chceauto.pl
x

Subaru Legacy 2009

Oceny użytkowników3.4231/5. Głosy: 26
Ocena: 3.42/5
Głosy: 26.

Dostępne silniki

benzyna

2.0 2.5 16V 2.5i 3.0 H6

diesel

2.0 Diesel

IV (2003-2009)

Subaru Legacy IV produkowano w latach 2003-2009, w 2006 roku poddano je liftingowi. Samochód cieszy się dobrą opinią na rynku używanych, przez co jego ceny są stosunkowo wysokie. Nie bez znaczenia na ten stan rzeczy pozostaje zapewne fakt, że marka Subaru ma w Polsce pokaźne grono fanów.

Legacy IV przyciąga wzrok ładną stylizacją, samochód posiada oczywiście stały napęd wszystkich kół Symmetrical-AWD (realizowany za pomocą centralnego mechanizmu różnicowego, z kolei nierozbieralne sprzęgło wiskotyczne pełni rolę szpery) oraz silniki typu bokser. Napęd jest względnie trwały, chociaż przy przebiegach rzędu 200 tys. km mogą pojawić się problemy z dyferencjałem czy sprzęgłem wiskotycznym. By napęd służył jak najdłużej trzeba pamiętać o zakładaniu identycznych kół (groźna może być nawet różnica spowodowana nierównym zużyciem bieżnika).

Wybór jednostek napędowych jest dość szeroki. W Legacy stosowano dwulitrowe silniki benzynowe, których moc z biegiem lat ewoluowała. Dostępy w początkowo okresie produkcji silnik 2.0 SOHC dysponował mocą 136 KM. Następnie wprowadzono wersję DOHC o mocy 165 KM, a pod koniec cyklu produkcyjnego tej generacji, w 2008 roku, moc została ograniczona do 150 KM. Ponadto oferta obejmowała silnik o pojemności 2.5 (SOHC), który początkowo generował 165 KM, a w późniejszym okresie - 173 KM, oraz 6-cylindrową jednostkę o pojemności 3 litrów i mocy 245 KM (również w układzie bokser).

IV generacja Legacy była pierwszą, która otrzymała również silnik wysokoprężny. Oczywiście nie mogła to być inna jednostka niż typu bokser. Warto zauważyć, że nikt inny nie produkuje Diesli o przeciwsobnym układzie cylindrów. Wyposażona we wtrysk typu common-rail konxtrukcja Subaru dysponuje mocą 150 KM i okazuje się całkiem udana. Niestety, wysokiego momentu obrotowego w połączeniu z napędem wszystkich kół (co wyklucza ew. poślizg przy ruszaniu) nie wytrzymują sprzęgło oraz koło dwumasowe. Polski oddział japońskiego producenta najpierw zarzucał kierowcom, że nie potrafią jeździć, by w połowie 2010 roku rozwiązać problem poprzez... zastosowanie nowego oprogramowania, które ogranicza przyrost momentu obrotowego. To oczywiście rozwiązało problem tylko połowicznie i zdarza się, że kosztowna wymiana jest konieczna np. co 50 tys. km (równie szybko poddaje się koło dwumasowe).

Kupując Legacy z silnikiem benzynowym trzeba liczyć się z wysokim zużyciem paliwa. To dość typowe dla silników typu bokser, dodatkowo ta cecha jest spotęgowana stałym napędem 4x4. Niestety, montaż gazu nie jest najlepszym pomysłem. Silniki Subaru nie posiadają hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, przez co luz trzeba ustawiać ręcznie (i regularnie!) za pomocą śrubek w silnikach SOHC i płytek - w silnikach DOHC. Operacja jest skomplikowana szczególnie w tych ostatnich, dostęp jest tak trudny, że wielu mechaników w tym celu po prostu... wyjmuje silnik. W eksploatowanych na gazie silnikach 3.0 dodatkowo dochodzi do wypalenia gniazd zaworowych.

Zawieszenie Legacy zestrojono z naciskiem na komfort, co nie oznacza, że auto nie nadaje się do szybkiej jazdy, wprost przeciwnie, daje dużo przyjemności podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zawieszenie mogłoby być bardziej trwałe, najszybciej zużywają się przednie wahacze (tuleje) i łączniki stabilizatora. Zdarzają się również problemy z hamulcami (wyginające się tarcze).

Ceny części zamiennych w ASO są wysokie, dodatkowo czasem trzeba czekać na sprowadzenie potrzebnych elementów. Zamienniki są znacznie tańsze, aczkolwiek poza stacjami autoryzowanymi znajdziemy tylko najczęściej kupowane podstawowe elementy eksploatacyjne.

Wyposażenie większości samochodów jest bogate i obejmue fabryczną nawigację czy dwustrefową klimatyzację. Materiały użyte we wnętrzu są niezłej jakości, ergonomia jest poprawna, natomiast zastrzeżenia można mieć do montażu - zdarzają się dziwne dźwięki generowane przez wnętrze. Rozczarować może również ilość miejsca oraz poziom wytłumienia (dokuczliwy jest szum powietrza, za winę ponoszą w dużej mierze bezramkowe szyby boczne).

Jeśli nie zdecydujemy się na montaż LPG, nie wybierzemy Diesla i będziemy dbać o napęd 4x4 to Subaru Legacy odwdzięczy się bezawaryjną eksploatacją. Opinie użytkowników potwierdzają różnego rodzaju rankingi niezawodności, w których japoński samochód regularnie zajmuje wysokie miejsca.

Kupując Subaru Legacy IV warto jednak przemyśleć sens zakupu samochodu sprowadzanego z USA. Specyfikacja tych pojazdów jest inna niż europejska, co może powodować częstsze usterki. Wysokie jest również ryzyko trafienia na samochód powypadkowy.

V (2009-2015)

Subaru Legacy V generacji debiutowało w 2009 roku, a niedługo potem oferta została poszerzona o uterenowioną wersję, która tradycyjnie nosi nazwę Outback (IV generacji).

W obu modelach japoński producent próbował połączyć typowe dla siebie rozwiązania techniczne (jak silniki typu bokser i napęd wszystkich kół) z dość konserwatywną stylistyką, dzięki czemu auto miało trafić nie tylko do fanów marki, ale również osób, które do tej pory nie były zainteresowane produktami Subaru.

Zadanie to chyba nie do końca udało się wykonać. Auto przetrwało w produkcji do 2015 roku, ale raczej pozostało produktem awangardowym, nie należącym do mainstreamu.

Subaru jest chyba ostatnim producentem, który z taką konsekwencją stawia na silniki o przeciswobnym układzie cylindrów. Jednostki takie mają wiele zalet - nisko położony środek ciężkości, niedużą wysokość własną, dużą kulturę pracy, ale nie brakuje i wad, do których należy przede wszystkim dość skomplikowana konstrukcja i nieco wyższe zużycie paliwa.

V generacja Legacy i IV Outbacka były pierwszymi, pod maski których trafiły silniki wysokoprężne. Są to konstrukcje własne Subaru, o przeciwsobnym układzie cylindrów - nikt inny na świecie nie zdecydował się na takie rozwiązanie.

W początkowym okresie produkcji diesla boxer nagminne było przedwczesne zużycie sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego (czasem już przy 40 tys. przebiegu). Ostatecznie producent ogłosił akcję serwisową, w której... doraźnie obciął nieco moment obrotowy, a także zapraszał kierowców na bezpłatne szkolenie z techniki jazdy, twierdząc, że... kierowcy nie potrafią ruszać samochodami z napędem wszystkich kół. Twierdzenie to brzmi kuriozalnie nawet dziś, po latach...

Ostatecznie zmieniono konstrukcję sprzęgła i problem został wyeliminowany. Niestety przy większych przebiegach zdarzają się inne, poważniejsze usterki - zużyte panewki (silnik zaczyna stukać, nie da się dalej jechać). Nie jest to problem nagminny, ale się zdarza, a naprawa jest bardzo droga, bo na rynku brak zamienników i zdani jesteśmy na drogie części oryginalne.

Dlatego też bezpieczniejszym wyborem wydają się silniki benzynowe, które zużywają więcej paliwa, ale niosą mniejsze ryzyko poważnych awarii.

Zdecydowanie bardziej funkcjonalne nadwozie posiada Legacy kombi (sedan ma wąski otwór załadunkowy bagażnika). Jeśli ktoś często zjeżdża z asfaltu może wybrać Outbacka, który ma o 5 cm większy prześwit.

Uwaga, Subaru - mimo wysokich cen zakupu nowych aut - nie jest marką premium, dlatego we wnętrzu nie należy liczyć na bardzo miękkie plastiki, czy materiały wykończeniowe wysokiej klasy. Nie ma natomiast zastrzeżeń do ergonomii, czy trwałości.

Napęd AWD w Legacy V i Outbacku IV nie zawsze oznacza to samo. Stały napęd oparty o centralny dyferencjał mamy w autach z sześciocylindrowym silnikiem 3.6. Jednostka ta była parowana z klasyczną przekładnią automatyczną, a auta z takim silnikiem niemal na pewno zostały sprowadzone z USA.

W autach z przekładniami manualnymi stosowano układ oparty o sprzęgło wiskotyczne, zaś z samochodach z bezstopniowymi przekładniami CVT (2.0D i 2.5) napęd jest dołączany po wykryciu poślizgu przedniej osi. Sama skrzynia CVT pracuje nieco inaczej niż klasyczne automaty - po naciśnięciu gazu silnika wchodzi na wysokie obroty, a kierowca może mieć wrażenie, że sprzęgło się ślizga. To cecha konstrukcyjna i nie świadczy o problemie.

Czy więc warto wybrać Subaru Legacy V/Outbacka IV? Owszem, ogólna ocena tych pojazdów musi wypaść pozytywnie, ponieważ poziom bezawaryjność generalnie stoi na wysokim poziomie. Lepiej jednak dobrze przemyśleć ewentualny zakup auta z silnikiem wysokoprężnym.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS