chceauto.pl
x
Ambitne plany VW ELEKTRYCZNE Ambitne plany Volkswagena
Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz

Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-20 Opinie
Nowa Skoda Octavia, która właśnie wchodzi do sprzedaży, dostępna będzie na rynku polskim z aż czterema różnymi rodzajami napędów. Poza udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi bestseller Skody jest drugim autem tej marki oferowanym w wersji hybrydowej typu plug-in oraz pierwszym z technologią miękkiej hybrydy e-TEC. Co więcej, po raz pierwszy z silnikiem elektrycznym dostępna jest usportowiona OCTAVIA RS iV, która tym samym dostępna będzie aż w trzech wersjach napędowych - z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym i napędem hybrydowym.

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS
Nowa Octavia jest drugim modelem, po flagowej Skodzie Superb, dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in – i to w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej RS iV, silnik benzynowy 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnik elektryczny 85 kW zapewniają łączną moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. OCTAVIA iV natomiast, w wersji wyposażenia Ambition i Style, dysponuje łączną mocą 150 kW (204 KM) oraz momentem obrotowym 350 Nm. Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana jest elektronicznie w technologii shift-by-wire.

Oba warianty Ocatvii iV, oprócz tradycyjnego akumulatora rozruchowego 12 V umieszczonego w bagażniku, są wyposażone w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu samochody mogą przejechać do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja CO2 w cyklu pomiarowym wynosi około 30 g/km, co oznacza, że model tenspełnia wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.

Akumulator hybrydowych wariantów ŠKODY OCTAVIA iV typu plug-in można ładować w domu, używając konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Samochodowe gniazdo ładowania jest ukryte pod klapką z przodu auta po stronie kierowcy, która otwiera się po naciśnięciu przycisku w panelu drzwi.

To nie koniec nowości. W Octavii iV e-TEC, Skoda będzie ponadto po raz pierwszy wykorzystywała technologię miękkiej hybrydy. Przy wyposażeniu w 7-biegową skrzynię DSG, zarówno trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM), jak i czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) wykorzystują rozrusznik z napędem pasowym na napięciu 48 V oraz akumulator litowo-jonowy dostarczający prąd o napięciu 48 V.

Skoda Octavia iV
Skoda Octavia iV
Akumulator o pojemności 0,6 kWh znajduje się pod przednim siedzeniem pasażera i jest ładowany wyłącznie energią odzyskiwaną z hamowania. Może również zasilać akumulator rozruchowy 12 V za pomocą przetwornika prądu stałego.

Przede wszystkim jednak technologia miękkiej hybrydy w razie potrzeby dostarcza do silnika energię o mocy nawet do 50 Nm, umożliwiając Octavii iV e-TEC przemieszczanie się na wyłączonym silniku. Technologia miękkiej hybrydy powoduje też, że włączanie i wyłączanie silnika jest szybsze, łagodniejsze i generuje mniej drgań. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa o 0,4 l na 100 km, ograniczając tym samym emisję CO2.

OCTAVIA z technologią miękkiej hybrydy jest łatwo rozpoznawalna dzięki emblematowi e-TEC umieszczonemu na pokrywie bagażnika.

Trzy silniki wysokoprężne dostępne w nowej Octvii to jednostki najnowszej generacji EVO, które spełniają wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Układ oczyszczania spalin SCR zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 80% w procesie twin dosing, polegającym na wtryskiwaniu czynnika AdBlue przed dwoma szeregowo ustawionymi katalizatorami. Jednostka 2.0 TDI dostępna jest w kilku wariantach mocy: 85 kW (115 KM), 110 kW (150 KM) lub 147 kW (200 KM) i zużywa do 0,4 l oleju napędowego na 100 km mniej w porównaniu do poprzednich generacji silników, między innymi dzięki usprawnionemu mechanizmowi korbowemu oraz turbosprężarce ze zmienną geometrią turbiny.

Skoda Octavia iV
Skoda Octavia iV
Sprawność silników benzynowych EVO poprawiono poprzez natryskiwanie plazmowe specjalnego materiału na ścianki cylindrów. Ciśnienie wtrysku w tych silnikach wynosi nawet do 350 barów. Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i pracuje w sprawnym cyklu Millera. W czterocylindrowej jednostce 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) system aktywnego zarządzania pracą cylindrów zmniejsza zużycie paliwa, automatycznie odłączając dwa cylindry przy małym obciążeniu. Cztery cylindry silnika 2.0 TSI generują moc 140 kW (190 KM). Podobnie jak najwyższy wariant silnika wysokoprężnego, jednostka ta będzie dostępna również z siedmiobiegową skrzynią DSG i napędem na obie osie.

Nowa Skoda Octavia wyposażona jest również w najnowszą generację manualnej skrzyni biegów MQ281, która w porównaniu z poprzednią skrzynią MQ250 zmniejsza emisję CO2 o 1,4 g/km w cyklu WLTP dla silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW. Wartość ta dla silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW w porównaniu ze skrzynią MQ250 jest niższa o 2,4 g/km.

Ceny nowej Skody Octavii zaczynają się od 82 200 zł. Na tyle wyceniono wersję specjalną Active, która dostępna jest wyłącznie z najsłabszym w gamie silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM. Tyle tylko, że takiego samochodu w salonach jeszcze nie ma, pojawi się dopiero w przyszłym roku.

Obecnie najtańszą wersją, którą można zamówić, jest Ambition w połączeniu z silnikiem 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM, którą wyceniono na 94 750 zł. Najtańszy diesel (2.0 TDI o mocy 115 KM, również Ambition) kosztuje już 102 200 zł.

Jeszcze więcej trzeba zapłacić za samochód z przekładnią DSG. 116 110 zł to cena Octavii 2.0 TDI o mocy 150 KM, jest to jedyny silnik, który można połączyć ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Dopłata do lepiej wyposażonej wersji Style to 10 tys. zł, a do nadwozia kombi - 4 tys. Obecnie cennik zamyka kwota 130 050 zł (2.0 TDI, DSG, Style, kombi).

Będzie oczywiście znacznie drożej - wciąż nie wyceniono wersji hybrydowych czy RS...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie terazSkoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie terazSkoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie terazSkoda Octavia. Cztery wersje napędów, ale... nie teraz

Zobacz także

Skoda Octavia RS. Polskie ceny!

Skoda Octavia RS. Polskie ceny! 2020-10-12

Skoda rozpoczyna sprzedaż w Polsce Octavii RS. Po raz pierwszy będzie można wybierać spośród trzech układów napędowych. Na początek w ofercie znajdzie się Octavia RS z silnikiem benzynowym oraz Octavia RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in....
Skoda Octavia IV. Najbardziej zaawansowana w historii

Skoda Octavia IV. Najbardziej zaawansowana w historii 2020-08-06

Pierwsza generacja współczesnego wcielenia Octavii trafiła na drogi w latach 90-tych. Teraz rozpoczyna się sprzedaż IV generacji, która jak nigdy dotąd naszpikowana jest nowoczesnymi technologiami.Nowa Octavia jest większa i szersza niż jej...
Trzy miliony nowoczesnych silników Skody

Trzy miliony nowoczesnych silników Skody 2020-06-29

19 czerwca 2020 w fabryce Mladá Boleslav został wyprodukowany trzymilionowy silnik z rodziny EA211. Fabryki Skody wytwarzają te jednostki napędowe dla wielu marek z Grupy Volkswagen. Warto przypomnieć, że pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej...
Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś!

Skoda Octavia. Tego o niej nie wiedziałeś! 2020-06-23

Skoda Octavia została zaprezentowana po raz pierwszy w 1959 roku i była ósmym z kolei autem w portfolio marki, produkowanym po II wojnie światowej. Pierwsza współczesna generacja modelu została zaprezentowana w 1996 roku. Octavia szybko stała się...
Skoda Octavia w wersji Scout

Skoda Octavia w wersji Scout 2020-06-21

Gama Skody Octavii IV generacji została uzupełniona o wersję Scout. Główne cechy tego modelu to zwiększony prześwit, napęd 4x4 (chociaż nie zawsze) oraz odrobinę zmieniona stylizacja.Zawieszenie Octavii Scout zostało podniesione o 1,5 cm, ponadto...
Oto Skoda Octavia RS iV

Oto Skoda Octavia RS iV 2020-03-03

Skoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa Octavia RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Producent zaoferuje...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.