chceauto.pl
x
Używane: Hyundai Santa Fe

Używane: Hyundai Santa Fe

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-03-31 Opinie
Początek XXI to czas gdy koreańscy producenci rozpoczynali walkę o pozycję na rynku europejskim i amerykańskim. Wówczas jeszcze samochody azjatyckie (wyłączając oczywiście japońskie) konkurencja traktowała z lekkim przymrużeniem oka. Jak się szybko miało okazać - niesłusznie.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
W 2000 roku Hyundai - w odpowiedzi na rosnący popyt na samochody klasy SUV - zaprezentował model o nazwie Santa Fe. Był to pierwszy SUV w historii koreańskiej marki, auto oparto na płycie podłogowej Sonaty. Samochód okazał się strzałem w dziesiątkę w Ameryce, gdzie liczba zamówień przekraczała zdolności produkcyjne. W Europie Santa Fe nie spotkał się z aż tak gorącym przyjęciem, jednak w skali globalnej model ten był najchętniej kupowanym pojazdem Hyundaia!

Pierwsza generacja Santa Fe przetrwała w produkcji do 2006 roku, przy czym w 2004 roku auto poddano niewielkiemu liftingowi. Czy dziś wciąż warto interesować się tym modelem?

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Santa Fe to typowy SUV. Jak wspomnieliśmy auto zbudowano na płycie podłogowej modelu osobowego, co powinno gwarantować przyzwoite właściwości jezdne (kolumny McPhersona z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu). Jednak wysoka sylwetka i związany z tym wysoko położony środek ciężkości oraz miękkie nastawy zawieszenie sprawiają, że na zakrętach lepiej nie szaleć. Natomiast w terenie auto jest komfortowe i nie naraża pasażerów na zbędną dawkę dodatkowych wstrząsów. Zawieszenie jest trwałe, a usterki typowe - zużywają się łożyska kolumn McPhersona, łączniki stabilizatora i elementy gumowo-metalowe wahaczy (sworznie można wymieniać, nie trzeba inwestować od razu w cały wahacz).

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Stylizacja samochodu jest typowo azjatycka, dominują płynne linie i krągłości. Również wnętrze jest typowe dla samochodów z Korei z tamtego okresu - znajdziemy w nim morze plastiku, brak stylistycznych fajerwerków, za to ergonomia jest doskonała. Jakość samego plastiku jest przeciętna, z biegiem lat widać na nim ślady zużycia. Przeciętny jest również poziom montażu, przez co często użytkownicy narzekają na skrzypienia.

Wnętrze jest obszerne, pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca. Sporo jest schowków, a funkcjonalność obszernego bagażnika zwiększa uchylna tylna szyba.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe był oferowany z benzynowymi silnikami opartymi na konstrukcji Mitsubishi o pojemnościach 2.0, 2.4 oraz 2.7V6 i 3.5V6. Te dwa ostatnio głównie sprzedawano - ze względu na wysokie zużycie paliwa - głównie w Ameryce. W Europie powodzeniem cieszyły się mniejsze jednostki oraz wysokoprężne silniki 2.0 (z tryskiem common-rail) produkowane przez włoską firmę VM Motori (dostępne w wersjach 113 i 125 KM).

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Diesle to udana konstrukcja, która nie cierpi na większe problemy. Natomiast ze względu na duże przebiegi trzeba się liczyć z koniecznością wymiany lub naprawy elementów eksploatacyjnych: koła dwumasowego, wtryskiwaczy czy turbosprężarki. Na szczęście w tych czasach nie montowano jeszcze filtrów cząstek stałych. Dodajmy jednak, że elementy te nie są szczególnie awaryjne, raczej przeciwnie, wytrzymują większe przebiegi niż u konkurencji, ale jednak podlegają naturalnemu zużyciu.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Z tego względu warte rozważenia są silniki benzynowe. Najlepszym wyborem będą chyba jednostki 2.4, który stanowią dobry kompromis między zużyciem paliwa i osiągami. Palą znacznie mniej niż silniki V6 oraz niewiele więcej od zbyt słabych do tego modelu silników dwulitrowych. Jednostki benzynowe to również udane konstrukcje, które nie cierpią na żadne typowe dolegliwości. Trzeba się jedynie liczyć ze sporadycznymi usterkami osprzętu (czujniki).

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Jeśli komuś zależy na napędzie wszystkich kół (rozwiązanie oparte o sprzęgło wiskotyczne) musi pamiętać, że nie wszystkie wersje silnikowe oferowały taką możliwość. Napędu 4x4 możemy szukać w samochodach z silnikami 2.4 i 2.7V6, także 2.0 CRDi. Szeroki był wybór skrzyń biegów. Spotkać możemy auta z przekładniami manualnymi oraz automatycznymi o czterech lub pięciu przełożeniach.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Największym mankamentem Hyundaia Santa Fe może okazać się korozja. Wybrany egzemplarz należy dogłębnie sprawdzić pod tym kontem. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami, dlatego zdecydowanie lepiej poszukać samochodu, który nie cierpi na taką dolegliwość. Poza tym zwrócić trzeba uwagę, czy wszystkie elektryczne systemy działają - zderzają się problemy z podnośnikami szyb czy siłownikami centralnego zamka.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Kupując Hyundaia Santa Fe trzeba wziąć pod uwagę, że wiele elementów nie występuje w formie zamienników i skazani jesteśmy na wizytę w ASO lub poszukiwanie części używanych. Na szczęście ceny w serwisach Hyundaia nie należą do szczególnie wygórowanych, szczególnie w porównaniu do serwisów autoryzowanych innych marek.

Oferta rynkowa Hyundaia Santa Fe jest dość szeroka i obejmuje zarówno samochody z polskich salonów, jak i importowane. Należy zwrócić uwagę na samochody z Ameryki, które zwykle mają za sobą poważne wypadki, ponadto ich specyfikacja różni się od europejskiej (np. przerabiać trzeba np. światła, często brak napędu 4x4, ale takich technicznych pułapek, których nie widać na pierwszy rzut oka jest więcej). Zdecydowanie lepszym wyborem będzie samochód z polskiego salonu z udokumentowaną historią serwisową.

Niewątpliwym atutem Hyundaia Santa Fe są ceny. Za używane egzemplarze płacimy wyraźnie mniej niż za pochodzące z tych samych roczników samochody japońskiej konkurencji, jak Toyota RAV4 czy Mitsubishi Outlander. A dobrze wybrany egzemplarz, z udokumentowanym serwisem nowemu właścicielowi może sprawić jeszcze sporo radości.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Hyundai Santa Fe - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa FeUżywane: Hyundai Santa Fe

Zobacz także

Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.