chceauto.pl
x
Używane: Volvo S80

Używane: Volvo S80

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-12-18 Opinie
Volvo w dość oryginalny sposób podchodzi do kwestii budowania samochodów. Pojazdy jednego typoszeregu wytwarzane są przez długie lata, auta rzadko poddawane są też kuracjom odmładzającym.

Dzięki temu samochody szwedzkiego producenta długo opierają się duchowi czasu i – nawet w kilkanaście lat od debiutu – nie sprawiają wrażenia przestarzałych. Czy z upływem czasu równie dobrze radzi sobie mechanika?

Volvo S80
Volvo S80
Flagowa limuzyna marki - model S80 zadebiutował w 1998 roku. W 2003 roku samochód poddany został nieznacznej operacji plastycznej, by podtrzymać zainteresowanie klientów zmieniono głównie wygląd pasa przedniego.

Podobnie, jak w przypadku mniejszych modeli, również flagowe S80 trudno zakwalifikować do konkretnego segmentu. Długość auta – 4,82 m (4,85 m po liftingu) oraz rozstaw osi – 2,78 m stawiają go na równi z niemieckimi: Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesem klasy E. Cenniki i poziom oferowanego wyposażenia zbliżają jednak szwedzkie auto do większych i bardziej prestiżowych: A8, serii 7 i klasy S.

Volvo S80
Volvo S80
Samochód na pewno spodoba się rodzinom, ale ilość miejsca wewnątrz zaskakuje raczej in minus. Cztery osoby na pewno nie będą narzekać, ale - zwłaszcza na wysokości ramion – konkurencja oferuje przestronniejsze warunki podróżowania. „Ciasnota” flagowej limuzyny to w dużej mierze wynik dbałości inżynierów o bezpieczeństwo podróżnych. W przypadku szwedzkiego auta stosunkowo skromna ilość miejsca we wnętrzu – tak samo jak ma to miejsce w modelach S40 i S60 – jest wynikiem zastosowania solidnych wzmocnień w konstrukcji drzwi i słupków, mających chronić podróżnych przed uderzeniami bocznymi. Wnętrza w żadnym wypadku nie można jednak nazwać ciasnym.

Na plus – poza wysokim poziomem bezpieczeństwa konstrukcji – zaliczyć też trzeba jakość materiałów i poziom wyposażenia. Standardem są klimatyzacja czy pełny pakiet elektryczny, bardzo dobre noty – zwłaszcza w bogatszych wersjach – zbiera fabryczny system nagłośnienia. Wiele egzemplarzy wyposażonych jest również w elektrycznie sterowane fotele, drewnopodobne wykończenie czy telefon pokładowy.

Największe Volvo cieszy się raczej dobrą opinią. Najmniej problemów sprawiają podstawowe silniki benzynowe, które – chociaż niezbyt mocne – poza częstymi problemami z zabrudzoną przepustnicą (falujące obroty) raczej nie zadręczają właścicieli usterkami.

Volvo S80
Volvo S80
Na drugiej stronie skali stoją turbodoładowane jednostki wysokoprężne – o pojemności 2,4 i 2,5 l. Te ostatnie nie są wprawdzie zbyt awaryjne, ale sporo problemów przysparza właścicielom osprzęt. W wyeksploatowanych egzemplarzach z przebiegami powyżej 500 tys. km (a takie dominują na rynku wtórnym!) wymiany często domagają się m.in. zawory recyrkulacji spalin, pompy wtryskowe, turbosprężarki czy poduszki silnika. Wszystkie te (kosztowne w usunięciu) usterki to wynik długiej eksploatacji – listę typowych niedomagań wzbogacić można również o wycieki płynów eksploatacyjnych (np. z układu wspomagania kierownicy), usterki rozrusznika i wieńca zębatego na kole zamachowym (wyrobione zęby), alternatora czy awarie elektroniki (moduły sterujące pracą ABS czy kontroli trakcji).

Radzimy również unikać typowej, turbodoładowanej, rzędowej "szóstki" 2,8, która nie tylko zużywa ogromne ilości paliwa, ale jest też droga w naprawach i trudna w diagnozowaniu (mnogość elektroniki).

Volvo S80
Volvo S80
Większość S80 wyposażona jest w automatyczne skrzynie biegów. Opinie na ich temat są mocno podzielone i uzależnione głównie od... przebiegu. Prawidłowo serwisowany automat (częste wymiany oleju) bez problemów pokonuje dystans 300 tys. km. Niestety większość aut oferowanych na polskim rynku może się już pochwalić dwukrotnie wyższym przebiegiem, co nie pozostaje bez wpływu na kondycję skrzyni. Remont kapitalny przekładni to koszt około 5 tys. zł.

Przed zakupem – oprócz prób zweryfikowania przebiegu – powinniśmy przyłożyć dużą wagę do sprawności zawieszenia. Układ jest dość skomplikowany i drogi w naprawach – często wymieniać trzeba m.in. łączniki stabilizatorów czy wahacze. Na szczęście tych ostatnich nie trzeba wymieniać w całości, ale kompletny remont zawieszenia (bez wymiany amortyzatorów) przeprowadzony w oparciu o markowe zamienniki pochłonąć może nawet ponad 3 tys. zł.

Volvo S80
Volvo S80
Eksploatacja Volvo S80 na pewno nie będzie należeć do tanich. Dotyczy to jednak większości aut tego segmentu, na których tle auto nie wyróżnia się w jakiś szczególny sposób.

Plusem modelu S80 jest wysokie bezpieczeństwo, komfortowe resorowanie, wysoka jakość materiałów i... brak zainteresowania ze strony amatorów cudzej własności.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Adam Jermolonek
31 grudnia 2012
użytkuje s 80 z 1999 r od 5 lat i jak na nasze (kiepskie) drogi sprawuj się bardzo dobrze przejechałem nim 70000 wymienione tylko łączniki stabilizatorów i nic więcej . Zadowolony posiadacz VOLVO S 80
comments powered by Disqus

Używane: Volvo S80 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80Używane: Volvo S80

Zobacz także

Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Używane: Opel Astra IV (J)

Używane: Opel Astra IV (J) 2017-05-28

Czwarta generacja Opla Astry (typoszereg J) debiutowała w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku. Samochód okazał się sporym sukcesem, a w produkcji przetrwał do 2015 roku.Pojazd był zupełnie nową konstrukcją, którą zbudowano w...
Używane: BMW 5 F10/F11

Używane: BMW 5 F10/F11 2017-05-17

BMW serii 5 F10/F11 debiutowało w 2010 roku. Produkcję tej generacji zakończono na początku roku 2017, a więc można liczyć na dość spory i nagły spadek cen tej generacji.Zanim jednak ruszymy na poszukiwania dobrej oferty, trzeba zdać sobie sprawę,...
Używane: Volvo XC60 I

Używane: Volvo XC60 I 2017-03-30

Volvo XC60 to dla szwedzkiej firmy niezwykle ważny model. I generacja tego kompaktowego crossovera debiutowała w 2008 roku i stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii Volvo. W efekcie samochód przetrwał w produkcji aż do 2017 roku, gdy...
Używane: Subaru Legacy V i Outback IV

Używane: Subaru Legacy V i Outback IV 2017-02-27

Subaru Legacy V generacji debiutowało w 2009 roku, a niedługo potem oferta została poszerzona o uterenowioną wersję, która tradycyjnie nosi nazwę Outback (IV generacji).W obu modelach japoński producent próbował połączyć typowe dla siebie...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.