Już za kilka tygodni w halach tyskiej fabryki Opla na powrót zaroi się od pracowników. Dla zakładu, którego przyszłość pozostawała pod znakiem zapytania, już w styczniu rozpocznie się nowy rozdział.

1,2 PureTech
Korzenie fabryki sięgają 1997 roku, gdy w Tychach (teren podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) powołano do życia firmę Isuzu Motors Polska Sp. z.o.o. W dwa lata spółce udało się wybudować potężne hale i rozpocząć produkcję wysokoprężnej jednostki 1,7 l CTDI, powszechnie stosowanej wówczas w samochodach spod znaku Opla. W 2013 roku jedynym udziałowcem fabryki został General Motors, a sam zakład zmienił wówczas nazwę na General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. (GMMP) Oddział w Tychach. Wkrótce produkcja silników została wygaszona. W 2014 roku zaczęły się prace mające przystosować zakład do produkcji nowych silników. Większość załogi przeniesiono do fabryki samochodów Opla w Gliwicach. Do tego czasu z Tychów wyjechało aż 2,7 mln jednostek napędowych.
Po przejęciu Opla przez koncern PSA (kwiecień 2017 roku) przyszłość zakładu stała pod dużym znakiem zapytania. Zaskakująca wiadomość zbiegła się w czasie ze spadkiem popytu na budowaną tam Astrę. Część załogi została oddelegowana do niemieckich fabryk Opla. Około pół tysiąca osób skorzystało z programu dobrowolnych odejść.

Opel Grandland X
Ostatecznie, na początku bieżącego roku nowy właściciel polskich fabryk Opla poinformował, że w Tychach budowane będą benzynowe jednostki napędowe 1,2 l Pure Tech. Trzycylindrowa jednostka (trzykrotnie nagradzana w swojej klasie tytułem Engine of the Year) stanowi dziś podstawę oferty silnikowej PSA. Motor trafia również pod maski nowych modeli Opla – spotkamy go m.in. w modelach Crossland X i Grandland X.
W połowie roku rozpoczął się nabór pracowników do zakładu w Tychach. Docelowo – na dwie zmiany – przy budowie silników pracować ma około 550 osób. Firma nie wyklucza jednak czasowego wprowadzenia trzeciej zmiany produkcyjnej, co wiązałoby się z terminowym zatrudnieniem dodatkowych 250 pracowników.

Opel Grandland X
Oficjalne rozpoczęcie produkcji silników 1,2 l Pure Tech w Tychach zaplanowano na połowę stycznia. W rzeczywistości jeszcze przed końcem roku w fabryce powstanie ponad tysiąc jednostek testowych. Zdolność produkcyjna zakładu określona została na 460 tys. Osiągnięcie takiej wydajności zająć ma fabryce około dwóch lat. jednostek napędowych rocznie. W sumie w Tychach powstawać ma aż 16 odmian silnika 1,2 l dostosowanych do pracy z różnymi przekładniami.