chceauto.pl
x
Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCi

Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-06-29 Opinie
Silnik 1,9 dCi produkcji Renault spotkać można pod maską wielu pojazdów cieszących się dużym powodzeniem na rynku wtórnym.

Jednostka, która zadebiutowała w 1999 roku przez wiele lat była „flagowym” Dieslem francuskiego koncernu – silnik ten trafiał m.in. do: Renault Megane, Renault Laguna, Renault Scenic i Renault Espace, jak również do aut innych producentów, jak np. Mitsubishi Carismy, Mitsubishi Space Star czy Volvo serii S i V40. W 2001 roku Renault wprowadziło turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, w 2005 roku zadebiutował układ wtryskowy Common Rail II generacji.

Silniki dCi spotkać można było m.in w Mitsubishi i Volvo
Silniki dCi spotkać można było m.in w Mitsubishi i Volvo
W porównaniu, zwłaszcza do niemieckiej, konkurencji konstrukcja Renault odznacza się cichą pracą i niewielkim poziomem drgań. Istotną zaletą jest również brak charakterystycznej np. dla niemieckiego 1,9 TDI – turbodziury. Francuski motor płynnie rozwija moc i nie staje się głośny nawet w czasie szybkiej autostradowej jazdy. Na plus zaliczyć można też niewielkie zużycie paliwa. Dzięki wysokociśnieniowemu wtryskowi Common Rail, nawet przy dynamicznej jeździe (lub w okolicach prędkości maksymalnej), jednostka rzadko kiedy zużywa więcej niż 7 litrów oleju napędowego na 100 km.

Mimo tych niepodważalnych zalet, silnik nie cieszy się opinią tak niezawodnego, jak jego niemiecki konkurent. Słabymi punktami tej konstrukcji są m.in.: panewki, turbosprężarka i wtryskiwacze.

Używana pompa wtryskowa to koszt od 300 do 600 zł
Używana pompa wtryskowa to koszt od 300 do 600 zł
Kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest regularne serwisowanie. Niestety, postępowanie zgodnie z zaleceniami producenta może nas słono kosztować. W początkowym okresie produkcji Renault zalecało wymianę oleju dopiero po przebiegu 30 tys. km. Dla porównania, Mitsubishi czy Volvo skróciły interwał do 15 tys. km. Właśnie ze względu na złą politykę serwisową producenta, pierwsze jednostki 1,9 dCi miały wyraźne problemy z trwałością. Bardzo często – zwłaszcza w Renault Lagunie II generacji – psuły się (i psują) turbosprężarki, które – z natury rzeczy – są bardzo wrażliwe na jakość oleju.

Kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest częstsza - niż zaleca to producent - wymiana oleju. Najlepiej robić to co 10 tys. km.
Kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest częstsza - niż zaleca to producent - wymiana oleju. Najlepiej robić to co 10 tys. km.
Poważnym problemem rzutującym na obrazie motoru 1,9 dCi są usterki układu korbowo tłokowego. W silniku zastosowano tzw. bezzamkowe panewki, które nie zawsze wytrzymują dynamiczną eksploatację na zużytym oleju. Jeśli dojdzie do ich obrócenia (silnik zaciera się na jednym cylindrze cylindrów) naprawa okazuje się nieopłacalna.

Z uwagi na te problemy, przed zakupem pojazdu marki Renault z jednostką 1,9 dCi lepiej dobrze przestudiować historię konkretnego egzemplarza. Jeśli olej wymieniano zgodnie z zaleceniami producenta – co 30 tys. km – lepiej zrezygnować z zakupu. W pojazdach Mitsubishi czy Volvo, które serwisowano co 15 tys. km, problemy z ponadprzeciętną awaryjnością turbosprężarek czy panewkami w zasadzie nie występują.

Wtryskiwacze wytrzymują dużo dłużej niż np w fordowskich 2,0 TDCI
Wtryskiwacze wytrzymują dużo dłużej niż np w fordowskich 2,0 TDCI
Wypada jednak pamiętać, że dzięki popularności aut z tym silnikiem, ceny części (zwłaszcza używanych) są niewielkie. Używana pompa wtryskowa w dobrym stanie to koszt około 500 zł, za mniej niż 200 zł powinniśmy kupić też używany wtryskiwacz. Regeneracja zużytej turbosprężarki (wraz z montażem) również nie powinna kosztować więcej niż 1000-1500 zł.

Stosunkowo niewielkie są też koszty rozrządu, który zalecamy wymieniać co 90 tys. km. Oprócz paska, w skład układu wchodzi tylko jeden napinacz i pompa wody, cena części powinna się więc zamknąć w kwocie mniejszej niż 500 zł.

Turbosprężarki to pięta achillesowa Renault Laguny. W Volvo czy Mitsubishi przeważnie nie sprawiają problemów
Turbosprężarki to pięta achillesowa Renault Laguny. W Volvo czy Mitsubishi przeważnie nie sprawiają problemów
Dla własnego bezpieczeństwa radzimy nie korzystać z usług warsztatów oferujących tzw. „chiptuning”. Elektroniczne podniesienie mocy, w przypadku silnika 1,9 dCi jest dość łatwe, ale problemy z panewkami sugerują, że producent nie brał pod uwagę tego rodzaju modyfikacji.

Podobnie jak w przypadku innych turbodiesli, przy zakupie powinniśmy zwrócić uwagę na odgłosy emitowane przez motor w czasie pracy na biegu jałowym (grzechotanie świadczy o zużytym kole dwumasowym).

Problemy z uruchomieniem jednostki (ciężkie palenie, zwłaszcza na ciepłym silniku) świadczą najczęściej o usterce czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego, bądź zużytych (zabrudzonych) wtryskiwaczach.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCiSzukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 1,9 dCi

Zobacz także

Najbardziej i najmniej awaryjne auta. Polski ranking!

Najbardziej i najmniej awaryjne auta. Polski ranking! 2018-08-08

Najbardziej awaryjne samochody w Polsce to Renault Scénic III i Renault Mégane III. Oba pochodzą z tej samej grupy cenowej (ok. 20-30 tys. zł), podobnie jak zdobywca tytułu najmniej awaryjnego pojazdu, którym jest Honda Civic VIII. Takie dane płyną z z...
80 tys. zamówień na Volvo XC40

80 tys. zamówień na Volvo XC40 2018-05-24

Volvo zbiera właśnie profity płynące ze zdobycia tytułu Europejskiego Samochodu Roku 2018. Laureat konkursu – Volvo XC40 – bije właśnie rekordy popularności.Szwedzi pochwalili się właśnie zdobyciem 80 tys. zamówień na nowy model. To nie lada...
Space Star znów w Polsce

Space Star znów w Polsce 2018-04-05

Do polskich salonów - już po raz drugi - wjeżdża Mitsubishi Space Star. Ceny auta startują od 39 990 zł.Z samochodem wiąże się ciekawa historia. Auto zadebiutowało w 2013 roku i początkowo oferowane było również w Polsce. Z końcem 2015 roku, gdy...
Renault Megane RS

Renault Megane RS 2017-09-13

Najważniejszym z produkcyjnych modeli Renault zaprezentowanych we Frankfurcie jest bez wątpienia nowe Renault Megane RS.Zadziorny charakter modelu podkreśla agresywny zestaw ospoilerowania. W stosunku do cywilnej wersji Megane RS ma zdecydowanie szersze...
20 lat historii Volvo AWD

20 lat historii Volvo AWD 2017-02-05

Volvo obchodzi dwudzieste urodziny napędu AWD (All Wheel Drive). Z tej okazji szwedzki producent pokazał możliwości swoich samochodów na zamarzniętym jeziorze w północnej Szwecji w pobliżu narciarskiego kurortu Åre.Szwedzki producent zaprezentował...
Nowy model Mitsubushi. Kolejny SUV

Nowy model Mitsubushi. Kolejny SUV 2017-01-26

Marcowy salon samochodowy w Genewie ma być punktem zwrotnym w historii Mitsubishi. To właśnie tam japoński producent po raz pierwszy zaprezentuje nowego kompaktowego SUV-a – pierwszy model z nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors.Jak czytamy, w...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.