chceauto.pl
x
Używane i długo, długo nic...

Używane i długo, długo nic...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-08-08
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował obszerny raport zatytułowany „Branża motoryzacyjna 2017/2018”. Jego analiza pozostawia jasny wniosek. W Polsce królują samochody używane. Większość z nich ma między 11 a 20 lat.

Średni wiek samochodu w Polsce – zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016 – to 13,6 roku. Najmniejszy udział w rynku – 10,5 proc. - mają egzemplarze mające mniej niż 4 lata. Wśród pojazdów w wieku od 5 do 10 lat to już 20,9 proc. Najwięcej zarejestrowanych w naszym kraju samochodów osobowych – aż 56 proc. ogółu – ma między 10 a 20 lat. Najstarsze auta osobowe – mające powyżej 20 lat – odnotowują udział w rynku na poziomie 12,6 proc.

W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 416 123 samochodów osobowych. To o 17,2 proc. więcej niż dwa lata temu. Niestety, aż 281,7 tys. z nich to pojazdy służbowe. Udział samochodów osobowych rejestrowanych przez firmy w całości rejestracji aut osobowych sięgnął w 2016 roku 67,7 proc., o 2,5 punktu proc. więcej niż w roku poprzednim. Nabywcy indywidualni kupili zaledwie 134,4 tys. aut. To o blisko 9 proc. mniej niż przed rokiem! Dla porównania, warto dodać, ze jeszcze w 2010 roku aż 5 proc. ogółu nowych pojazdów w Polsce rejestrowane było przez osoby prywatne. Na szczęście nie oznacza to wcale, że Polacy coraz rzadziej odwiedzają salony. Przy zakupie auta korzystają bowiem z nowych możliwości finansowania.

Świadczą o tym dane Związku Polskiego Leasingu. W 2016 roku firmy z branży leasingowej i zarządzania flotą kupiły 193,8 tys. aut osobowych – to o 26,5 proc. więcej, niż w roku poprzednim. Rok wcześniej ten odsetek sięgał 66,2 proc., a w 2014 roku 57,5 proc. Wartość samochodów osobowych, których zakup sfinansowany został przez przedsiębiorstwa leasingowe sięgnęła 20 mld zł i była o 31,7 proc. większa, niż rok wcześniej. Wśród klientów indywidualnych rośnie też zainteresowanie wynajmem długoterminowym. W tym przypadku furorę robią zwłaszcza – oferowane głównie przez Toyotę – hybrydy. Mają one bardzo dobrą wartość rezydualną, co z kolei wpływa korzystnie na wysokość miesięcznej opłaty.


Zobacz także

R.I.P. Diesel! Europa w odwrocie

R.I.P. Diesel! Europa w odwrocie 2018-09-09

Unijna krucjata przeciwko dieslom przynosi spodziewany efekt. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku popyt na nowe auta z silnikami wysokoprężnymi malał w rekordowym...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS