chceauto.pl
x
Toyota Auris nr III w Genewie

Toyota Auris nr III w Genewie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-03-01 Opinie
Jedną z najważniejszych premier salonu w Genewie będzie nowa, trzecia, generacja Toyoty Auris. Wraz z debiutem auta zbudowanego w oparciu o nową platformę TNGA debiutują – stworzone od podstaw – układy napędowe.

Debiut nowego Aurisa oznacza odświeżenie palety silnikowej japońskiego producenta. Zupełną nowością jest opracowany od podstaw, spalinowy silnik o pojemności 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorzy zastosowali w nim m.in. przeprojektowane zawory, dzięki czemu udało się uzyskać efektywniejsze napełnianie komory spalania. W konsekwencji sprawność cieplna nowej jednostki to aż 40 proc., a w wersji stworzonej z myślą o napędach hybrydowych – aż 41 proc! Nowy silnik osiąga 169 KM (6600 obr./min.) i maksymalny moment obrotowy 205 Nm (4800 obr./min). W odmianie hybrydowej motor generuje 144 KM (6000 obr./min.) i 180 Nm (4400 obr./min.).

Z myślą o nowych jednostkach napędowych montowanych w autach bazujących na platformie TNGA powstała też nowa, ręczna skrzynia biegów. W porównaniu z dotychczas stosowaną jest o 7 kg lżejsza i aż o 24 mm krótsza. Wg twórców mamy do czynienia z jedną z najbardziej kompaktowych ręcznych przekładni na świecie.

Prawdziwa rewolucja dotyczy jednak, stosowanych powszechnie przez Toyotę, bezstopniowych przekładni CVT, które występują we wszystkich hybrydach japońskiego producenta. Konstruktorzy Toyoty wpadli na rewelacyjny pomysł połączenia bezstopniowej przekładni CVT ze specjalnym „mechanizmem startowym” będącym w istocie elementem klasycznej, ręcznej skrzyni biegów. W nowej przekładni występuje normalna – korzystająca z kół zębatych – przekładnia pierwszego biegu, który służy wyłącznie do ruszania. Po osiągnięciu odpowiednich obrotów następuje jej rozłączenie i transferem siły napędowej zajmuje się wówczas wyłącznie łańcuch przekładni CVT. Dzięki temu przekładnia lepiej radzi sobie z dynamicznym ruszaniem (gdy często dochodzi do ślizgania się łańcucha CVT) i nie musi już przenosić tak potężnych obciążeń. W efekcie Japończykom udało się nie tylko poprawić osiągi i trwałość, ale też zminimalizować konstrukcję. Zarówno sam łańcuch, jak i współpracujące z nim koła napędowe przekładni bezstopniowej, mogą być teraz mniejsze i lżejsze.

Wraz z premierą Aurisa zadebiutuje również nowa generacja hybrydowego układu napędowego THSII. Oprócz zmniejszenia wymiarów – montowanych pod kanapą tylnego siedzenia – baterii i odchudzenia silnika elektrycznego, nowa generacja może się też pochwalić poprawionym układem chłodzenia.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Rekordowa sprzedaż hybryd Toyoty

Rekordowa sprzedaż hybryd Toyoty 2019-10-19

Wyniki sprzedaży hybryd Toyoty w ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku wskazują, że na koniec roku Japończycy zanotują w Polsce kilkudziesięcioprocentowy wzrost w tym segmencie gamy modelowej.Liczba sprzedanych w ciągu roku w Polsce samochodów...
Kolejny rekord sprzedaży Toyoty w Polsce

Kolejny rekord sprzedaży Toyoty w Polsce 2019-01-27

W 2018 roku Toyota już po raz 4. z rzędu pobiła własny rekord sprzedaży samochodów na polskim rynku. Japońska marka dostarczyła 58 695 nowych aut, o ponad 5 500 egz. więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost sprzedaży o 10,4 proc.Najchętniej...
To już koniec Toyoty Auris!

To już koniec Toyoty Auris! 2018-08-28

W 2007 roku na rynki europejskie trafiła po raz pierwszy Toyota Auris - tak nazwano kolejną generację Corolli, zarówno w wersji htachback, jak i kombi. Nazwa sedan została zachowana wyłącznie do sedana. Teraz Japończycy ogłosili, że na początku...
Najbardziej niezawodne modele w Niemczech

Najbardziej niezawodne modele w Niemczech 2018-08-31

Istnieje wiele rankingów bezawaryjności aut, ale często różnią się od siebie metodologią. J.D. Power badała samochody nie starsze niż 3 lata, użytkowane przez jednego właściciela przez co najmniej 12 miesięcy.W te­go­rocz­nym ba­da­niu...
Toyota Auris numer trzy

Toyota Auris numer trzy 2018-03-06

Wiemy już, jak wygląda kolejne, trzecie wcielenie Toyoty Auris. W 2010 roku Auris 1. generacji był pierwszym masowo produkowanym modelem Toyoty w Europie, którego gama napędów została wzbogacona o napęd hybrydowy. Teraz popularny kompakt będzie...
Hybrydowy rekord Toyoty

Hybrydowy rekord Toyoty 2018-01-12

Toyota, kolejny raz, poprawiła wyniki sprzedaży na Starym Kontynencie. Coraz większym powodzeniem cieszą się zwłaszcza jej hybrydowe modele! Całkowita sprzedaż marek Lexus i Toyota w Europie osiągnęła w zeszłym roku liczbę 1 001 700 aut. Wynik...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.