chceauto.pl
x
Skoda Octavia I ma 15 lat!

Skoda Octavia I ma 15 lat!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-09-06 Opinie
3. września minęło 15 lat od rozpoczęcia produkcji najbardziej przełomowego modelu w najnowszej historii Skody. Octavia pierwszej "koncernowej" generacji, z oznaczeniem kodowym A4 opuszczała linie montażowe w latach 1996-2011. To najlepiej świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten samochód.

Octavia I była pierwszym zbudowanym od podstaw modelem, po włączeniu Skody w struktury koncernu Volkswagena. Prace nad nią ruszyły krótko po wspomnianym połączeniu, bo już w roku 1992. Szerszej publiczności samochód zaprezentowano w kwietniu 1996 roku. Pięć miesięcy później ruszyła produkcja seryjna, a następnie sprzedaż. Samochód prawie natychmiast stał się bestsellerem.

Koncern Volkswagena udostępnił Skodzie ówczesne najnowocześniejsze technologie, takie jak jednostki TDI, kompletny pakiet wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa a także napęd na obie osie wykorzystujący sprzęgło typu Haldex.

Na co zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu Octavii I generacji?

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Wymiary zewnętrzne mogą jednak wprowadzić w błąd wielu zainteresowanych. Rozstaw osi wynoszący 2512 mm sprawił, że we wnętrzu, w pełni wygodnie czuć się będzie jedynie kierowca i pasażer przedniego fotela. Przestrzeń na tylej kanapie nie jest zbyt wielka, mało miejsca wygospodarowano zwłaszcza na nogi.

Mankament ten Skoda nadrabia jednak ogromnym, jak na tę klasę, bagażnikiem. W wersji liftback jego pojemność wynosi 528 litrów (wersja dysponująca napędem 4X4 ma 428 litrów), kombi oferuje aż 548 litrów.

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Octavia cieszy się opinią pojazdu bezawaryjnego, chociaż można mówić o kilku typowych dla tego modelu przypadłościach. Na rynku wtórnym dominują jednostki wysokoprężne. W ofercie było ich aż pięć (począwszy od 1,9-litrowego, pozbawionego sprężarki SDI o mocy 68 KM, a skończywszy na 130 konnym TDI).

Silniki TDI słyną z długowieczności i niewielkiego apetytu na paliwo, ale dręczy je kilka usterek. Problemy często sprawia np. przepływomierz, w mocniejszych wersjach wyposażonych w pompowtryskiwacze, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i dwumasowe koło zamachowe zdarzają się kosztowne usterki dwóch ostatnich. Znanymi przypadłościami są też uszkodzenie sterownika świec żarowych oraz modułu sterującego silnikiem.

Dużą wadą silników TDI jest również głośna praca, która zwłaszcza na wolnych obrotach potrafi przyprawić o ból głowy. Trzeba też uważać na stosunkowo niewielki prześwit. W autach z silnikiem Diesla bardzo łatwo o uszkodzenie osłony pod silnikiem czy zarysowanie zderzaka o krawężnik.

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Oferta jednostek benzynowych rozpoczynała się od silnika 1,4 l w dwóch wariantach mocy (60 KM i 75 KM) ale żadna z tych jednostek nie jest warta polecenia. Dobrym kompromisem między osiągami a zużyciem paliwa okażą się natomiast silniki 1,6 l o mocy 102 KM, która dodatkowo dobrze znosi traktowanie gazem. Amatorom większych emocji polecamy zwłaszcza doładowany 1,8 l. o mocy 150 KM (0-100 km/h w 8,4 s.), przy zakupie należy jednak pamiętać, że silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, która przy nieumiejętnej eksploatacji szybko zastrajkuje.

Zawieszenie, które zestrojono dość twardo, dobrze znosi stan polskich dróg.

Przed zakupem samochodu z silnikiem benzynowym dobrze jest dokładnie przyjrzeć się mu od spodu. W niektórych egzemplarzach zdarzały się pęknięcia obudowy skrzyni biegów. Częstą usterką jest również falowanie wolnych obrotów spowodowane niesprawnością silniczka krokowego. Zarówno końcówki drążków kierowniczych jak i tuleje metalowo-gumowe wymienia się dość rzadko. Więcej problemów sprawiają jedynie łączniki stabilizatorów. Do typowych usterek Octavii można też zaliczyć problemy z centralnym zamkiem i podnośnikami elektrycznie sterowanych szyb.

Skoda Octavia kombi
Skoda Octavia kombi
Ciekawą alternatywą dla osób mieszkających w górach, lub często poruszających się poza utwardzonymi drogami jest wersja, którą wyposażono dodatkowo w napęd 4X4. Rozdział momentu pomiędzy osiami odbywa się w oparciu o sprzęgło typy Haldex. W normalnych warunkach drogowych napęd przenoszony jest w całości na przednią oś. Jeśli elektronika wykryje uślizg kół, do 50% mocy przekazywane jest na koła tylne. Co ważne system nie sprawia w zasadzie żadnych problemów, działa też nadzwyczaj sprawnie.

Octavia 4X4 zadebiutowała w 1999 roku jako kombi, w 2001 roku ofertę uzupełnił model liftback. W ofercie dostępna była również usportowiona wersja RS, napędzana doładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 180 KM.

Poza niewielką usterkowością i ponadczasowym kształtem karoserii zaletą modelu jest też całkiem niezły poziom bezpieczeństwa. W testach przeprowadzonych przez instytut euroNCAP samochód uzyskał ocenę czterech gwiazdek za ochronę pasażerów dorosłych.

Jeden z pierwszych szkiców Octavii I
Jeden z pierwszych szkiców Octavii I
Bardziej godne polecenia są egzemplarze wyprodukowane po modernizacji w 2000 roku, kiedy to znacznie poprawiła się m.in. jakość plastików we wnętrzu.

W 2005 roku pojawiła się Octavia II, podobnie jak jej poprzedniczka, również zbudowana w oparciu o płytę podłogową Golfa, tyle tylko, że kolejnej - piątej - generacji. Nie oznaczało to jednak zakończenia produkcji aut I generacji. Wprost przeciwnie, auto przemianowane na Octavię Tour, wyłącznie z prostymi silnikami benzynowymi produkowano aż do początku 2011 roku...

Wszystkiego o używanych Skodach, typowych usterkach, zużyciu paliwa i innych kosztach utrzymania dowiecie się z naszego katalogu.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Skoda Octavia I ma 15 lat! - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!

Zobacz także

Trzy miliony nowoczesnych silników Skody

Trzy miliony nowoczesnych silników Skody 2020-06-29

19 czerwca 2020 w fabryce Mladá Boleslav został wyprodukowany trzymilionowy silnik z rodziny EA211. Fabryki Skody wytwarzają te jednostki napędowe dla wielu marek z Grupy Volkswagen. Warto przypomnieć, że pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej...
Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś!

Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś! 2020-06-23

Skoda Octavia została zaprezentowana po raz pierwszy w 1959 roku i była ósmym z kolei autem w portfolio marki, produkowanym po II wojnie światowej. Pierwsza współczesna generacja modelu została zaprezentowana w 1996 roku. Octavia szybko stała się...
Skoda Octavia w wersji Scout

Skoda Octavia w wersji Scout 2020-06-21

Gama Skody Octavii IV generacji została uzupełniona o wersję Scout. Główne cechy tego modelu to zwiększony prześwit, napęd 4x4 (chociaż nie zawsze) oraz odrobinę zmieniona stylizacja.Zawieszenie Octavii Scout zostało podniesione o 1,5 cm, ponadto...
Oto Skoda Octavia RS iV

Oto Skoda Octavia RS iV 2020-03-03

Skoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa Octavia RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Producent zaoferuje...
Siedem milionów sztuk Skody Octavii

Siedem milionów sztuk Skody Octavii 2020-02-20

Skoda wyprodukowała już 7 milionów egzemplarzy modelu Octavia. Jubileuszowy samochód powstał w głównym zakładzie czeskiego producenta w Mlada Boleslav.Historia Skody Octavii rozpoczęła się w 1959 roku, gdy powstał pierwszy model o tej nazwie. Był...
Handlarze znów górą?

Handlarze znów górą? 2020-02-11

Nie słabnie zainteresowanie używanymi samochodami z zachodu. W styczniu sprowadzono rekordową liczbę tego typu aut. Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pierwszy miesiąc bieżącego roku zamknął się wynikiem 74 482...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.