chceauto.pl
x
Ten model zmienił historię motoryzacji

Ten model zmienił historię motoryzacji

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-03-07
Audi świętuje szczególny jubileusz. W zeszłym tygodniu wyprodukowano pięciomilionowy samochodów z napędem Quattro.

Jubileuszowy egzemplarz, to białe Audi A6 Allroad z silnikiem 3,0 TDI, które zjechało z taśmy w Neckarsulm. Żaden inny producent samochodów segmentu premium nie sprzedał podobnej ilości pojazdów z napędem 4x4.

Oryginalne Audi Quattro
Oryginalne Audi Quattro
Początki napędu Quattro sięgają zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywała jazdy testowe w zasypanej śniegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach brał udział wojskowy pojazd o nazwie Iltis. Terenowe auto z wysokim zawieszeniem, mimo że miało moc zaledwie 55 kW (75 KM), w próbach czasowych okazało się nie do pobicia dla wiele mocniejszych prototypów Audi z napędem na oś przednią. Po kilku tygodniach, niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem ówczesnego członka zarządu ds. rozwoju, dr. Ferdinanda Piëcha, rozpoczął prace nad napędem na cztery koła.

Pomysłem inżynierów, który umożliwił rozwój techniki Quattro, było wprowadzenie wałka drążonego – przewierconego wtórnego wałka w skrzyni biegów, za pomocą którego siły mogą być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, wał napędza międzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga połowa sił napędowych przekazywana jest na oś przednią, przy pomocy wałka zdawczego. Wał drążony umożliwił skonstruowanie napędu na cztery koła, który działa bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego wału Kardana.

Audi A6 Allroad Quattro
Audi A6 Allroad Quattro
Rewolucyjne rozwiązanie zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Zamontowano je w nowym Audi Quattro coupé o mocy 147 kW (200 KM). Początkowo planowano produkcję limitowanej serii, ale z uwagi na ogromne zainteresowanie, auto przetrwało w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupełniła ofertę o kompaktowy model Sport Quattro o mocy 225 kW (306 KM) i o krótkim rozstawie osi.

W roku 1986, producent wymienił ręcznie blokowany międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (Torsen: torque sensing - „wyczuwający moment”). Ta przekładnia ślimakowa była w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekładni planetarnej umożliwiającej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkład sił - nastąpił w 2005 roku.

Audi A6 Allroad Quattro
Audi A6 Allroad Quattro
Quattro, które pierwotnie oznaczało permanentny napęd obu osi, zrewolucjonizowało sporty motorowe. Na początku roku 1981, Audi Quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, prowadząc samochód w czasie Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. Mimo sześciu minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek utracił zwycięstwo.

W 1982, napęd Quattro okazał się nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziła zupełnie nową jakość na rajdowe trasy. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł najlepszego kierowcy.

Obecnie firma z Ingolstadt stosuje oznaczenie Quattro w stosunku do różnych układów napędu 4x4, nie tylko tych, które zapewniają permanentny napęd na cztery koła.


Ten model zmienił historię motoryzacji - GALERIA ZDJĘĆ

Ten model zmienił historię motoryzacjiTen model zmienił historię motoryzacjiTen model zmienił historię motoryzacjiTen model zmienił historię motoryzacji

Zobacz także

Nowe Audi A6 allroad quattro

Nowe Audi A6 allroad quattro 2019-06-06

20 lat od debiutu na rynku pojawia się czwarta generacja Audi A6 allroad quattro. Podstawowe cechy tego modelu to standardowy napęd na cztery koła quattro i pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension o regulowanej wysokości.Zawieszenie pneumatyczne...
Audi A4 Allroad już jest!

Audi A4 Allroad już jest! 2016-01-12

Na salonie w Detroit zadebiutowało Audi A4 Allroad. Samochód - tradycyjnie już - oparto na A4 w wersji Avant. Auto otrzymało pakiet stylistycznych dodatków, które mają sugerować zwiększone możliwości terenowe. Pojawiły się matowe plastikowe...
25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec!

25 najgorszych aut. Aż 16 z Niemiec! 2013-02-22

Przez lata szczytem marzeń polskich kierowców był samochód z Niemiec. Całe pokolenia marzyły o Oplach i Volkswagenach - wyznacznikiem prestiżu i bezawaryjności były Audi, BMW i Mercedesy. W ostatnim czasie sporo się jednak zmieniło. Czy samochody...
Audi Allroad - warto ryzykować?

Audi Allroad - warto ryzykować? 2012-11-14

A6 allroad produkowane było od 1999 roku w oparciu o Audi A6 typoszeregu C5. Auto stało na szczycie oferty modelu – wyposażano je wyłącznie w topowe jednostki napędowe - benzynowe 2,7 l V6 biturbo i 4,2 l V8 oraz wysokoprężny 2,5 TDI o mocy 180 KM....
Nowe Audi A6 Allroad

Nowe Audi A6 Allroad 2012-01-21

Na salonie genewskim w marcu Audi zaprezentuje model A6 w wersji Allroad. To kolejny krok w kierunku rozszerzania gamy tego modelu po pokazanym niedawno modelu S6.Allroad jest wyższy od klasycznego A6. Ma 4,94 m długości, 1,90 m szerokości i 1,47 m...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS