chceauto.pl
x
Volkswagen T-Cross
Używane: Alfa Romeo 159

Używane: Alfa Romeo 159

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-10-17 Opinie
Alfa Romeo 159 to samochód klasy średniej, który debiutował w 2005 roku z trudnym zadaniem powtórzenia sukcesu sprzedażowego odniesionego przez Alfę 156. Czas pokazał, że zadanie okazało się zbyt ambitne.

Głównym powodem tego stanu rzeczy były zbyt wysokie ceny Alfy, porównywalne z niemieckimi samochodami klasy premium oraz kiepska oferta silników benzynowych. To wszystko przełożyło się na niską sprzedaż i duży spadek wartości. I chociaż nowe Alfy Romeo 159 nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, to niespodziewany sukces odniosły na... rynku wtórnym.

Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159 została opracowana w okresie współpracy Fiata z Generals Motors. W samochodzie wykorzystano m.in. benzynowe jednostki napędowe GM-a, a także kilka innych elementów. Za design i produkcję odpowiadali oczywiście Włosi.

Alfa 159 kontynuowała linię stylistyczną zapoczątkowaną przez model 156. O ile jednak 156-ka w momencie debiutu zachwyciła motoryzacyjny świat, o tyle 159 już taki hitem nie była. Owszem, samochód wciąż należy do najładniejszych w swojej klasie, ale nie stanowi takiej rewolucji jak poprzednik.

Alfa Romeo 159 TI
Alfa Romeo 159 TI
O ile jednak do stylizacji większych zastrzeżeń mieć nie można, to alfiści mocno krytykowali gamę jednostek napędowych. Otóż włoskie silniki benzynowe zniknęły z oferty, a samochód napędzany był jednostkami produkcji General Motors. Czy Alfa z silnikiem Opla mogła się sprzedawać? Nie mogła, tym bardziej, że jednostki te zużywały dużo paliwa, cierpiały na problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu i - w silnikach z bezpośrednim wtryskiem oznaczanych JTS - osadzanie się nagaru na zaworach. To, co miało być mocną stroną Alfy 159, okazało się najsłabszą.

Sytuację zmieniło, ale już w niewielkim stopniu, poszerzenie oferty o opracowany przez Fiata silnik 1.75 TBi. Ta doładowana jednostka jest udaną konstrukcją, mocną i zużywają akceptowalne ilości paliwa, ale w Alfie 159 pojawiła się dopiero w 2009 roku.

Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159
Nic więc dziwnego, że znacznie chętniej kupowano egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. Były one znacznie lepszym wyborem chociaż oczywiście również cierpiały na pewne dolegliwości. Do wadliwych elementów trzeba zaliczyć kolektor dolotowy silnika 1.9 16v JTDm o mocy 150 KM, w którym blokowały się tzw. klapy wirowe. W 2006 roku kolektor zmodyfikowano, ale problemu to nie rozwiązało. Urwane klapy wirowe mogą wpaść do komory spalania i narobić poważnych szkód. Stąd wielu mechaników profilaktycznie usuwa klapy wirowe z kolektora, twierdząc że nie wpływa to negatywnie na silnik. Ponadto kłopotliwe i również często usuwane (choć to akurat nielegalne) są zawór EGR i filtr cząstek stałych.

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alternatywą dla silnika 1.9 JTD 16v może być 8-zaworowa wersja tej jednostki o mocy 120 KM. Mimo tej samej pojemności, pozbawiona jest problemów z kolektorem dolotowym. Niestety, jej moc jest zbyt niska jak na masę Alfy 159. Rozwiązaniem jest wizyta u tunera - za około 1000-1200 zł można w łatwy sposób, zapewnić osiągi wersji 150-konnej. Wersje 8v mają mechaniczne popychacze zaworów (w 16v są regulowane hydralicznie), co powoduje konieczność ich okresowej regulacji.

Innym wyjściem jest zakup samochodu z silnikiem 2.4 JTDm (w zależności od rocznika, rodzaju skrzyni i napędu - o mocy 200 lub 210 koni). O ile osiągi są więcej niż zadowalające, to jednak taki zakup wiąże się to z wyższymi kosztami serwisowania (silnik 5 cylindrowy o większej pojemności). Pojawiają się również pojedyncze sygnały o pękających głowicach.

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Wybierając z palety silników Diesla, można pokusić się również o jednostkę 2.0 JTDm - jest to poprawiona wersja silnika 1.9 16v. Występuje w wariancie o mocy 136 lub 170 KM, przy czym różnią się one tylko i wyłącznie oprogramowaniem. Pozbawione są problemów z kolektorem dolotowym, mają poprawiony EGR, oraz mocniejsze sprzęgło (stosowane w samochodach z silnikami 2.4 JTDm). Jedynym problemem może być cena - wersję dwulitrową wprowadzono na rynek dopiero w 2009 roku.

W porównaniu do poprzednika, Alfa Romeo 159 może uchodzić za wzór pod względem bezawaryjności. Trudy polskich drugich znacznie lepiej znosi wielowahaczowe zawieszenie (znów najszybciej poddają się tańsze wahacze górne, ale często dopiero po 100 tys. km), poprawiono znacznie jakość montażu.

Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159
Lista typowych usterek jest krótka. Znajduje się na niej przekładnia kierownicza, z której cieknie olej (szczególnie w autach z początku produkcji) oraz pompa wspomagania układu kierowniczego (naprawa polega na modyfikacji zbiorniczka i wymianie oleju, problem wyeliminowano w 2008 roku przy okazji liftingu).

Znacznie lepsza jest jakość układów elektrycznych. Sporadycznie problemy dotykają czujniki cofania czy ogrzewanie foteli.

Jakość montażu jest wysoka, a zastosowane we wnętrzu materiały są dobrej jakości, bez porównania z modelem 156. 159 jest większym samochodem od poprzednika, co czuć również we wnętrzu (np. znacznie więcej miejsca mają pasażerowie na tylnej kanapie), jednak w stosunku do konkurencji Alfa wypada przeciętnie. Nie imponuje również pojemność bagażnika.

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Wyposażenie większości egzemplarzy jest bogate i obejmuje często fabryczną nawigację, tempomat, pełną "elektrykę" i dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Najuboższe wersje posiadają 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek oraz manualną klimatyzację jednostrefową.

Kupując Alfę Romeo trzeba nadal liczyć się w wyższymi niż przeciętnie kosztami serwisowania. Ceny w ASO są wyższe niż w przypadku samochodów Fiata, z kolei oferta zamienników obejmuje w zasadzie tylko najpopularniejsze elementy eksploatacyjne.

Dość ciekawie wygląda sytuacja na rynku wtórnym. Samochody Alfa Romeo generalnie cierpią na duży spadek wartości i dotyczy to również modelu 159. Z drugiej strony wcale niełatwo o zakup używanej 159-tki. Oferta jest dość ograniczona, a godne uwagi egzemplarze - szczególnie z silnikami wysokoprężnymi - szybko znajdują nabywców. Szczególnie trudno o egzemplarze z pakietem TI, który obejmował m.in. 19-calowe koła, skórzaną tapicerkę i listwy progowe.

Dobrym wyborem będą samochody z polskiej sieci dystrybucyjnej, w przypadku egzemplarzy sprowadzanych z nieudokumentowaną historią trzeba liczyć się z cofniętymi licznikami (co dotyczy wszystkich samochodów z dieslami, niezależnie od marki) oraz wypadkową przeszłością.

Podsumowując, Alfa Romeo 159 to samochód, który pod względem awaryjności nie ustępuje konkurentom, natomiast często pokonuje ich właściwościami jezdnymi, wyglądem i niższą ceną zakupu. Największym minusem tego modelu okazał się brak dobrych silników benzynowych. Natomiast skok jakościowy w stosunku do Alfy 156 jest naprawdę potężny.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Alfa Romeo 159 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159Używane: Alfa Romeo 159

Zobacz także

Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.