chceauto.pl
x
Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?

Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?

Porady i rynek
Michał Borowski 2024-03-02

Skoda Octavia na dobre zadomowiła się na światowym rynku i jest na nim obecna już od ponad 28 lat. To samochód, który od początku doceniany był przede wszystkim za uniwersalną praktyczność, którą oferował w przystępnej cenie. Zawsze był to również model poprawny do bólu, przez co dla niektórych mógł wydawać się nieco nudny. W odpowiedzi na to Skoda wyszła z nietypową propozycją i wprowadziła Octavię RS, czyli usportowioną wersję modelu, który wcześniej ze sportem w żadnym stopniu nie był utożsamiany. Ten pomysł trafił w potrzeby klientów i tak oto w salonach obecna jest czwarta odsłona Skody Octavii RS, a my wzięliśmy ją na test, by przekonać się, ile jest w niej sportu, a ile zwyczajnej praktyczności.

  1. Nadwozie – znaczące detale
  2. Wnętrze – sportowo i praktycznie
  3. Dane techniczne, osiągi
  4. Wrażenia z jazdy
  5. Zużycie paliwa
  6. Podsumowanie i nasza opinia

Nadwozie – znaczące detale

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Jest w tym pewna sztuka, by z minimalistycznie zaprojektowanego auta wykrzesać sportowy charakter, bez dokonywania przy tym kompleksowych modernizacji. W Skodzie się to udało i Octavia RS dość wyraźnie odróżnia się od swojej „zwyczajnej” siostry, zwłaszcza gdy postawimy oba auta tuż obok siebie. Drobny spoiler, przemodelowany zderzaki i progi, czarne wstawki wystarczają, by stworzyć całkiem rasowy wizerunek, który w testowanym egzemplarzu dodatkowo podbity został ciekawym niebieskim kolorem nadwozia. Zresztą w ofercie dostępnych jest jeszcze kilka oryginalnych lakierów i pod tym względem czeska marka odważnie zrywa z łatką nudnej marki, którą niektórzy niesłusznie jej przyklejają.

Skoda Octavia RS występuje w dwóch wariantach nadwozia – liftback oraz kombi. My testowaliśmy liftbacka, który tym różni się od klasycznego sedana, że tutaj tylna szyba otwiera się razem z klapą bagażnika. Octavia RS jest przedstawicielem segmentu C i mierzy 4702 mm długości (przy rozstawie osi 2677 mm), 1829 mm szerokości oraz 1459 mm wysokości. Rozstaw kół przednich to 1546 mm, a tylne rozstawione są o 4 mm szerzej. Masa własna pojazdu z kierowcą waha się od 1528 do 1619 kg, w zależności od wyposażenia.

Wnętrze – sportowo i praktycznie

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Kabina Skody Octavii RS podkreśla usportowioną duszę samochodu. Od razu po zajrzeniu do wnętrza w oczy rzucają się fotele – ze zintegrowanym zagłówkiem, wzorowane na fotelach kubełkowych. Wyśmienicie przytrzymują ciało na zakrętach, zapewniając mocne podparcie zarówno na siedzisku, jak i na oparciu. Do tego są na tyle „mięsiste”, że nie męczą nawet w długich trasach, a gdyby ktoś poczuł się jednak zmęczony, to może liczyć na masaż. Regulacja jest w pełni elektryczna i odbywa się w bardzo szerokim zakresie – da się usiąść naprawdę nisko, będąc zabudowanym kokpicie, co sprawia, że w Octavii RS można poczuć się jak w aucie typowo sportowym. Te fotele to natomiast opcja i to wymagająca słonej dopłaty – 11 850 zł.

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Ze „sportowych” akcentów warto wymienić jeszcze kierownicę, która została pokryta perforowaną skórą i świetnie leży w dłoniach. Za kierownicą znajdują się manetki do zmiany biegów, choć te mogłyby być nieco większe i lepiej wyeksponowane. Reszta to już przede wszystkim kosmetyka – zamszowe elementy tapicerki, czerwone przeszycia czy wstawki imitujące włókno węglowe. Całość projektu kabiny oceniam pozytywnie – zauważalnie odróżnia odmianę RS od „normalnych” wersji, a jednocześnie wszystko utrzymane zostało w dobrym guście, bez przesadzonych pomysłów.

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Kabina Octavii w wersji RS w żadnym razie nie straciła na praktyczności, która stanowi jedną z podstawowych zalet tego modelu. Z przodu jest przestronnie, znajdziemy tu też pojemne schowki, uchwyty na napoje i regulowany w dwóch płaszczyznach centralny podłokietnik. Drugi rząd oferuje mnóstwo miejsca na nogi i wystarczającą przestrzeń nad głową – na brak wygody będą co najwyżej narzekać osoby mierzące więcej niż 190 cm. Tylna kanapa jest szeroka, ma odpowiednio długie siedzisko, by zapewnić pełne podparcie ud i naturalną pozycję siedzenia. Jest także rozkładany podłokietnik z uchwytami na napoje oraz podgrzewanie skrajnych siedzisk. Bagażnik mieści 600 litrów w bazowym ustawieniu, a dzięki temu, że tylna szyba otwiera się razem z klapą, to łatwo zapakujemy nawet dużych rozmiarów bagaże.

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
W środkowej części deski rozdzielczej znajduje się 10-calowy ekran dotykowy, pełniący funkcję pokładowego centrum dowodzenia. I to dosłownie, bo steruje praktycznie wszystkim – multimediami, ustawieniami pojazdu czy klimatyzacją. Na szczęście działa płynnie i bardzo szybko, chociaż i tak wolę, gdy funkcje urządzeń pokładowych są nieco bardziej zdecentralizowane. Jest jeszcze drugi ekran – wirtualny zestaw wskaźników. Ma świetną jakość wyświetlanego obrazu, kilka motywów do wyboru i spore możliwości w zakresie indywidualnej konfiguracji.

Dane techniczne, osiągi

Skoda Octavia RS Liftback napędzana jest 2-litrowym doładowanym silnikiem benzynowym – to popularna w koncernie VW jednostka z oznaczeniem TSI, występująca w różnych wariantach mocy, a tutaj generuje 245 KM oraz 370 Nm. Motor współpracuje z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG, która przekazuje napęd na przednie koła. Deklarowane osiągi nastrajają pozytywnie – przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 6,6 sekundy oraz prędkość maksymalna na poziomie 250 km/h to wartości godne oznaczenia RS.

Wrażenia z jazdy

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Nie ukrywam, że pierwsze przejechane kilometry za sterami Skody Octavii RS trochę mnie rozczarowały. Cała otoczka wizerunkowa tego samochodu obiecuje wiele, a jednak auto zdawało się tego „nie dowozić”. Tu jednak warto wspomnieć o trybach jazdy, które mają realny wpływ na charakterystykę napędu, a to wcale nie jest takie oczywiste. Samochód zawsze uruchamia się w domyślnym trybie Normal, w którym skrzynia dba przede wszystkim o płynność i nie spieszy się z redukcjami. Podobnie zachowuje się silnik, dość leniwie odbierając sygnały wydawane pedałem przyspieszenia. Do tego układ kierowniczy jest zupełnie nieangażujący i wspomagany tak silnie, że kierownicą da się sterować jednym palcem. Ten tryb jazdy powinien nazywać się Comfort, bo właśnie tak jednym słowem określiłbym pierwszy kontakt z Octavią RS.

Wystarczy jednak, że włączymy tryb sportowy, a przekonamy się, że oznaczenie RS bynajmniej nie znalazło się tu dla ozdoby. Jednostka napędowa wtedy budzi się do życia i znacznie żwawiej reaguje na zamiary zwiększenia prędkości – jak gdyby nagle przybyło dobrych kilkadziesiąt koni. Skrzynia utrzymuje wysokie obroty, choć zdarzają jej się lekkie opóźnienia przed dokonaniem redukcji. Lekarstwem na to jest tryb manualny, który potrafi dostarczyć frajdę i pozwala przeciągać biegi, bez zbędnej ingerencji automatu. Kierownica także pracuje wyraźnie inaczej, stawiając mocniejszy opór, zwiększający poczucie pewności prowadzenia.

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Z jednej strony, mimo wszystko, wciąż odczuwam pewien niedosyt dotyczący dostępnej mocy. W końcu Cupra z tego silnika jest w stanie wycisnąć 310 KM. Z drugiej strony z przednim napędem w przypadku Octavii RS i tak bardzo często balansujemy na granicy przyczepności przy dynamicznym starcie – koła potrafią zerwać trakcję nawet na suchym asfalcie, a co dopiero, gdy jest on pokryty wodą czy co gorsza śniegiem. Początkowe nabieranie prędkości odbywa się bardzo sprawnie, o ile poprawnie wyczujemy zdolność kół do przeniesienia mocy. Kontrola trakcji szybko reaguje na wszelkie oznaki poślizgu i wtedy hamuje nasze sportowe zapędy, ale zawsze można ją wyłączyć (a właściwie mocno uśpić). Moment obrotowy wynoszący 370 Nm w zupełności wystarcza, by zapewnić zadowalającą elastyczność przy wyższych prędkościach, zwłaszcza że w pełni dostępny jest już od 1600 obrotów silnika na minutę.

Jedna rzecz natomiast nie przypadła mi do gustu w trybie sportowym i jest to sztucznie emitowany z głośników dźwięk silnika. Nie brzmi on naturalnie i po chwili zaczyna zwyczajnie męczyć. Można to obejść, konfigurując swój własny tryb jazdy – ustawiamy wszystkie parametry na „Sport”, z wyjątkiem właśnie dźwięku silnika. Nasze preferencje w trybie indywidualnym zostaną zapisane, tylko szkoda, że nie da się zapamiętać domyślnie włączanego trybu jazdy wraz z uruchamianiem pojazdu.

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Przedni napęd zaskakuje pod względem właściwości jezdnych – nie doświadczymy tu przesadnej podsterowności i auto zwinnie pokonuje ostre zakręty nawet z wciśniętym gazem. Udanie zestrojono też zawieszenie, które łagodnie wytłumia większość pokonywanych nierówności, a jednocześnie utrzymuje bezpieczną stabilność nadwozia. Hamulce nie należą do wyczynowych, choć trudno zarzucić im brak skuteczności przy dynamicznej jeździe, a przy tym są wygodne w obsłudze w trakcie codziennego użytkowania. Pochwalę też wyciszenie kabiny – do środka przedostaje się naprawdę niewiele uciążliwych hałasów.

Zużycie paliwa

Mierząc spalanie przeżyłem niemałe zaskoczenie – Skoda Octavia RS przy spokojnej jeździe poza miastem (prędkości 70-90 km/h) zadowala się nie więcej niż 5,5 l benzyny na każde przejechane 100 km. Na autostradzie będzie to wciąż oszczędne 6,5-7 l/100 km. Tylko w tłocznym mieście apetyt na paliwo mógłby być mniejszy, bo tam trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 8,5-10,5 l/100 km. Mowa tu oczywiście o w miarę spokojnej jeździe, bo próby dynamiczne podnoszą zużycie paliwa do okolic 15 l/100 km. Do spokojnej jazdy zachęca również bak, który mieści 50 litrów benzyny i przy ostrym traktowaniu pedału przyspieszenia, można go wyczerpać po przejechaniu raptem 300 km.

Podsumowanie i nasza opinia

Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS - Test
Skoda Octavia RS to samochód niewymagający, który łatwo da się polubić. Bardziej stawia na komfort i praktyczność niż na sportowe emocje, choć te drugie także potrafi dostarczyć. Spodziewałem się samochodu bardziej bezkompromisowego i rasowego, ale to nie ten adres. W zamian otrzymujemy jednak wszystkie zalety „zwykłej” Octavii, obudowane w zdecydowanie atrakcyjniejszym nadwoziu i z osiągami, które i tak znacznie wykraczają poza określenie „wystarczające”. Patrząc na dzisiejsze ceny, Octavia RS nie jest też aż tak droga – wersja przedstawiona w teście startuje od 164 350 zł, a po niemal pełnym doposażeniu cena testowanego egzemplarza osiągnęła wartość 190 400 zł.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności? - GALERIA ZDJĘĆ

Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?

Zobacz także

Skoda Octavia RS. Polskie ceny!

Skoda Octavia RS. Polskie ceny! 2020-10-12

Skoda rozpoczyna sprzedaż w Polsce Octavii RS. Po raz pierwszy będzie można wybierać spośród trzech układów napędowych. Na początek w ofercie znajdzie się Octavia RS z silnikiem benzynowym oraz Octavia RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in....
Oto Skoda Octavia RS iV

Oto Skoda Octavia RS iV 2020-03-03

Skoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa Octavia RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Producent zaoferuje...
Skoda Octavia RS iV. Pierwsze szkice

Skoda Octavia RS iV. Pierwsze szkice 2020-02-06

Na salonie w Genewie 3 marca oficjalnie zadebiutuje Skoda Octavia RS IV generacji. Na razie czeska marka ujawniła pierwsze szkice tego pojazdu.To, co najważniejsze, wiemy już od pewnego czasu. Nowa Skoda RS będzie pierwszą Octavią w historii dostępną z...
Skoda Octavia RS IV. Pierwsze informacje

Skoda Octavia RS IV. Pierwsze informacje 2020-01-28

Skoda zdradziła pierwsze informacje o Octavii RS. Samochód zadebiutuje już w marcu na salonie genewskim i po raz pierwszy będzie dostępny aż w trzech różnych wersjach napędowych.Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy Skoda po raz pierwszy...
Skoda Octavia RS245 już w salonach. Znamy cenę!

Skoda Octavia RS245 już w salonach. Znamy cenę! 2017-04-27

W polskich salonach zamawiać już można zmodernizowaną Skodę Octavię w usportowionej wersji RS. Ceny auta napędzanego silnikiem 2.0 l TSI o mocy podniesionej do 245 KM startują z pułapu 129 120 zł.Po sukcesie modelu RS230 tytuł najszybszej Octavii w...
Skoda Octavia RS i Laurin&Klement. Ceny

Skoda Octavia RS i Laurin&Klement. Ceny 2017-03-22

Skoda podała polskie ceny Octavii po liftingu w wersji RS i Laurin&Klement.Octavia RS z benzynowym silnikiem 2.0 TSI, jest o 10 KM mocniejsza niż do tej pory, stając się najszybszą wersją Octavii w historii. Silnik generuje 230 KM mocy i 350 Nm momentu...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS