe S80 trudno zakwalifikować do konkretnego segmentu. Długość auta – 4,82 m (4,85 m po liftingu) oraz rozstaw osi – 2,78 m stawiają go na równi z niemieckimi: Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesem klasy E. Cenniki i poziom oferowanego wyposażenia zbliżają jednak szwedzkie auto do większych i bardziej prestiżowych: A8, serii 7 i klasy S.

Volvo S80
Volvo S80
Samochód na pewno spodoba się rodzinom, ale ilość miejsca wewnątrz zaskakuje raczej in minus. Cztery osoby na pewno nie będą narzekać, ale - zwłaszcza na wysokości ramion – konkurencja oferuje przestronniejsze warunki podróżowania. „Ciasnota” flagowej limuzyny to w dużej mierze wynik dbałości inżynierów o bezpieczeństwo podróżnych. W przypadku szwedzkiego auta stosunkowo skromna ilość miejsca we wnętrzu – tak samo jak ma to miejsce w modelach S40 i S60 – jest wynikiem zastosowania solidnych wzmocnień w konstrukcji drzwi i słupków, mających chronić podróżnych przed uderzeniami bocznymi. Wnętrza w żadnym wypadku nie można jednak nazwać ciasnym.

Na plus – poza wysokim poziomem bezpieczeństwa konstrukcji – zaliczyć też trzeba jakość materiałów i poziom wyposażenia. Standardem są klimatyzacja czy pełny pakiet elektryczny, bardzo dobre noty – zwłaszcza w bogatszych wersjach – zbiera fabryczny system nagłośnienia. Wiele egzemplarzy wyposażonych jest również w elektrycznie sterowane fotele, drewnopodobne wykończenie czy telefon pokładowy.

Największe Volvo cieszy się raczej dobrą opinią. Najmniej problemów sprawiają podstawowe silniki benzynowe, które – chociaż niezbyt mocne – poza częstymi problemami z zabrudzoną przepustnicą (falujące obroty) raczej nie zadręczają właścicieli usterkami.

Volvo S80
Volvo S80
Na drugiej stronie skali stoją turbodoładowane jednostki wysokoprężne – o pojemności 2,4 i 2,5 l. Te ostatnie nie są wprawdzie zbyt awaryjne, ale sporo problemów przysparza właścicielom osprzęt. W wyeksploatowanych egzemplarzach z przebiegami powyżej 500 tys. km (a takie dominują na rynku wtórnym!) wymiany często domagają się m.in. zawory recyrkulacji spalin, pompy wtryskowe, turbosprężarki czy poduszki silnika. Wszystkie te (kosztowne w usunięciu) usterki to wynik długiej eksploatacji – listę typowych niedomagań wzbogacić można również o wycieki płynów eksploatacyjnych (np. z układu wspomagania kierownicy), usterki rozrusznika i wieńca zębatego na kole zamachowym (wyrobione zęby), alternatora czy awarie elektroniki (moduły sterujące pracą ABS czy kontroli trakcji).

Radzimy również unikać typowej, turbodoładowanej, rzędowej "szóstki" 2,8, która nie tylko zużywa ogromne ilości paliwa, ale jest też droga w naprawach i trudna w diagnozowaniu (mnogość elektroniki).

Volvo S80
Volvo S80
Większość S80 wyposażona jest w automatyczne skrzynie biegów. Opinie na ich temat są mocno podzielone i uzależnione głównie od... przebiegu. Prawidłowo serwisowany automat (częste wymiany oleju) bez problemów pokonuje dystans 300 tys. km. Niestety większość aut oferowanych na polskim rynku może się już pochwalić dwukrotnie wyższym przebiegiem, co nie pozostaje bez wpływu na kondycję skrzyni. Remont kapitalny przekładni to koszt około 5 tys. zł.

Przed zakupem – oprócz prób zweryfikowania przebiegu – powinniśmy przyłożyć dużą wagę do sprawności zawieszenia. Układ jest dość skomplikowany i drogi w naprawach – często wymieniać trzeba m.in. łączniki stabilizatorów czy wahacze. Na szczęście tych ostatnich nie trzeba wymieniać w całości, ale kompletny remont zawieszenia (bez wymiany amortyzatorów) przeprowadzony w oparciu o markowe zamienniki pochłonąć może nawet ponad 3 tys. zł.

Volvo S80
Volvo S80
Eksploatacja Volvo S80 na pewno nie będzie należeć do tanich. Dotyczy to jednak większości aut tego segmentu, na których tle auto nie wyróżnia się w jakiś szczególny sposób.

Plusem modelu S80 jest wysokie bezpieczeństwo, komfortowe resorowanie, wysoka jakość materiałów i... brak zainteresowania ze strony amatorów cudzej własności.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Adam Jermolonek
31 grudnia 2012
użytkuje s 80 z 1999 r od 5 lat i jak na nasze (kiepskie) drogi sprawuj się bardzo dobrze przejechałem nim 70000 wymienione tylko łączniki stabilizatorów i nic więcej . Zadowolony posiadacz VOLVO S 80
comments powered by Disqus

Używane: Volvo S80 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80

Zobacz także

Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.