chceauto.pl
x
Używane: Volvo S60

Używane: Volvo S60

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-02-26 Opinie
Volvo S60 to jeden z najdłużej produkowanych samochodów ostatnich lat.

Auto zbudowane w oparciu o zmodyfikowaną płytę podłogową D3 koncernu Ford (w Volvo nosiła ona oznaczenie P2) zadebiutowało w 2000 roku. Ostatnie egzemplarze trafiły do klientów po debiucie drugiej generacji w 2010 roku.

Volvo S60
Volvo S60
Tak długi okres produkcji wynikał po części z faktu, że szwedzki producent przechodził poważne problemy finansowe – firma nie miała dostatecznych środków, by zakończyć pracę nad nowym modelem. Na S60 jednak nie oszczędzano o czym świadczy fakt, że samochody te cieszą się raczej pozytywną opinią użytkowników.

Utrzymanie modelu w produkcji niemal przez dekadę było też możliwe dzięki eleganckiemu projektowi karoserii, która wyjątkowo długo opiera się działaniu czasu. Co ważne, poważniejszy lifting zafundowano nadwoziu dopiero w 2005 roku, ale nawet auta z końca produkcji niewiele różnią się od modelu roku 2001.

Podobnie jak mniejsze S40 i flagowe S80 auto trudno przypisać do konkretnego segmentu. Karoseria mierzy 4,57 m długości, 1,8 m szerokości i 1,42 m wysokości. Rozstaw osi to 2715 mm. Auto jest wiec np. zauważalnie większe niż pierwsza generacja Mercedesa klasy C (długość 4,48 m), ale też zdecydowanie mniejsze niż popularny „okularnik” – klasa E typoszeregu W210 (długość 4,79 m).

Volvo S60
Volvo S60
Konstrukcja z pogranicza segmentów sprawia, że trudno jednoznacznie ocenić przestrzeń panującą w kabinie. W stosunku do takich aut, jak np. Audi A4, BMW serii 3 czy wspomniana klasa C wnętrze jest zdecydowanie przestronniejsze, ale próżno w nim szukać przestrzeni, jaką oferuje Audi A6 C5, BMW serii 5 E39 czy Mercedes klasy E W210. W stosunku do tych ostatnich zdecydowanie ciaśniej jest nie tylko na tylnej kanapie, ale też z przodu. Nie jest to jednak wyłącznie wina mniejszej karoserii, ale też pedantycznego podejścia do kwestii bezpieczeństwa, z którego słynie szwedzka marka. Wyposażone w solidne wzmocnienia drzwi zabierają sporo przestrzeni – kierowca i pasażer siedzą bliżej środka auta niż w pojazdach konkurencji. Nawet w najuboższych wersjach o bezpieczeństwo dbają co najmniej 4 poduszki powietrzne, „bezpieczne zagłówki” minimalizujące ryzyko obrażeń karku przy najechaniu na tył naszego auta, czy system ochrony przed uderzeniami bocznymi SIPS.

Wysoko ocenić należy projekt kokpitu, jakość zastosowanych materiałów i solidność montażu. Mimo że auto nie ma sportowych ambicji deska rozdzielcza zwrócona jest w stronę kierowcy, zegary czytelne a obsługa wszystkich urządzeń intuicyjna. Z czasem na plastikowych elementach pojawiają się widoczne przetarcia, ale nawet po dużych przebiegach wnętrze nie wydaje z reguły nieprzyjemnych dźwięków i długo utrzymuje świeży wygląd.

Używane: Volvo S60
Samochód na pewno przypadnie do gustu kierowcom ceniącym komfort jazdy. Wielowahaczowe zawieszenie zapewnia dobre właściwości jezdne na krętych drogach, ale zaprojektowano je bardziej z myślą o dużym marginesie bezpieczeństwa a nie czerpaniu przyjemności z jazdy. Do agresywnego pokonywania zakrętów nie zachęca stosunkowo „leniwe” (mało precyzyjne) wspomaganie kierownicy. Nie jest to jednak wada – kierowcom o sportowym zacięciu szwedzki producent oferował usportowioną wersję R o mocy 300 KM. W przeciwieństwie do Mercedesów czy BWM, Volvo S60 ma napęd na przednią oś – takie rozwiązanie nie jest jedynie następstwem zastosowania płyty podłogowej Forda. Szwedzi – całkiem słusznie – uznali po prostu, że tego typu napęd lepiej sprawdza się w zimie.

Większość jednostek napędowych stosowana w tym modelu to własne, pięciocylindrowe, konstrukcje Volvo zapewniające autu rozsądne osiągi. Najbardziej godny polecenia jest „podstawowy”, benzynowy silnik o pojemności 2,4 l występujący w dwóch wariantach mocy: 140 KM i 170 KM. Konstrukcja cieszy się opinią bezawaryjnej, zapewnia też niezłe osiągi (10,2 lub 8,7 sekundy do 100 km/h) i rozsądnie obchodzi się z paliwem (średnio około 10 l/100 km). Do typowych usterek należą w zasadzie tylko problemy z falującymi obrotami (to najczęściej wina zabrudzonej przepustnicy). Warto podkreślić, że silniki tej serii bardzo dobrze tolerują zasilanie LPG – producent oferował auta fabrycznie wyposażone w instalacje gazowe.

Volvo S60
Volvo S60
Wiele jednostek benzynowych wyposażonych było w turbosprężarkę. Prawidłowo eksploatowana powinna wytrzymać około 300 tys. km, w większości egzemplarzy nadaje się jednak do naprawy po około 200 tys. km. Koszty takiej operacji mogą być różne – regeneracja to wydatek około 800 zł, fabrycznie nowy element – nawet 3 tys. zł. Trzeba też pamiętać, że naprawa turbosprężarki w samochodzie, który długo eksploatowany był z wyeksploatowaną turbiną, niemal na pewno, skończy się też koniecznością wymiany uszczelki pod głowicą (powrót do „nominalnego” ciśnienia doładowania szybko wypali starą uszczelkę).

Największe ryzyko wiąże się z zakupem Diesla. W ofercie były silniki o pojemności 2,4 l (126-185 KM) i 2,5 l o mocy 140 KM (konstrukcja Volkswagena). Wprawdzie nie należą one do awaryjnych, ale wraz z pokonywaniem kolejnych dziesiątek tysięcy kilometrów liczba usterek lawinowo rośnie. W wyeksploatowanych egzemplarzach z przebiegami powyżej 400 tys. km (a takie dominują na rynku wtórnym!) wymiany często domagają się m.in. zawory recyrkulacji spalin, pompy wtryskowe, turbosprężarki czy poduszki silnika. Listę typowych niedomagań wzbogacić można również o wycieki płynów eksploatacyjnych (np. z układu wspomagania kierownicy), usterki rozrusznika i wieńca zębatego na kole zamachowym (wyrobione zęby), alternatora czy awarie elektroniki (moduły sterujące pracą ABS czy kontroli trakcji).

Na liście wyposażenia wielu egzemplarzy znajdują się automatyczne skrzynie biegów. Opinie na ich temat są mocno podzielone – usterkowość zależy od sposobu eksploatacji i przebiegu. Prawidłowo serwisowany automat (częste wymiany oleju) bez problemów pokonuje dystans 300 tys. km. Niestety większość aut oferowanych na polskim rynku może się już pochwalić dwukrotnie wyższym przebiegiem, co nie pozostaje bez wpływu na kondycję skrzyni. Remont kapitalny przekładni to koszt około 5 tys. zł. Należy pamiętać o częstej wymianie oleju (koniecznie z oczyszczeniem filtra). Producent zaleca wykonywać taką czynność co 60 tys. km.

Volvo S60
Volvo S60
Na tle konstrukcji takich marek, jak Mercedes czy BMW in minus zaliczyć trzeba konieczność okresowej wymiany rozrządu (we wszystkich silnikach zastosowano rozrząd napędzany paskiem). Wprawdzie interwały wymiany są duże (od 120 do 180 tys. km w zależności od jednostki napędowej), ale trzeba pamiętać, że dotyczą one jedynie podzespołów ze znaczkiem Volvo stosowanych na tzw. „pierwszy montaż”. Zastosowanie zamienników (Dayco, Contitech) automatycznie skraca interwał do około 60-80 tys. km. Po zakupie – dla własnego spokoju – lepiej więc od razu wymienić kompletny rozrząd (koszt między 1000 a 1500 zł). Naprawy są też bardziej czasochłonne niż w Mercedesach czy BMW, a to za sprawą poprzecznego ustawienia silnika (przy jednostkach pięciocylindrowych w komorze silnikowej jest dość ciasno). W zawieszeniu najszybciej zużywają się łączniki stabilizatorów i wahacze. Tych – podobnie jak w większym S80 – nie trzeba jednak kupować w całości. Osobno wymienia się sworznie i tuleje.

Przed zakupem dokładnie skontrolujmy stan karoserii. Volvo od lat słynie ze świetnego zabezpieczenia antykorozyjnego - ślady rdzy zdradzają naprawy blacharskie.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Volvo S60 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60Używane: Volvo S60

Zobacz także

Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Volvo S60 First Edition. Polskie ceny

Volvo S60 First Edition. Polskie ceny 2019-03-18

Volvo stworzyło ofertę First Edition, która ma pomóc nowemu modelowi S60 w zdobyciu polskiego rynku. Cennik otwiera wersja S60 T4 190 KM R-Design dostępna od 165 000 zł. Klienci mogą wybrać także mocniejszą odmianę T5 250 KM z napędem na przednią...
Finaliści WCOTY 2019

Finaliści WCOTY 2019 2019-02-06

Jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących największe światowe rynki opublikowało dziesiątkę finalistów konkursu na Światowy Samochód Roku 2019. Szanse na prestiżowy tytuł zachowały:Audi e-tronBMW serii 3Ford FocusGenesis...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.