Jeśli ktoś chciałby kupić Mazdę MX-30, to powinien się pospieszyć. Ten pierwszy elektryczny model japońskiego producenta stopniowo znika z kolejnych rynków europejskich. Nie kupimy go również w Polsce.
- Mazda MX-30. Zawiódł zasięg
- Na ratunek Mazda MX-30 R-EV
- Ostatnia szansa na zakupe Mazdy MX-30
Mazda MX-30. Zawiódł zasięg
Mazda długo z rezerwą podchodziła do napędu elektrycznego i w sumie - tak jest nawet dziś. Pierwszy model elektryczny japońskiego producenta, czyli MX-30 został zaprezentowany w 2019 roku, a do produkcji wszedł w połowie 2020 roku.
Samochód jest kompaktowym crossoverem, który wyróżnia się niezwykłą architekturą drzwi - po obu stronach tylne drzwi są niewielkie i otwierane w przeciwną stronę niż przednie.

Mazda MX-30
Mazda MX-30 od debiutu była wyposażona w napęd e-Skyactiv – pierwszą elektryczną jednostkę napędową Mazdy. Układ napędowy na przednie koła tworzy synchronicznie pracujący silnik elektryczny na prąd przemienny o mocy 107 kW (145 KM), zasilany z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 35,5 kWh.
Niewielka bateria zapewnia symboliczny zasięg - zgodnie z normą WLTP jest 200 km, ale realnie będzie to raczej około 150 km. Kolejnym poważnym minusem jest moc ładowania - akumulator z 20 do 80 proc. ładuje się aż 40 minut, a dziś standardem jest półgodzinne ładowanie nawet dwa razy większych baterii.

Mazda MX-30
Na ratunek Mazda MX-30 R-EV
To wszystko spowodowało, że samochód nie spotkał się z dobrym przyjęciem. W efekcie w 2023 roku Mazda wprowadziła na rynek MX-30 R-EV, czyli szeregową hybrydę plug-in z silnikiem Wankla w roli generatora prądu. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV w trybie elektrycznym ma zasięg do 85 km. Po wyczerpaniu energii włącza się silnik Wankla, który ładuje baterie. Samochód cały czas jest napędzany silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy nie może napędzać kół.

Mazda MX-30
Opracowany od podstaw silnik spalinowy znajduje się pod maską, obok silnika elektrycznego o mocy 170 KM, który napędza koła. Akumulator ma 17,8 kWh pojemności, zbiornik paliwa - 50 litrów. Akumulator Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV można ładować 2- lub 3-fazowym prądem przemiennym (AC) oraz prądem stałym (DC), niestety z mocą tylko 1,5 kW.
Ostatnia szansa na zakupe Mazdy MX-30
Dziś zamawiać można jeszcze tylko Mazdę MX-30 z tym hybrydowym napędem. Samochodów elektrycznych w konfiguratorze już nie ma.

Mazda MX-30
W Polsce zostały natomiast dosłownie trzy sztuki elektrycznej wersji MX-30, co ciekawe, wszystkie wyprodukowane w 2023 roku. Można je kupić z dużymi obniżkami cen, w zależności od wersji wyposażeniowej wynoszą one od 40 do 60 tys. zł, co oznacza, że ceny zaczynają się od 100 tys. zł (ceny fabrycznie nowych egzemplarzy w konfiguratorze startowały od 160 tys. zł).