chceauto.pl
x
Używane: Renault Laguna I

Używane: Renault Laguna I

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-05-11 Opinie
Renault Laguna zadebiutowała w 1993 roku. Po kanciastych modelach serii 21 i 25 stylistyka budziła podziw, wysoka jakość wykonania miała odmienić sceptyczne nastawienie europejskiej klienteli do aut klasy średniej spod znaku Renault.

Auto dostępne było w dwóch wariantach nadwoziowych: jako pięciodrzwiowy liftback oraz kombi. W 1998 roku auto przeszło facelifting zmieniono m.in. reflektory oraz pas tylny. Produkcję pierwszej generacji zakończono w 2001 roku.

Renault Laguna I
Renault Laguna I
Samochód odniósł spory sukces. Laguna przez wiele lat plasowała się w czołówce sprzedaży aut klasy średniej w Polsce, dzięki czemu stosunkowo łatwo o egzemplarz z polskiego salonu, z udokumentowaną historią. Niestety „krajówki” mają przeważnie bardzo skromne wyposażenie, co w znacznym stopniu ogranicza atrakcyjność ofert.

Dwadzieścia lat po debiucie modelu nadwozie wciąż może się podobać, jest też bardzo przestronne. Zastrzeżenia można mieć jednak do wnętrza - twardy plastik (skrzypiący i podatny na zarysowania) na tablicy rozdzielczej w tej klasie trochę razi.

Renault Laguna I kombi
Renault Laguna I kombi
]Samochód nie może się też pochwalić wysoką bezawaryjnością. Egzemplarze sprzed faceliftingu nie cieszą się zbyt dobrą opinią, w statystykach usterkowości plasują się w ogonie stawki. Do typowych usterek zaliczyć można wycieki płynów eksploatacyjnych: oleju z silnika i skrzyni biegów oraz płynu chłodniczego z chłodnic (rozszczelniające się narożniki).

Laguna napędzana była prostymi, ośmiozaworowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.8 i 2.0. Są to konstrukcje w gruncie rzeczy niezawodne, znoszące dobrze duże przebiegi, w których najbardziej usterkowy jest osprzęt. Poza wspomnianymi wyciekami potrafi zawieść alternator czy aparat zapłonowy. W starszych egzemplarzach zawiesza się rozrusznik, bywają problemy z regulatorem napięcia i czujnikami (położenia wału, ABS).

Renault Laguna I
Renault Laguna I
Silniki dobrze znoszą potraktowanie gazem, trzeba jednak pamiętać o regularnym ustawianiu luzu zaworowego. Zaniedbanie tego obowiązku może skończyć się przegrzaniem silnika i przepaleniem usterki pod głowicą.

Również diesle są stosunkowo trwałe. W Lagunie montowano silnik 2.2 D z pośrednim wtryskiem i bez turbosprężarki, który jest głośny i wolny, ale bezawaryjny oraz jego wersję z doładowaniem o mocy 113 KM oznaczoną TD (również wtrysk pośredni, kultura pracy podobna, lepsze osiągi okupione nieco wyższym zużyciem paliwa).

Renault Laguna I kombi
Renault Laguna I kombi
Ofertę uzupełniała jednostka 1.9 DTI. Silnik posiadał wtrysk za pomocą pompy rotacyjnej. Jednostka ta pracuje głośno, ale zapewnia przyzwoite osiągi i niskie zużycie paliwa. Przy dużych przebiegach trzeba się liczyć z koniecznością wymiany wtryskiwaczy oraz ze zużyciem turbosprężarki.

Komfortowe zawieszenie przeciętnie radzi sobie ze stanem polskich dróg. Problem polega jednak na tym, że ciężko na rynku o egzemplarza, w którym zawieszenie byłoby w stanie nienagannym. Duże przebiegi oznaczają zwykle całkowite wyeksploatowanie. W tej sytuacji najlepszą metoda byłby kompleksowy remont tego elementu obejmujący wymianę końcówek drążków kierowniczych, wahaczy (od 200 zł lub sworzni i tuleji metalowo-gumowe) czy łączniki stabilizatorów. I chociaż ceny poszczególnych elementów są raczej przystępne, to sumaryczna kwota już mała nie będzie. Z tego względu mało kto decyduje się na takie rozwiązanie. Pozostałym osobom pozostaje sukcesywna wymiana najbardziej wybitych elementów oraz pogodzenie się z faktem, że ich Laguna nie prowadzi się tak, jak powinna.

Renault Laguna I
Renault Laguna I
Przed zakupem - szczególnie starszych samochodów przedliftingowych - należy zwrócić szczególną uwagę na stan karoserii. Chociaż zabezpieczenie antykorozyjne nie jest najgorsze, rdza lubi się czasami pojawić w okolicach tylnych nadkoli czy progów. Często zawodzi też elektryka - przestają świecić żarówki (zaśniedziałe styki), współpracy odmawiają siłowniki elektrycznie sterowanych szyb czy centralny zamek. Do niezbyt trwałych należy też układ wydechowy.

Na szczęście ceny części do Laguny są bardzo przystępne (np. klocki hamulcowe kosztują od 50 zł, tarcze - od 120, chłodnica - od 200 zł), a naprawy podejmie się każdy warsztat. Wiele niedomagań można też usunąć we własnym zakresie. Wszystko dzięki temu, że auto nie było specjalnie zaawansowane konstrukcyjnie. Trzeba jednak pamiętać, że najtańsze części zamienne zwykle nie są najwyższej jakości i mogą zużywać się szybciej niż ich droższe odpowiedniki.

Renault Laguna I generacji to propozycja dla osób, które szukają dużej przestrzeni i komfortu za bardzo przystępną cenę. Trzeba jednak brać pod uwagę, że utrzymanie auta w idealnym stanie będzie trudne. Niestety, ale wiek robi sobie, a nawet najmłodsze egzemplarze Laguny I najlepsze czasy mają już za sobą.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Renault Laguna I - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Renault Laguna IUżywane: Renault Laguna IUżywane: Renault Laguna IUżywane: Renault Laguna IUżywane: Renault Laguna IUżywane: Renault Laguna I

Zobacz także

Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.